Nekromanti Vad har wrestlare, Shonen Jump och USA gemensamt?

Man Mountainman

Storsvagåret
Jo, de är alla beståndsdelar i den här lilla rollspelsidén som jag drömde fram:

Rollpersonen spelar "wrestlare". Ordet är satt inom citationstecken, för dels slåss de faktiskt på riktigt, och dels så ägnar de sig förutom brottning åt alla sorters kampkonster man kan tänka sig. Rollpersonerna är nyblivna medlemmar av det så kallade "wrestlingförbundet" som samlar en heterogen och vansinnig uppsättning excentriska slagskämpar från hela kontinenten. Alla har sin egen högst personliga stil. Någon har ett stålbeklätt pannben och slåss bara med danska skallar, en annan behärskar en avancerad österländsk kampsport. Den här delen av spelet är norpad från diverse Shonen Jump-serier, speciellt One Piece, där en kavalkad av märkliga typer möter och bankar skiten ur varandra på olika fantasifulla sätt.

Spelet spelas som en road movie genom ett slags obestämbart pseudoamerika (oj, är nån förvånad?). Övernaturligheter finns inte - möjligtvis kan vissa slagskämpar ha förmågor som gränsar till superkrafter - men allt är överdrivet: karaktärer, platser och händelser. Under sina resor stöter rollpersonerna på problem som måste åtgärdas, skurkar som måste nedgöras och hot mot den interna sammanhållningen som måste tas itu med.

Det som motiverar alla medlemmar av wrestlingförbundet är den hägrande världsmästartiteln. Inga viktklasser existerar inom ligan; med en bra teknik kan även en liten joppe besegra den största bjässe, och därför finns bara en världsmästare. För att avgöra slagskämparnas inbördes skicklighetsordning så delar wrestlingförbundets styrelse ut poängvärden till alla medlemmar. Poängvärdena är en approximation av hur badass en wrestlare är (den regerande världsmästaren har sisådär 10 000) och allt eftersom rollpersonerna besegrar häftigare och häftigare motståndare och deras rykte ökar så kommer även deras poängvärden att öka (en liten kostymklädd man - wrestlingförbundets utsände - är för det mesta på plats när det händer saker och hummar och gör anteckningar i sitt block). Poängvärdet är spelets motsvarighet till de "kraftpoäng" som alla hela tiden snackar om i Dragon Ball eller den "efterlysningssumma" som alla är behäftade med i One Piece och som allmänt ses som ett mått på hur badass piraten ifråga är. Tanken är att rollpersonerna hela tiden ska träffa på motståndare med ett poängvärde något högre än deras eget och besegra dem och att spelledarpersoner frekvent ska skryta med sina egna höga poängvärden.

Trots att rollpersonerna är wrestlare så kommer de knappast att ägna all sin tid åt wrestling. Faktum är att det kommer att bli ganska ovanligt att rollpersonerna stiger upp i en ring (naturligtvis beroende på spelgruppens tycke och smak). Mycket av fajtandet sker utanför ringen, mot skurkaktiga wrestlare (wrestlingförbundet är inte så brydda om vad deras medlemmar ägnar sig åt på fritiden, så länge de kan slåss) eller icke-wrestlande skurkar. Som sagt spelas spelet som en roadmovie; rollpersonernas orsaker till att ha gett sig ut på vägen kan variera, men wrestlingförbundets generösa regler tillåter en att utmana vilken wrestlare som helst när som helst vilket gör det lätt för rollpersonerna att hålla sig på vägen och sköta sin karriär samtidigt. Eftersom rollpersonerna är såna äckliga godingar så känner de sig sedan mer eller mindre tvungna att assistera alla små problem som de stöter på under sin resa.

Funderingar
Det var konceptet. Jag har naturligtvis några frågor också. För det första vill jag förstås ha kommentarer i allmänhet. Mer specifikt tar jag gärna emot idéer om hur man skulle kunna utforma stridsreglerna. De av er som läst eller sett One Piece vet vad det är för överdrivna mangastrider jag är ute efter; andra mangor i samma genre kan nog också användas som inspiration. Lite av det jag funderar på är hur man ska simulera det faktum att varje slagskämpe har sin egen unika stil och att olika stilars styrkor och svagheter ofta kan matcha varandra på oväntade sätt. Bör man ha någon slags kraftbyggarsystem, där olika regelkomponenter förenas för att avgöra hur en viss stridsteknik ska fungera gelémässigt, eller ska man köra på en mer berättande variant där attacker fungerar ganska likartat regelmässigt och där det är spelarnas och spelledarens fantasi som lägger till specialeffekterna?

Krille

Super Moderator
Svaret är, Johan Rising!

