Nekromanti Vad har Vitulv gjort under avstängningen

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hej alla fans!

En sammanfattning av mina göromål under den senaste tiden:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Köpte Dwarven Forge-prylar för typ 6000 spänn (+de fördömda tullavgifterna på runt 1500 kronor). Kanske det coolaste jag någonsin köpt i hobbyväg. Jag kan inte klaga på någonting, alls.
[*]Tittat på när min hundvalp växer. Hon växer snabbt. Jag köpte henne i början av sommaren då hon vägde åtta kilo, nu väger hon in på trettio.
[*]Flyttat hem till min tjej på heltid, det var inget roligt att bo där jag bodde. Så nu trängs vi i en etta istället :gremsmile:. Det fina i kråksången är att jag har fått kontrakt på ett garage - hobbyrum!!!
[*]Fått sparken, ville inte skriva på nya kontrakten för försvarsmaktsanställd personal (av massor av olika anledningar). Ska nog plugga lite, det vore kul. Eller så tar jag bara ett jobb någonstans.
[*]En givare i bilens baklucka har pajat, så att lampan där alltid lyser som om bakluckan vore öppen. Det är jätteirriterande, måste nog lämna in den på verkstad. Jag har bytt till vinterdäck också.
[*]Har skjutit minigun. Från en framrusande stridsbåt. 'nuff said. [*]Har skrivit ett CV för första gången. När jag läste igenom det blev jag alldeles "shit, så mycket grejor jag har gjort!"[*]Blev plakatfull med Dante minst två gånger. Den senaste på en oktoberfest med umpa-band.
[/list]

Skriver mer om jag kommer på något.

Attachments

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Vitulv said:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Köpte Dwarven Forge-prylar för typ 6000 spänn (+de fördömda tullavgifterna på runt 1500 kronor). Kanske det coolaste jag någonsin köpt i hobbyväg. Jag kan inte klaga på någonting, alls.

[/list]
Det skulle jag vilja se på bild, så koolt.Måste ju vara hur mycket som helst (hoppas jag) eller är det tokdyrt?

Vitulv

Hans. said:
Vitulv said:

[/list]
Det skulle jag vilja se på bild, så koolt.Måste ju vara hur mycket som helst (hoppas jag) eller är det tokdyrt?
Det är verkligen tokdyrt. Jag ska ställa upp hela skiten vid tillfälle så att ni får se, men ja, det är verkligen svindyrt.

Inte minst frakt-, och tullavgifter är i fläskigaste laget.

solvebring

Superhero
Hehehe! Kul initiativ, ball tråd. Antar att det här är en massa kul stuff som vi fått höra lite mer kring om du inte varit avstängd. Om inte annat hade du haft möjligheten att gnälla lite för oss i Småpraten. :gremwink:

Köpte Dwarven Forge-prylar för typ 6000 spänn (+de fördömda tullavgifterna på runt 1500 kronor). Kanske det coolaste jag någonsin köpt i hobbyväg. Jag kan inte klaga på någonting, alls.
Fett najs. Inte för jag lirar själv men jag förstår att det helt klart känns gött när det kommer en bunt prylar till nåt man verkligen gillar att lira.

Tittat på när min hundvalp växer. Hon växer snabbt. Jag köpte henne i början av sommaren då hon vägde åtta kilo, nu väger hon in på trettio.
Grattis. Trevligt, trevligt. Vad är hon för ras?
Först tyckte jag att det såg ut som en boxer men så noterade jag kroppshyddan och den inte speciellt trubbiga nosen... ?

Flyttat hem till min tjej på heltid, det var inget roligt att bo där jag bodde. Så nu trängs vi i en etta istället smile. Det fina i kråksången är att jag har fått kontrakt på ett garage - hobbyrum!!!
Najs! Kör i vind för fan. Vill själv ha ett ordentligt hobby rum, det vill säga att verkligt dedicerat hobbyrum. Vårt garage är dock en småkylig betongbunker med taskig belysning och en hel armé spindlar. Plus att det är dubbelgarage så man delar bokstavligen med grannen. Tvärsug!

Fått sparken, ville inte skriva på nya kontrakten för försvarsmaktsanställd personal (av massor av olika anledningar). Ska nog plugga lite, det vore kul. Eller så tar jag bara ett jobb någonstans.
Aj aj! Inte kul att höra, men tja, man ska fan inte ställa upp på saker som inte känns rätt. Cred för det.

