Nekromanti vad har ni för källor?

Bullowar

Veteran
jag håller på med ett arbete i historia, och ska skriva om den medeltida staden.. jag antar att gubbarna på neogames har läst en hel del om detta under researchen till eon, och jag undrar därför om någon vet vad dom har haft för källor till spelet...
min uppsats ska ta upp följande saker: stadsväsendet, livet i staden, yrken och skrån, mode, handel, kriminalitet, vaktstyrkan och befästningen

Krille

Super Moderator
"jag antar att gubbarna på neogames har läst en hel del om detta under researchen till eon, och jag undrar därför om någon vet vad dom har haft för källor till spelet..."

Den research som gjordes var på det gamla hederliga sättet: man tager ett anteckningsblock, går ner till sitt lokala bibliotek, ställer sig framför historiehyllan, och plockar ut varenda bok som kan tänkas innehålla något om ämnet. Sedan plöjer man index, letar upp de bitar fakta som är intressanta, och skriver ner några stolpar och fakta. Upprepas tills man storknar. I och med att det inte var ett akademiskt verk som vi skrev så antecknade i alla fall inte jag varifrån jag tog uppgifterna, utan letade bara fakta.

Personligen börjar jag bli mer och mer orolig över att denna gamla hederliga metod verkar glömmas bort mer och mer. Bibliotek är bra, liksom.

Tyr

Hero
Jag har för mig att det stod mycket om den medeltida staden i "Grimberg, Carl: Svenska folkets underbara öden", i det bandet som tog upp medeltiden. Om du har "Nya Alla tiders historia" som lärobok så står rätt så mycket grundläggande i den, annars så kan du låna den om dom har den på biblioteket. Vanliga uppslagsverk är också bra till att få reda på grunden. Ett förslag är att du skriver om den medeltida staden med inriktning på någon stad, som t.ex. Venedig som var en mäktig handelsstad.

Hoppas att det var till någon hjälp.

Hybris

Veteran
Om du bor i en stad där universitetet eller högskaolan har en arkeologisk eller historisk fakultet kan du få mycket hjälp där. Två böcker som annars är mycket bra är "Medeltidens Stockholm" eller "Medieval scandinavia" av Sawyer och Sawyer.

Big Marco

Läskig
Se bara på Call of Cthulhu - utan British Museum vore det inte så kul...

Flummar jag nu igen?

Flash Back

Warrior
Vill rekommendera en bok vid namn "Den dynamiska medeltiden" av Mikael Nordberg. Mycket intressant och lätt att ta till sig.

Bullowar

Veteran
jo, bibliotek är bra, det är jag mycket medveten om.. men när man ska skriva en mindre avhandlig, och dessutom helst lämna in den för en vecka sen så är det också väldigt bra att veta vad man ska leta efter...