Nekromanti Vad har en artificiell intelligens i INT?

Bassejr

Hero
Jag sitter och försöker skriva ihop en Mass Effect modul till BRP, och fastnade på Geth. hur ska man avgöra vad en Geth har i INT? De är ett kollektivt medventande baserat på uteslutande logiskt beslutsfattande. Och inte nog med det, de blir tekniskt sett "Inteligentare" när de befinner sig i större grupper, som ett sorts digitalt undermedvetande som stärks av nära kontakt med andra enheter.

Någn får hjälpa mig. Vilka tärningar, vilka fasta siffror, och hur många av vad?

God45

#PrayersForBahakan
Jag gick till Mass Effect wikin för att kolla upp det:

An individual geth has only a basic intelligence on par with animal instincts, but in groups they can reason, analyze situations, and make tactical decisions as well as any of the organic races.
Så enskilda är de riktigt dumma och i en grupp är de ungefär som en Quarian. Fast de kommunicerar effektivare med varandra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Utkast: 1 Geth har 4 i INT. Varje fördubbling av antalet höjer kollektivets INT med 1. Så om de är 4 styckna i närheten av varandra så har de 6 i INT. För att få 12 i INT behöver de vara 256 stycken.

//Krank, som inte ens kommer ihåg vilken skala grundegenskaperna har i vanliga grund-BRP

Cybot

Mest spelbar
Det enklaste borde väl vara att ge en Geth olika intelligensvärde baserat på hur många andra geth de är i kontakt med.

Sätt upp en skala med Isolerad Grupp, Isolerat Kompani, Legion (mer än tusen, som Legion alltså), Minde kollektiv (10000+), Stor flotta (100000 eller mer typ) och slutligen "I direktkontakt med en större hub eller hela kollektivet".
När man väl kommer upp på skalan "stor flotta" eller större är det nog meningslöst att ge dem specifika värden utan snarare så kommer de ha det värdet som de tror de behöver, där kollektivets tankekraft fokuseras på ett problem.
Alltså, uppenbara int-problem kommer att knäckas skitlätt, medans individuella drones kan agera lite smådumt om de bedömer att de inte behöver bli allokerade tankekraft.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Utkast: 1 Geth har 4 i INT. Varje fördubbling av antalet höjer kollektivets INT med 1. Så om de är 4 styckna i närheten av varandra så har de 6 i INT. För att få 12 i INT behöver de vara 256 stycken.

//Krank, som inte ens kommer ihåg vilken skala grundegenskaperna har i vanliga grund-BRP
Bra ide. Men måste justeras.
Våran måttstock måste vara dels den vanliga Geth dronen (som inte är uberintelligent), och dels Legion som är en kollektiv intelligens som består av 1183 stycken Geth-intelligenser.
Legion skulle alltså ha 14 i INT, vilket är lite lågt IMHO.

Bassejr

Hero
Jag känner mig berädd att ifrågasätta storyns fulla kompetens för att göra Geth till Spelbar ras. Jag har redan muppat upp storyn för att göra det möjligt för dem att lämna The Vail innan Legion möte Sheppard i TV-spels serien.

Först tänkte jag att Geth inte kunde vara speciellt dumma som ras, men med sen kom jag på att det skulle vara logiskt. En Geth har helt enkelt hög EDU(Education) vilket representerar sak-fakta, och inte innefattar förmågan att dra slutsatser eller hitta kopplingar, komma på ideer, eller undersöka variabler i nämnvärd grad.
En ensam Geth skulle därför som ensam ha en intelligens som motsvarar en avancerad PC eller vilken skepps-dator från Star Treck som helst. Jag skulle kunna ge Geth en ganska låg INT score utan att ara storybrytande, om man hade ett system som nämnt ovan (fastän kanske lite modifierat).

Säg till exempel att en Geth har 1D4 i grundläggande INT. Med ett genomsnitt på 2,5 i grundläggande INT, får en geth en bonus på 100% av sin INT för varje dubbla antal Geth som finns inom kommunicerbart avstånd. Så 1 geth har 2.5, två har 5, fyra har 7,5, 8 har 10, 16 har 12,5, 32 har 15, 64 geth har 17,5 och 144 geth har en INT score på 20, vilket get 99% success på "Idea" roll, vilket inte är helt orimligt. Om en Geth har 4 i INT score har den 20 redan när antalet Geth i närheten är 16, vilket väl är resonabelt ur spelbarhetssynpunkt, där en Geth med lägre INT i jämförelse har lättare för att ta order och då kan ha mer av Geths övermänskliga styrka och tålighet istället.

Vad sägs?