Krille
Super Moderator
Det dök upp en frågeställning på SF-forumet om vad folk vill se på konvent. Den var såpass bra att den förtjänar större publik, och den är såpass generell att den hör hemma här och inte på SF-forumet. Därför postar jag mitt inlägg i frågan här.
Jag tänker börja med att spika fast vad jag inte vill se:
1) Friform. Åkej, jag vet att det är lättare att hitta spelledare om man kör friform än om man låser sig till ett regelsystem eftersom friformsspelledare inte behöver lära sig reglerna, men det skiter jag fullständigt i. Om en spelledare är så jefla lat att han inte orkar lära sig reglerna så är jag mycket skeptisk till att han har energi nog att göra ett bra jobb som spelledare. Och om arrangören inte orkar leta upp fler spelledare som kan reglerna... LATMASK!!!
2) Vad som helst som innehåller texten "baserat på [insert valfritt rollspel]". Får jag spela ännu ett Call of Cthulhu-äventyr som är "baserat på" mythosen men inte är mythosen så kommer jag skrika högt.
3) Vad som helst som skrevs klart dagen före konventet. Jag förväntar mig någon form av kvalitet på konvent. Det ska vara genomarbetat och speltestat, och är det välproducerat så är det en bonus. Men scenariet ska ha gått femtielva varv genom kvalitetskontrollen innan det ska hamna hos spelledaren på konventet.
4) Vad som helst som är en rollspelsadaption av en populär film eller bok med minimal maskering. Sådana suger, rent generellt. Att se filmen eller läsa boken är i nittionio fall av hundra en bättre och roligare upplevelse.
5) Tjugosidiga bakgrundshistorier till rollpersonerna. Kan det inte sägas på en A4 så är det inte värt att sägas. Kondensera rollpersonerna och ge spelaren utrymme för rolltolkning.
6) Minikampanjer. Man har fem timmar på sig att spela igenom ett scenario. Det ska därför vara skrivet för fem timmar, inte för trettio timmar.
Så, nu över till vad jag vill se:
1) Ett gott hantverk. Jag betalar trots allt för att få ställa upp, och då förväntar jag mig valuta för pengarna. Sunkiga scenarier kan jag få gratis hemma, och jag har inte den minsta lust att hosta upp en femtilapp för att få ett sunkigt scenario på konvent.
2) Rollspel. Låt mig förtydliga mig lite innan jag blir anklagad för att vara regeltaliban (vilket jag iofs är): när jag åker på konvent så sker det med bakgrunden av att ett konvent i grunden är ett kontaktforum där man har möjlighet att prova på nya saker som man eventuellt kan bli tänd på och ta med sig hem. Friform är inte en sådan sak - friform på konvent är den rollspelsmässiga motsvarigheten till en berg-och-dalbana på Liseberg. Det kan vara värt att prova på den, men i så fall som tillfälligt nöje som man inte kan göra något mer med. Efter åkturen så är åkturen slut. Hur mycket jag än tyckte om det så kan jag inte göra mer än att skaffa en biljett till.
Får jag däremot möjlighet att prova på till exempel Little Fears på konvent och jag tycker om det så är det möjligt att jag skaffar ett Little Fears och plockar med mig hem. Det är lite mer som att titta på en bil på en bilmässa och sedan ta med sig bilen hem - det är klart mycket mer varaktigt nöje än friformsscenariet. Dyker jag in på ett scenario till ett spel som jag redan har eller spelar, till exempel Neotech, så utbyter jag också erfarenhet och åsikter med spelkonstruktören och spelledaren om just det spelet. Det gör det berikande för mig, och det är det som konvent är till för (IMHO).
Och därför vill jag ha mer rollspel på konvent: jag vill ha rollspelsscenarier där spelledaren med gott samvete kan dänga en regelbok i bordet, peka på den och säga "det här är vad vi spelar".
Jag tänker börja med att spika fast vad jag inte vill se:
1) Friform. Åkej, jag vet att det är lättare att hitta spelledare om man kör friform än om man låser sig till ett regelsystem eftersom friformsspelledare inte behöver lära sig reglerna, men det skiter jag fullständigt i. Om en spelledare är så jefla lat att han inte orkar lära sig reglerna så är jag mycket skeptisk till att han har energi nog att göra ett bra jobb som spelledare. Och om arrangören inte orkar leta upp fler spelledare som kan reglerna... LATMASK!!!
2) Vad som helst som innehåller texten "baserat på [insert valfritt rollspel]". Får jag spela ännu ett Call of Cthulhu-äventyr som är "baserat på" mythosen men inte är mythosen så kommer jag skrika högt.
3) Vad som helst som skrevs klart dagen före konventet. Jag förväntar mig någon form av kvalitet på konvent. Det ska vara genomarbetat och speltestat, och är det välproducerat så är det en bonus. Men scenariet ska ha gått femtielva varv genom kvalitetskontrollen innan det ska hamna hos spelledaren på konventet.
4) Vad som helst som är en rollspelsadaption av en populär film eller bok med minimal maskering. Sådana suger, rent generellt. Att se filmen eller läsa boken är i nittionio fall av hundra en bättre och roligare upplevelse.
5) Tjugosidiga bakgrundshistorier till rollpersonerna. Kan det inte sägas på en A4 så är det inte värt att sägas. Kondensera rollpersonerna och ge spelaren utrymme för rolltolkning.
6) Minikampanjer. Man har fem timmar på sig att spela igenom ett scenario. Det ska därför vara skrivet för fem timmar, inte för trettio timmar.
Så, nu över till vad jag vill se:
1) Ett gott hantverk. Jag betalar trots allt för att få ställa upp, och då förväntar jag mig valuta för pengarna. Sunkiga scenarier kan jag få gratis hemma, och jag har inte den minsta lust att hosta upp en femtilapp för att få ett sunkigt scenario på konvent.
2) Rollspel. Låt mig förtydliga mig lite innan jag blir anklagad för att vara regeltaliban (vilket jag iofs är): när jag åker på konvent så sker det med bakgrunden av att ett konvent i grunden är ett kontaktforum där man har möjlighet att prova på nya saker som man eventuellt kan bli tänd på och ta med sig hem. Friform är inte en sådan sak - friform på konvent är den rollspelsmässiga motsvarigheten till en berg-och-dalbana på Liseberg. Det kan vara värt att prova på den, men i så fall som tillfälligt nöje som man inte kan göra något mer med. Efter åkturen så är åkturen slut. Hur mycket jag än tyckte om det så kan jag inte göra mer än att skaffa en biljett till.
Får jag däremot möjlighet att prova på till exempel Little Fears på konvent och jag tycker om det så är det möjligt att jag skaffar ett Little Fears och plockar med mig hem. Det är lite mer som att titta på en bil på en bilmässa och sedan ta med sig bilen hem - det är klart mycket mer varaktigt nöje än friformsscenariet. Dyker jag in på ett scenario till ett spel som jag redan har eller spelar, till exempel Neotech, så utbyter jag också erfarenhet och åsikter med spelkonstruktören och spelledaren om just det spelet. Det gör det berikande för mig, och det är det som konvent är till för (IMHO).
Och därför vill jag ha mer rollspel på konvent: jag vill ha rollspelsscenarier där spelledaren med gott samvete kan dänga en regelbok i bordet, peka på den och säga "det här är vad vi spelar".