Vad heter konventäventyret?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag försöker lokalisera ett gammalt konventäventyr som jag satt som åskådare till första gången jag var på GothCon. Jag förmodar att det kan ha varit under tidigt 90-tal. Det var ett fantasy-scenario (eventuellt DnD eller MERP) som handlade om en dal eller iaf naturområde där en mystisk kraft gjorde att man inte kunde ta sig därifrån. Någon form av ledtrådar ledde till ett tempel som var omgärdat av en mur och de som huserade där var tämligen fientligt inställda (iaf mot spelgruppens karaktärer som valde att klättra över muren).

Mer vet jag inte... vet du?

God45

#PrayersForBahakan
Jag känner igen det här jättemycket! Jag tror jag recenserat det eller i alla fall läst det... Men kan inte minnas när eller var.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Oldtimer DanielSchenström skrev inte någon av er om ett gammalt äventyr eller kampanj som utspelade sig i en dal som var förseglad av nån magisk kraft, för ett år sedan eller två?

Har för mig att det refererades till nån hemsida också.

Jag har letat efter tråden flera gånger sen dess, för jag mindes att det lät jäkligt coolt, så det här kan ju vara en chans att slå två flugor i en smäll =D

DanielSchenström

Swashbuckler
Inte jag, jag har väldigt begränsad konventserfarenhet och håller till på östkusten. Ska dock kolla med en vän som reste runt på alla konvent och ofta tog med exemplar av äventyren hem om han har det eller minns det.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
ÅkeZorkh;n341131 said:
https://shop.textalk.se/shop/ws76/45...nandetstid.pdf

Inte DnD eller merp, men en försluten dalsänka iaf...
Det är ju så längesedan så man blir ju lite osäker kring detaljerna, men det verkar faktiskt stämma. Stort tack!

En detalj som jag också minns nu när jag ögnar igenom det är att bara en av rollpersonerna var kunnig i att läsa ett forntida språk (vilket bör ha varit magikern i sällskapet). När tempelvakterna övermannade honom och hotade med att skära av honom halsen om inte övriga lade ner sina vapen så blir det tyst, varpå en annan spelare säger "Jag hugger!", slår sitt slag och missar varpå magikern dödas (och eftersom han var nyckeln till äventyret så blev det därmed nästan omöjligt att lyckas med äventyret).

Vad är det för regelsystem? Verkar vara nån form av BRP? Har bläddrat igenom alla GothCon-foldrar men hittar det ingenstans.

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Henke;n341138 said:
Det är ju så längesedan så man blir ju lite osäker kring detaljerna, men det verkar faktiskt stämma. Stort tack!

En detalj som jag också minns nu när jag ögnar igenom det är att bara en av rollpersonerna var kunnig i att läsa ett forntida språk (vilket bör ha varit magikern i sällskapet). När tempelvakterna övermannade honom och hotade med att skära av honom halsen om inte övriga lade ner sina vapen så blir det tyst, varpå en annan spelare säger "Jag hugger!", slår sitt slag och missar varpå magikern dödas (och eftersom han var nyckeln till äventyret så blev det därmed nästan omöjligt att lyckas med äventyret).

Vad är det för regelsystem? Verkar vara nån form av BRP? Har bläddrat igenom alla GothCon-foldrar men hittar det ingenstans.
Den där publicerades som gratisäventyr till Eon. Så det torde vara Eon, typ trean.