Nekromanti Vad har ni på gång i bakgrunden?

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag har inget i gång i förgrunden men det här har jag iaf på gång i bakgrunden i fantasin:
  • The Esoterrorists: Chock i vår värld i modern tid. Ev ersätter jag stridsreglerna med en pool-variant av Open D6 eller Mini Six för lite mer actionbetonat spelande om inte Gumshoe är kul. Tanken är att spelet ska utspela sig i en svensk småstadsmiljö med omkringliggande områden. Jag planerar att hitta frön till äventyrsstruktur i äventyr till Chock, Kult, Unknown Armies, Cthulhu, TV-deckarserier mm.
  • The Mutant City Blues: Jag är förvånansvärt sugen på det här spelet trots att jag inte gillar superhjältar. Ev ersätter jag stridsreglerna i Gumshoe med D6 för mer action. Jag hoppas kunna återanvända material från Esoterrorists-kampanjen eftersom båda spelen utspelar sig i modern tid.
  • Operation: Fallen Reich/Behind Enemy Lines: Rollpersonerna spelar brittiska agenter under andra världskriget. Rollpersonerna hjälper den danska motståndsrörelsen att utföra attentat mot tyskarna, spränger anläggning för tungt vatten i Norge, utför hemliga spionuppdrag i Stockholm, löser mysterier i O:FR mm. Jag funderar på att använda Top Secret/SI-äventyr som grund för agentspel i Danmark, Norge och Sverige under andra världskriget.
  • Star Wars: Klassiskt Star Wars-spelande med Äventyrsspels Star Wars på svenska och alla WEG's äventyr på engelska.
  • Gamla Mutant (lila lådan) eller Mutant UA: Spela igenom gamla Mutant-äventyr (och Järnringens alla äventyr och moduler) för nostalgins skull.
  • Drakar och Demoner (svarta lådan): Spela D&D Ravenloft med gamla DoD-reglerna för nostalgins skull.
  • "De tusen öarnas rike": Postapokalyptiskt skräckfantasyrollspel som jag har beskrivit mer ingående i en annan tråd i forumet. En blandning av Mutant, Drakar och Demoner, Wastelands, Chock, Kult i en värld som består av massor av öar.
  • HEX/Spirit of the Century: Någon sorts pulp action (Indiana Jones/TinTin) spelande 1920-1940.
  • East Texas University: En Beverly Hills 90210-variant där rollpersonerna spelar personer som är identiska med Brandon Walsh, Dylan McKay, Kelly Taylor, Steve Sanders, Andrea Zuckerman och Brenda Walsh. De försvarar 90210 och Beverly Hills high school från monster samtidigt som de ska hinna med att jobba extra på Peach Pit, få klart nästa nummer av skoltidningen, må dåligt över att farsan har dragit, plugga på prov, gå på skolbal mm. Det är spelet går nog bara att spela med människor som följde 90210 på den gamla goda tiden. Egentligen skulle jag vilja spela det här spelet utan skräck dvs så troget 90210-TV-serien som möjligt men jag vet inte om det blir så kul spel. Ett äventyr kan då gå ut på att rädda kompisen Steve Sanders kvar i plugget när han har åkt dit för fusk på ett prov. Ett annat att få Dylan att sluta ta till flaskan för att komma över att farsan stack.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,269
Location
Göteborg
Leder för tillfället RuneQuest 6, äventyrsboken Book of Quests. Det blir inte så ofta, max en gång per månad, på grund av alla olika scheman.

Planer:

1. CoC 7e, Horror on the Orient Express. Skall köra igång så fort den stora boxen anländer. Ett annat gäng än RQ-spelarna så det går att köra parallellt.

2. 13th Age, improviserad kampanj enligt regelbokens förslag. Detta är bara något jag är väldigt nyfiken på att testa.

3. Isle of Dread, klassisk hexcrawl. System obestämt, men D&D 5e ligger bra till. Jag vill göra det som en fortsättning på mini-kampanjen jag körde som test av D&D Next (som utspelade sig i Karameikos). Begränsningen är att en av spelarna är utomlands i 1,5 år till.

4. Skuggornas Mästare. Detta började jag köra, men det gick i stå av bristande inspiration. Jag gillar det fortfarande i princip, men det behövs en bra "hook" för att sparka igång igen.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Kör just nu en Tjuvgilleskampanj förlagd i Lagath (Eon IV).

