Nekromanti Vad jag gillar med Warhammer FRPG 3

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Vi ska spela demoscenariot på söndag, så jag sitter och plöjer igenom två böcker. Här är de saker jag gillar.

Att den dubbelsvansade kometen syns på himlen och bådar hopp hos vissa och undergång hos andra.

Att allting är tärningar. I grund lika många som den grundegenskap som är gällande, vilka påverkas av vilken stance man har (defensive, neutral, offensiv). Sedan får man extra tärningar om man är tränad, har specialisering, använder fortune points eller om man kan använda en talang. Ett visst antal negativa tärningar tillkommer också beroende på svårighetsgrad.

Enkelheten i upplägget i systemet. Jag gillade det redan i andra versionen men här är det till och med enklare. Man har bara värden i grundegenskaperna. Allt annat ger extra tärningar.

Man har ett gruppformulär med en specialförmåga, grupptalanger som alla kan använda och påfrestningsmätare, som står för friktionen mellan rollpersonerna, deras stress och ångest.

Att det finns utskrivet att det man ska tänka i story mode och encounter mode, vilket gör att man på ett sätt slipper undan D&D4-tankesättet med enbart encounters.

Initiativmätaren. Alla rollspel med linjärt initiativ borde ha ett sådant bokföringshjälpmedel.

Att man får nedåtvända wounds-kort för varje wound man får och när man får critical wounds så vänder man bara upp kortet. Jag vet dock inte hur en spelledare ska kunna hålla reda på critical wounds for spelledarpersoner. Det finns rätt mycket annat att hålla reda på också.

Det gradvisa levelsystemet, som gör att det blir lätt för spelledaren att anpassa hur fort rollpersonerna utvecklas.

Cooldown för actions och talents. Jag tycker det är en ball grej som egentligen borde vara svårt att införa i rollspel.

Detta är mina positiva tankar när jag läste igenom den tunna regelboken.

/Han som får se hur det blir att spela spelet
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Mina erfarenheter av 3rd ed. är blandade. Men här är några tips som jag tror ni kan ha nytta av.

* Ha järnkoll på alla marker, tokens och kort. Tänk mer brädspel än rollspel när det gäller att organisera alla saker och hur mycket plats ni behöver kring spelbordet. Annars kommer ni behöva ta tid under pågående spel för att hitta rätt bland alla pryttlar på spelbordet.
* Tärningssystemet är enkelt i sitt mekanik, men lider av att man behöver memorera tillämpliga modifikationer. Det är lätt att glömma bort en challenge- eller fortune-dice.
* Leta på FFG-forumet om det finns något svar på hur man beräknar cooldowns i story mode. Jag tror det ska finnas i den nyutkomna guide-boken, men jag gissar att du inte har den ännu.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Att man får nedåtvända wounds-kort för varje wound man får och när man får critical wounds så vänder man bara upp kortet. Jag vet dock inte hur en spelledare ska kunna hålla reda på critical wounds for spelledarpersoner. Det finns rätt mycket annat att hålla reda på också."

Spelledarpersoner får inte critical wounds, utan du vänder på kortet och lägger till så många wounds som siffran på kortet visar.


Storuggla, om jag minns helt rätt vilket jag inte alltid gör men då tänker jag oftast på sorkar
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Jag skrev lite blandade intryck här.

Jag började även spekulera i någon sorts husreglande, som du hade vänligheten att kommentera.

Jag diggar verkligen vissa aspekter av WHFRP3 - världen, den grafiska kvaliteten, etc. Men i slutändan blev det så att spelandet kom av sig lite, tyvärr.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Storuggla said:
Spelledarpersoner får inte critical wounds, utan du vänder på kortet och lägger till så många wounds som siffran på kortet visar.
Ja, det stämmer. Jag läste det senare.

---

Fler saker jag gillar. Nu läser jag Tome of Adventure.

Till skillnad från D&D4 får spelaren inte minus om den är kreativ.

Tanken bakom Progress meter, där man kan bokföra lite vad man vill, som jakter, resurser, rykte, två tävlande mot varandra med mera. Jag gillar att ha sådana bokföringsmekanismer, även om jag är tveksam till att börja använda mätaren direkt om man är en nybörjarspelledare.

Krutvapen.

Om rollpersonen dör får spelaren själv berätta hur det händer.

Henchmen-regler (mooks/minions). En grupp av motståndare visas med ett motståndarkort med markörer på sig. Antalet maxwounds blir färre, men varje markör är ett extraliv och ger även en extra tärning. Dör en person i gruppen tar man bort en markör. Enkelt. Genialt. Givet att jag tycker så, eftersom det är ungefär så man hanterar namnlösa i Matiné. ^^

De har ändrat tillbaka namnet till Bögenhofen.

/Han som gillar designen på böckerna skarpt
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Han said:
De har ändrat tillbaka namnet till Bögenhofen.
Va, har stan hetat något annat?

Bögenhafen kanske det var ja. Vilket då skulle betyda formulärhamn. I plural, formulär alltså.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Nu har vi spelat ett spelmöte och jag är positivt överraskad. Det var inte så regeltungt och långsamt som jag var rädd för att det skulle bli. Warhammer gör också en hel del för att underlätta för spelledaren, då spelledarpersoner inte följer samma regler i strid. Känns som ett trevligt system men som jag egentligen inte tror kommer gå snabbare när vi blir varma i kläderna. Detta för att när vi väl lär oss att snabbt sortera ut successes och boons, så kommer vi säkert vilja fylla på med mer regelmoment.

Spelet kunde ha varit lite bättre förklarat. Det är tur att det finns hjältar som gör regelsammanfattningar till spel.

Jag gillade hur spelledaren beskrev hur beastmen åt av och våldtog de hästar som tillhörde ekipaget de överfallit. Jag själv skulle nog inte kunna hitta på sådana beskrivningar. Jag gillar även att det var rätt grim 'n' gritty. Visade tärningarna bra för motståndarna så var man nära att ryka.

Treaktssystemet som man ska följa kommer att vara jobbigt för mig att följa, om jag ska vara spelledare. En encounter ska bestå av tre akter som separeras med rally steps (typ short rest i D&D4).

Jag skulle verkligen vilja testa att improvisera fram ett scenario i det här spelet. Det känns egentligen som en lätt sak att göra, bara man har klart för sig vilka motståndare man ska ha.

Sedan tycker jag inte spelet tar upp en så stor spelyta, men då körde vi inte heller med alla regler. Hmm, jag borde ha tagit foton. :gremsmile:

/Han som upptäckte en hel del saker som han hade kunnat beskriva på enklare sätt
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Möller said:
Han said:
De har ändrat tillbaka namnet till Bögenhofen.
Va, har stan hetat något annat?

Bögenhafen kanske det var ja. Vilket då skulle betyda formulärhamn. I plural, formulär alltså.
Läs själv (sista stycket).

/Han som hade fått för sig att det var Magnus Seter som skrivit det där
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Så vitt jag vet har det alltid hetat Bögenhafen. Iaf i V1, 2 och uppenbarligen 3. Det är isf någon enskild produkt från Hogshead eller nått som stan bytt namn i.

Och det är ett BRA namn!
 
Top