# En givare i bilens baklucka har pajat, så att lampan där alltid lyser som om bakluckan vore öppen. Det är jätteirriterande, måste nog lämna in den på verkstad. Jag har bytt till vinterdäck också.
# Har skjutit minigun. Från en framrusande stridsbåt. 'nuff said.
# Har skrivit ett CV för första gången. När jag läste igenom det blev jag alldeles "shit, så mycket grejor jag har gjort!"
# Blev plakatfull med Dante minst två gånger. Den senaste på en oktoberfest med umpa-band.
Jobbigt när saker ska krångla och man måste göra en massa crap. Förövrigt hatar jag bilar, för de ska fan alltid krångla. Det är alltid nåt fel någonstans. Kort och gott, minigun och supa med Dante lät trevligt.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
Hans. said:
Vitulv said:

[/list]
Det är verkligen tokdyrt. Jag ska ställa upp hela skiten vid tillfälle så att ni får se, men ja, det är verkligen svindyrt.

Inte minst frakt-, och tullavgifter är i fläskigaste laget.
Gört! Alltid kul att se schyssta figurprylar även om man inte spelar själv. Speciellt kul att se är när folk byggt apgrymma spelmiljöer på egen hand. Något du pysslar med antar jag?

Ram

Skev
Vitulv said:
Fått sparken, ville inte skriva på nya kontrakten för försvarsmaktsanställd personal (av massor av olika anledningar).
Utlandstjänstgöringstjafset? Det var fan bland de dummaste idéerna som jag hört, det skall bli roligt (?) att se hur de tänkt sig att det skall funka i praktiken. Skall man när det blir aktuellt tvångsskeppa folk då? Jamenar, folk som inte vill kommer att säga upp sig när det sker i alla fall... Om man skulle göra det så skulle det snarare vara frivilligt men kopplat till en löneökning eller liknande. Fast jag är såklart lite nyfiken på vad "massor av olika anledningar" innebär...

Vitulv

Ram said:
Vitulv said:
Fått sparken, ville inte skriva på nya kontrakten för försvarsmaktsanställd personal (av massor av olika anledningar).
Utlandstjänstgöringstjafset? Det var fan bland de dummaste idéerna som jag hört, det skall bli roligt (?) att se hur de tänkt sig att det skall funka i praktiken. Skall man när det blir aktuellt tvångsskeppa folk då? Jamenar, folk som inte vill kommer att säga upp sig när det sker i alla fall... Om man skulle göra det så skulle det snarare vara frivilligt men kopplat till en löneökning eller liknande. Fast jag är såklart lite nyfiken på vad "massor av olika anledningar" innebär...
Tja, typ det här (ej rangordnat):

<ul style="list-style-type: disc">[*]Jag tror på den basala överrenskommelsen mellan arbetsgivare och arbetstagare, att man ger och tar. Om arbetsgivaren vill ha mer (utlandsskyldighet) så får de ge något tillbaka, men inga löner höjs, och inga andra förmåner erbjuds. En dålig deal för arbetstagaren med andra ord.
[*]Bemanningsprocessen till insatsorganisationen är inte klar, med andra ord ska vi skriva på ett kontrakt som innebär skyldighet att tjänstgöra utomlands utan att få reda på vilken befattning man ska verka i.
[*]Jag är nyfiken på att pröva något nytt. Jag har varit yrkesofficer i hela mitt vuxna liv, det ska bli intressant att vidga mina vyer.
[*]Moraliska skäl. Jag är för utlandstjänst. Jag har gjort det förr, och hade tänkt göra det igen men det måste vara en insats jag kan ställa mig bakom rent moraliskt. Jag var helt klart för insatserna på Balkan och i Afrika, men jag stöder inte nödvändigtvis vår närvaro i Affe.
[*]Livsplanering. Gärna utlandstjänst, men jag vill själv bestämma när och var.
[/list]

Vitulv

solvebring said:
Grattis. Trevligt, trevligt. Vad är hon för ras?
Först tyckte jag att det såg ut som en boxer men så noterade jag kroppshyddan och den inte speciellt trubbiga nosen... ?
Det är många som frågar om hon är en boxer, och jag blir lika förvånad varje gång eftersom jag inte tycker att hon är ens i närheten av boxer, utseendemässigt.

Hon är en Bullmastiff och heter Doris.