I bakgrunden filar jag på med en större kampanj där spelarna jagas av både kejsardömet och inkvisitionen för nått de (troligtvis) inte gjort. Samtidigt försöker jag konvertera Noir reglerna till en Warhammer 40k kompatibel variant. Sen sitter man även och väntar på Westernreglerna så där lär väl ännu en kampanj dyka upp.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,618
Location
Malmö
Svårt att veta vad som är i bakgrunden och vad som är i framgrunden men...

Spelar en Tatters-kampanj med Cthulhu Dark, kört en jävla massa sessioner men inte kommit längre än kapitel 2 i första deläventyret, och vi har vansinnigt roligt....

Kör en kampanj i Sakval- 80-talet i en by på Österlen. Skillinge by night.

Kör en del Fiasco.

Spelar två Solar system kampanjer på nätet via Gdocs.

Spelar en Solar kampanj i vampires värld, 70-tal i Paris.

Spelar Generation- en kampanj om en svensk släkt från 1500-tal och framåt. Är nu framme på 1800-talets slut, och varje pass hoppar vi en generation fram. Länge sen vi körde, men på tisdag bär det av igen!

Sen försöker jag hålla mig från att skriva och läsa rollspel i min ensamhet, min upplevelse är att det sällan resulterar i faktiskt spel i slutändan, och då blir jag besviken. Har näst intill slutat skriva egna spel och äventyr, och det är skönt.

Vi har ju börjat spela in vår podcast och rollspel, pod-con, och det är askul.

Min bakgrunds-dröm, om man kan ha en sådan, är att spela en längre kampanj i Burning Wheel. Har kört en gdocs-kampanj på nätet som blev sjukt kul, men jag skulle vilja köra in real life. Tyvärr krävs det nog att man spelar med människor som roas av att pilla med regler, och samtidigt gillar Story now, och sådana människor är svåra att hitta.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
73
A. Drömmer om en vacker dag då jag ska leda Gammel 40K Rouge Trader RSP som är baserad på GW produkter 88-93 (innan kommersialiseringen). Detta efter en försvenskning av materialet och ett tillfredsställande kampanjsystem utvecklats som man kan konvertera från WH40K (ungefär som WFRP gjorde).

B. Efter många år av vuxenaktivitet planeras en större fantasykampanj i en sunkig, lerig, hungersnöds dränkt, tyfus- och pesthärjad socialrealistisk värld nedtyngd under en mindre istid.

Men innan den drar igång, ”i bakgrunden”, maler jag på (något år till) med att utröna ett enkelt och snabbt medeltida stridssystem. Inga individuella handlingar och sånt nonsens utan hela sekvenser eller ”moment” där flera spelare kan delta med div. värden och bonusar för att singulärt eller gemensamt uppnå ett ”objektiv” och där ett utfall av framgång uppnår objektivet (momentets mål), och där misslyckande avslutar momentet och de får lägga upp ett nytt objektiv i nästa moment. Motstånd läggs via passivt- eller aktivt motstånd på samma sätt. Skador slår spelarna individuellt (den mest tillfredsställande biten). SL beskriver fritt utfallet av momentet och striderna rinner på av sig själv.
Kanske inte meningen att vara realistiskt men det baseras på faktorer förankrade i verkligheten.
För att avgöra effekt av vapen samlas fakta och detaljerade analyser av vapen- och skyddsutveckligen i Europa c. 1000-1550 och jämförs kategoriskt mot varann, avslöja deras paralleller, vad ledde till vad i utvecklingen och vad var orsaken osv. Detta samt dåtida stridstekniker för att avgöra prioriteringen och funktion av anfall och försvar samt taktik via nutida praktik. Effekt av vapen går via obduktioner och skador mixat med vad arkeologin visar.

/Oink
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,513
Jocke;n59694 said:
jag har på ständig backburner:
Tre friformsscenarion om utforskting, expidition och exploatering
Kungens nionde, om erövrandet av sydamerika och jakten på eldorado
Drömmer du om Nordpolen, om Andreexpiditionen
Klipporna i Skyn om när Ausrailen går ur drömtiden och in i vår verklighet.
Det här låter som givna konventsscenarion. Jag är galet sugen på att spela Nordpolen.
 
Top