Rising hade några funderingar åt ett Shonen Jump-aktigt system som var rätt intressant i den här tråden. Det fanns nåt regelutkast där också nånstans. Jag tror att ditt koncept behöver Risings idéer, och vice versa, men jag vet förstås inte om du håller med mig. Coolt var det i vilket fall.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Repad skiva

Nu upprepar jag mig själv, men jag kan inte påpeka nog hur bra den här regeln passar för genren. Du vill så gärna ha en stuntregel . Den varken behöver eller bör influera karaktärernas färdighetsnivåer särskilt. Men tillräckligt mycket för att det ska kännas som en trevlig bonus. Med erfarenhet av allt det exaltedspelande jag kört, som i stort sett appellerar till samma superkraftsstrider som du talar om, så har det visat sig att stuntreglerna är en stor katalysator till annars slappa spelares vilja att berätta saker kreativt och med inlevelse. Handen på levern så har jag aldrig haft så kul i strid som jag haft med Exalted. Och med tanke på att WW är ungefär lika duktiga på att skriva regelsystem som Hayden Christensen är på att skådespela så är det en ganska stor merit.

Förenklat kan man säga att om du ska ha med en stuntregel så ska du implementera ett par nivåer av stuntande. Ju mer man beskriver, desto mer fantasifullt och desto ballare man beskriver någonting, desto högre nivå av bonus tilldelas man. SL har som vanligt sista ordet även om det kan vara klokt att låta beslutet gå på remiss hos spelarna. Jag tror att en sån regel kommer betala sig väldigt kvickt i shonen-genren.

/Naug

Rising

Vila i frid
Något jag verkligen skulle vilja se i ett wrestlingspel är mekanismer som funkar likt de typiska wrestlingspelen på dator/konsol:

Alltså, när Starman tar tag i King Slender, eller när Kin Corn Kan tar tag i Giant Panther, eller något helt annat, så kan man använda massor av olika grepp: kast, piledriver, och diverse specialattacker. Det fina är att vissa grepp kommer vara enklare att utföra än andra beroende på hur mycket motståndaren tål.

Det här är det fina. Den optimala taktiken är att börja mjuka upp ens motståndare med lite slag och sparkar för att sedan använda enkla kast, sedan slänga motståndaren mot repen och crosschoppa dem, för att därefter ta till piledrivern och det höga kastet över axeln ett par gånger, och sedan lägga sig över motståndaren i ett grepp.

Försöker man köra piledrivern i början, eller kastet i slutet, så kommer det förmodligen inte att lyckas. Det här är en jättefördel som wrestlingspelen har gentemot fighterspelen; matcherna blir alltid varierade.

Samtidigt är det en kul utmaning för spelaren: Hur uppmjukad är egentligen min motståndare? Hur hård attack kan jag ta till nu?

Lite av det jag funderar på är hur man ska simulera det faktum att varje slagskämpe har sin egen unika stil och att olika stilars styrkor och svagheter ofta kan matcha varandra på oväntade sätt.
Tja, min devis är ju "det är roligt att berätta". Det är inte lika roligt att berätta om man ska bedömas som en utställningspudel av spelledaren. Så: Tja, den som vinner varje grepp får helt enkelt bestämma vad han gör och därefter beskriva det. Vill man ha mer samberättarutmaning så kan man ha vissa regler som begränsar berättarens frihet (och på så vis stimulerar det?) såsom att man måste blanda in sina wrestlares särdrag, omgivningen eller liknande.

Storuggla

Champion
Re: Vad har wrestlare, Shonen Jump och USA gemensa

Jag har sedan tidigare velat köra en kampanj med crimefightande wrestlare och efter en genomgång av regelverk och hela bananklasen så har jag kommit fram till att jag inte orkar göra ett eget system för bara en kampanj, så kag behöver ett system där man lirar med insatser (så att man kan köra desperation strikes) och hela faderullan. Och fan, jag hade ju redan ett sådant system. Heroquest. Ens wrestlingskillz är helt enkelt ett keyword eller två, och så kan man förstärka det med "Peta i ögat 17" eller "Distraherande urringning 19" om man vill. Det blev så. Jag skulle alltså rekommendera ett satsningssystem a la... öhh... det där! Därborta!
Konstruktivt inlägg? Nä.

Storuggla, flyr

Feliath

Swashbuckler
Why, that idea sounds like...

...this one, here!
Minsann. Och jag har alltid (läs så länge jag kan minnas att jag haft en åsikt) tyckt att CCC verkade ballare med Dragon Ball-fighterna än utan, så jag tycker helt enkelt att du ska återuppta CCC, addera in kufiga fighter igen och låta de goda tiderna rulla. »I am Fonzie Mandrill. You killed my Cadillac. Prepare for Hadoken!«

Also, givet Väster om Havet och, tja, den allmänna progressionen av dina idéer, förutspår jag härmed att du inom två år kommer att ha gjort det i alla fall, förutsatt att du inte låter bli bara för att fucka upp den här spådomen.

/Feliath — let's pretend I haven't already told you this