"Regler/Värld/Monster/speltips?"
Fysiskt sett:
Blå box.
Vitt regelhäfte.
Lite tärningar (en av varje utom T10 och T12, typ)
Några rollformulär
Reklamblad från Äventyrsspel
I regelhäftet:
Först lite allmänt om vad rollspel är, ett halvinteraktiv spelexempel (som går mest ut på att man läser en text med direktiv om hur ens rollperson känner och vad man ska föreställa sig), lite jox om tärningar, grundegenskaper och färdigheter, hur man räknar fram Tur- och Idé-slag, och så vidare. Därefter kommer del två, med avancerade regler: yrken. Och raser. Och monster. Och introäventyret "Bland vättar och troll" (det sög getpung).
Reglerna är enkla BRP: slå procenttärning under ett värde. Världen nämns med namn (och att det finns intelligenta babianer och alver i den), men det är allt. Monster, tja, en liten hög. Mest svartalfer, troll och drakar. Speltips: nada.
En liten kuriosa: alla SLPer beskrivs med endast fyra grundegenskaper, eftersom de andra är ointressanta. Först iom DoD2 kom alla SLPer att få alla grundegenskaper. Det hette också "karaktär" och "karaktärsblad" i version 1.
"Hur har rollspelet utvecklats genom åren?"
Två ord: "Med ljusår"
I version 2 fick alla varelser alla sju grundegenskaper. Å andra sidan försvann spetsningsreglerna. Det fanns lite mer monster, och inga babianer. Däremot fanns ett soloäventyr med björnar och den Store Spelledaren. Version 3 var väl i princip identisk.
Expert gick över från procentskala till 20-skalan, och den följde med till DoD'91. I Expert kom dessutom grejen med yrkesfärdigheter, grundfärdigheter och andra färdigheter, som renodlades i DoD'91. Magiskolor kom också i Expert - det fanns inte tidigare.
Den största skillnaden i DoD'91 är bakgrundspoäng och hårdare uppdelning mellan primära, yrkes- och sekundära färdigheter. Yrkesförmågor införs också och alla skäller jävel på hur AD&D DoD plötsligt blev. BEP (belastningspoäng) överges till förmån för kilo och därmed blir vapenvikter totalknas.
Regelmässigt är det ingen större skillnad på DoD'91 och Catastrophia. Den stora nyheten med Catastrophia är en värld - tidigare spel har som mest nämnt världen vid namn (Fantasien i DoD1 och Ereb Altor i DoD Expert och DoD'91, ingen värld alls i DoD2/3).
Nästa steg är DoD6, som inför Spiritus, Stridskapacitet och Yrkesnivåer. Även denna gång har man gått tillbaka till att nämna världen vid namn. Magin är nästan helt ombyggd. Annars är upplägget rätt likt tidigare, och till och med gamla knasvapendata från DoD'91 'är kvar.