Ram

Skev
Vitulv said:
Tja, typ det här (ej rangordnat):

<ul style="list-style-type: disc">[*]Jag tror på den basala överrenskommelsen mellan arbetsgivare och arbetstagare, att man ger och tar. Om arbetsgivaren vill ha mer (utlandsskyldighet) så får de ge något tillbaka, men inga löner höjs, och inga andra förmåner erbjuds. En dålig deal för arbetstagaren med andra ord.
[*]Bemanningsprocessen till insatsorganisationen är inte klar, med andra ord ska vi skriva på ett kontrakt som innebär skyldighet att tjänstgöra utomlands utan att få reda på vilken befattning man ska verka i.
[*]Jag är nyfiken på att pröva något nytt. Jag har varit yrkesofficer i hela mitt vuxna liv, det ska bli intressant att vidga mina vyer.
[*]Moraliska skäl. Jag är för utlandstjänst. Jag har gjort det förr, och hade tänkt göra det igen men det måste vara en insats jag kan ställa mig bakom rent moraliskt. Jag var helt klart för insatserna på Balkan och i Afrika, men jag stöder inte nödvändigtvis vår närvaro i Affe.
[*]Livsplanering. Gärna utlandstjänst, men jag vill själv bestämma när och var.
[/list]
Bra skäl och heder till dig speciellt för ettan och fyran där du verkligen står för det du tror på. Jag är kroniskt rädd för att bli av med jobbet så alla sådana handlingar ger extra cred i min bok.

Vitulv

Draugen said:
Berätta mer om ditt militära arbete, jag är intresserad! :gremsmile:
Jag har jobbat i tio år, vad vill du veta? :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Vitulv said:
Draugen said:
Berätta mer om ditt militära arbete, jag är intresserad! :gremsmile:
Jag har jobbat i tio år, vad vill du veta? :gremsmile:
Hur du ligger till er runka-bulle-liga naturligtvis. Hur funkar det föresten; har varje regemente en egen liga eller finns det en nationell serie?

/Anders

Vitulv

Draugen said:
Vad är V-noll på en Ak5:a ?

Nejdå, men vad exakt gjorde du? Vad har du gjort för utlandstjänstgöringar mm?
Ok, bered dig på en lång historia.

1999 gjorde jag lumpen som gruppbefälselev på KA3, Fårösund. Det utlovade, mytomspunna "bögkompaniet" lyste med sin frånvaro. Jag tillhörde den sista årskullen som utbildades på fast kustartilleri (12/70).
Eftersom jag var (och är) av naturen lat sökte jag till officer bara för att få komma in i värmen under en osedvanligt kall fältvecka (rekryteringsinformationen var nämligen i regementets filmsal, så det blev ett par timmar inomhus och ett toalettbesök jag uppskattade).

Jag påbörjade antagningsproven utan en tanke på att faktiskt bli officer. Jag hade nämligen kommit in på Virtual Reality-utbildningen på Nackademin, med uppskov pga min värnplikt. Jag vill minnas att uttagningsproven var rätt hårda. Ungefär mitt under värnplikten fick jag reda på att man höjt intagningskraven för utbildningen jag skulle gå, och infört krav på bl.a. Fysik och några andra ämnen som inte ingick i det program jag läste på gymnasiet (media). Mina ganska lysande slutbetyg betydde helt plötsligt ingenting.

I samma veva visade det sig att jag kommit in på Yrkesofficersprogrammet (YOP) och jag tänkte "fuck it, det är ju en gratis utbildning, så jag kan lika gärna gå den och göra någotning annat efteråt".

Efter muck började jag skolan i Karlskrona, och trivdes sådär. Efter en alltför lång teoriperiod gick jag till min kurschef och sa att jag ville sluta. Han påstod sig se potential hos mig och sa att "häng kvar ett tag till, det blir bättre, jag lovar". Då börjde den delen av utbildningen som var mer praktisk. Ut i fält, praktisk utbildning, skjuta, leda, action.

Jag ändrade mig, det här kanske ändå var värt att slutföra.

Jag pluggade ett år på Sjöstridsskolan i Karlskrona, och ett år på Militärhögskolan Karlberg. Jag hade det tufft med de fysiska kraven (löpningen) men efter en jävulsk kraftansträngning klarade jag även dem. Under praktiken på regementet (Amf 1 (KA1) som jag hade bytt till eftersom KA3 hade lagts ned under utbildningen) så tog jag mig även igenom Övning Amfibie, Amfibiebataljonens baskerprov. Teorin var aldrig ett problem. Jag har läshuvud och tillhör den övre delen av folkintelligentian.

Jag tog examen som Fänrik i slutet av 2001. Då hade det fasta kustartilleriet lagts ned, och KA hade bytt namn till Amfibiekåren. Min huvudtjänst fanns inte kvar, så jag placerades som instruktör på en luftvärnsrobotpluton, något jag inte kunde någonting om. Det blev till att lära sig. Snabbt.

I slutet av mitt första år som fänrik försvann alla andra officerare på plutonen, inklusive min chef, till andra tjänster. Jag blev ensam kvar med sextio soldater som behövde ledas under slutövningen, i en tjänst jag inte till fullo behärskade. Tuffa tider, men det gick bra.

