Jag känner mig berädd att ifrågasätta storyns fulla kompetens för att göra Geth till Spelbar ras. Jag har redan muppat upp storyn för att göra det möjligt för dem att lämna The Vail innan Legion möte Sheppard i TV-spels serien.
Först tänkte jag att Geth inte kunde vara speciellt dumma som ras, men med sen kom jag på att det skulle vara logiskt. En Geth har helt enkelt hög EDU(Education) vilket representerar sak-fakta, och inte innefattar förmågan att dra slutsatser eller hitta kopplingar, komma på ideer, eller undersöka variabler i nämnvärd grad.
En ensam Geth skulle därför som ensam ha en intelligens som motsvarar en avancerad PC eller vilken skepps-dator från Star Treck som helst. Jag skulle kunna ge Geth en ganska låg INT score utan att ara storybrytande, om man hade ett system som nämnt ovan (fastän kanske lite modifierat).
Säg till exempel att en Geth har 1D4 i grundläggande INT. Med ett genomsnitt på 2,5 i grundläggande INT, får en geth en bonus på 100% av sin INT för varje dubbla antal Geth som finns inom kommunicerbart avstånd. Så 1 geth har 2.5, två har 5, fyra har 7,5, 8 har 10, 16 har 12,5, 32 har 15, 64 geth har 17,5 och 144 geth har en INT score på 20, vilket get 99% success på "Idea" roll, vilket inte är helt orimligt. Om en Geth har 4 i INT score har den 20 redan när antalet Geth i närheten är 16, vilket väl är resonabelt ur spelbarhetssynpunkt, där en Geth med lägre INT i jämförelse har lättare för att ta order och då kan ha mer av Geths övermänskliga styrka och tålighet istället.
Vad sägs?