Nekromanti Vad jag skulle vilja göra med D&D och Eberron

Dimfrost

Special Circumstances
Av någon anledning har jag blivit sugen på att testa D&D/Eberron. Naturligtvis kan jag inte hålla fingrarna i styr utan vill ändra på en massa grejer. Observera att jag inte strävar efter att bygga en egen värld med ett eget regelsystem (jag har Terone för de ändamålen) utan bara modda D&D och Eberron så det skulle passa mig bättre. (Chansen att det faktiskt blir något av det här är rätt liten, men det kan vi ju bortse ifrån.)

Idéer jag funderar på:

* skippa XP och låta rollpersonerna levla efter varje eller vartannat äventyr (jag planerar (i den mån jag faktiskt förväntar mig att spelleda det här, vilket är rätt osäkert) inga långa kampanjer utan max 5-10 äventyr) (vilket väl inte är särskilt kontroversiellt om man betänkar vad som brukar skrivas här på forumet)
* skippa all magi utom psionics och artificers (och magewrights). Jag tycker psionics är coolare, helt enkelt, och gillar inte det spellbaserade systemet för wizards.
* låta HP vara ett mått på "stridshälsa", så att man bara blir skadad när HP når 0 eller liknande, och man får tillbaka alla HP efter varje strid. Då gör det inget att man skippar all clericmagi, och man slipper alla helande drycker och sånt tjafs. Exakt hur det här ska funka är jag inte så säker på, men det finns väl några sådana regelvarianter i någon bok.
* skippa alla odöda, eventuellt låta dem vara följden av magitechapparater som man sätter fast i döda kroppar för att animera dem.
* förenkla strider lite, i alla fall inte använda figurer. Kan man kanske låta folk slå ett lämpligt slag (jag funderar på ref-save) för att manövrera i rätt situation för t.ex. flanking, i stället för att hålla reda på förflyttning och grejer?
* sänka diverser svårighetsgrader så level 1-rollpersoner och vanligt folk faktiskt kan kännas kompetenta på det de gör.
* skippa alingnments och allt som beror på dem
* slänga ut diverse monster, diverse grottröjartendenser och annat som det inte är så mycket att kommentera på.
* Egentligen skulle jag bara vilja ha med coola klasser, typ aristocrat (fast bra, kanske som noble i WoT) och allehanda skumma grejer i stället för de vanliga tråkiga klasserna, men det är väl onödigt att begränsa spelarna för mycket. Och jag har inte en massa tilläggsböcker heller.

Låter det vettigt och/eller kul?

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
En sak bara …

Borttagande av odöda gör bl.a. att:

<ul type="square">[*]Karrnatherna blir ordentligt nerfade, då de faktiskt har en stående armé av zombies och skelett.
[*]Order of the Emerald Claw inte blir fullt så fanatisk. Deras soldater är vanligen helt orädda i strid, då de vet att de kan fortsätta tjäna sin orden även efter döden.
[*]Alverna som umgås med och rådfrågar sina odöda förfäder på daglig basis, blir inte fullt lika coola.[/list]
Men om du inte har något emot det är det väl bara att köra.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: En sak bara …

De odöda alverna är ju coola och annorlunda, så de får gärna vara kvar. Det är det slentrianmässiga användandet av zombies och skelett som kanonmat som jag vill komma åt. Speciellt när jag ersätter magin med psionik. Jag tycker teknologisk magi känns mer rätt i Eberron, helt enkelt.

För övrigt har jag kollat lite i Unearthed Arcana nu, och där tycks det finnas diverse regelvarianter som borde passa när det gäller skador och så.

/Dimfrost