Det gick något år till, och de officerare som skulle komma tillbaka till nästa värnpliktsutbildning dök aldrig upp. Som andraårsfärnik var jag tvungen att axla plutonchefsskapet för en ny värnpliktskull. Nu var det hårda tider, och jag pressades till max. Jag var inte mogen uppgiften utan var tvungen att att kämpa som ett djur för att dra igenom projektet. Mitt ledarskap sattes på hårda prov, och jag gjorde en hel del misstag. Mitt i detta utbildningsår råkade min pluton ut för en hemsk olycka, och två av mina grabbar omkom. Jag var tjugotre år gammal och tvingades bära mycket på mina axlar, men de två yngre officerarna på plutonen gjorde också en jätteinsats. Likaså hade jag fantastiska chefer som tillsammans med mig tog oss igenom denna turbulenta tid. Försvarsmakten har chefer som ni i det civila bara kan drömma om. Det finns en massa detaljer om det här som jag tror jag håller för mig själv ett tag till.

Var är vi? 2004 tror jag. 2005 flyttade regementet till Berga (från Vaxholm), en ganska jobbig och smärtsam process, som all förändring tenderar att utgöra.

Jag fortsatte som plutonchef. Min uppgift var att planera, genomföra och leda utbildning. Samtidigt med ett personalansvar.

2007 åkte jag till Kosovo. Min uppgift där var att utgöra ställföreträdande chef för ett LMT, ett samverkansteam. Vi åkte runt i Kosovo och pratade med lokala aktörer, allt från "mannen på gatan" till myndighetspersoner. Allt för att känna av "stämningarna" i samhället så att vi skulle slippa kravallerna som utbröt 2004. Det här var troligen den mest givande och roligaste tiden i min militära karriär. Samtidigt fick jag möta människans riktigt, riktigt mörka sidor.

2008. Ytterligare ett år som plutonchef. Nu för en Amfibieskyttepluton. Ledarskapsmässiga utmaningar. Ytterligare en olycka, en soldat omkom när han blev träffad av en kula från en automatkarbin. Inte min övning, men ändå mitt ansvar, eftersom han var min.

Jag går först. Det är mina grabbar. Jag tar ansvaret.

Augusti samma år. Jag blir antagen till YBK (kaptensutbildning). Jag blir överraskad av hur bra utbildningen är. Jag tar examen som kursetta 2009.

Efter examen som kapten blir jag utvecklingsofficer på regementet. Det är en stor ära, på sätt och vis. Jag har tidigare skytt skrivbordstjänsten, men att få hamna hos Funktionsenheten är ett bevis på att du räknas. Att din åsikt och skicklighet räknas. Man kan säga att jag är en sorts militär projektledare och jag driver projekt som rör ny materiel, taktik och organisation.

Jag trivs utomordentligt med min tjänst, min chef och mina kollegor. Försvarsmakten fostrar de bästa av människor.

Jag känner att det kanske börjar bli dags med en ny vända till balkan. Pratar med tjejen, vi är överens om att det är ok, det fixar sig. Hon kan ta hunden och hon kan leva med att jag drar ett halvår, styvt.

Under semestern får jag ett ultimatum från arbetsgivaren. Jag svarar Fuck You. Mitt krig för systemet är över, nu kör jag själv.

(drygt 900 m/s)

w176

Förlorad dotter
Vitulv said:
Det är många som frågar om hon är en boxer, och jag blir lika förvånad varje gång eftersom jag inte tycker att hon är ens i närheten av boxer, utseendemässigt.

Stämmer det att bullmastiffer har väldigt liten jaktinstinkt, förutom när det kommer till typ kanelbullar?

Vitulv

w176 said:
Vitulv said:

Stämmer det att bullmastiffer har väldigt liten jaktinstinkt, förutom när det kommer till typ kanelbullar?
Nja, Bullen har ganska mycket jaktinstinkt jämfört med andra mastiffer (vilket iofs inte säger så mycket, kanske). Den framavlades dock för att jaga människor och inte djur. Bullmastiffen var ursprungligen skogsvaktarnas verktyg för att jag upp och döda tjuvskyttar som jagade på adelsmännens mark i England. Man blandade den engelska mastiffen för dess storlek och mod, med bulldoggens kämparglöd.

Så, Doris är det ultimata vapnet mot arbetarklassen :gremsmile:

G

Guest

Guest
Vitulv said:
[*]Har skjutit minigun. Från en framrusande stridsbåt. 'nuff said.
Vafan! Minigun.... jag valde verkligen fel försvarsgren. :gremtongue: