Nekromanti Vad kalla Flatbow på svenska?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Plattkastare såklart. Eller miri. Det tycker jag låter fint. Annars passar väl flatbåge perfekt in med till exempel bredsvärd.

Staffan

Myrmidon
Den tekniska termen verkar ju vara just "flatbåge", vilket är rätt rimligt i och med att det är en pilbåge som är flat snarare än rund eller D-formad. Om den är associerad med ett visst folkslag i din värld, basera namnet på det, som i "alvbåge" eller "engelsk långbåge". Eller för den delen, om det är den enda sortens båge som används, "båge."

zonk

muterad
Det är en av många sorters båge, annars hade det varit mycket enkelt! ;)

Alvbåge är inte så dumt, jag får fundera på vilket folkslag som ska få namnge den. Det är ju en mycket bra och enkel design, så alvbåge kanske inte är helt fel?

zonk

muterad
Mannen i skogen;n173557 said:
Laminatbåge eller fanérbåge.
Fast grundmodellen är ju gammal som gatan, kan göras av allehanda träslag som annars är halvdanna till pilbågar, och ingalunda laminerad heller. Så det känns inte riktigt rätt.

Leon

Leo carcion
Som jag förstår det användes modellen av amerindianer, finsk-ugriska stammar och inuiter (alltså i huvudsak jägar-samlarfolk) Vad gäller våra finsk-ugriska grannar föredrog de tydligen ask eller björk-talllaminat.

Med det som grund skulle jag föreslå antingen jägarbåge eller askbåge (det senare särskilt om du har klassiska nomadkompositbågar i horn - askbåge och hornbåge)

Rhodryn

Hero
Man kan ju gå vägen med att kalla dem för "Urbågar" eller något (Ur som i Uråldrig då, inte som en klocka)... för det verkar ju vara som att flatbågar var mer vanligt bland de äldre åldrarna innan man började bosätta sig, än de senare åldrarna efter man började bosätta sig.

"Nomadisk båge" kanske kan funka också. Trillar inte ur munnen lika lätt när man säger det, men låter helt ok ändå, och det kopplar det till den typen av folk som brukade använda dem mest.

Annars så tycker jag att Flatbåge låter helt ok också.

Zire

Swashbuckler
Peter;n173682 said:
Fast det är ju inte en långbåge

Det är ju ingen engelsk långbåge (där lemmarna är formade som ett D i genomskärning + en mängd andra krav som The Grand National Archery Society anser vara okränkbara), men tävlar man med flatbåge så är det ju i klassen långbåge (utanför england åtminstone) tänkte jag. Det ryms ju lite allt möjligt i gruppen långbåge, så vill man absolut inte använda flatbåge kan man ju använda det namnet för flatbågar.

Men du har rätt, en flatbåge är en flatbåge är en flatbåge...:)

zonk

muterad
Framförallt finns det ju redan en långbåge i spelvärlden, så det blir lite förvirrande på det sättet.

Leon

Leo carcion
Zire;n174067 said:
Det är ju ingen engelsk långbåge (där lemmarna är formade som ett D i genomskärning + en mängd andra krav som The Grand National Archery Society anser vara okränkbara), men tävlar man med flatbåge så är det ju i klassen långbåge (utanför england åtminstone) tänkte jag. Det ryms ju lite allt möjligt i gruppen långbåge, så vill man absolut inte använda flatbåge kan man ju använda det namnet för flatbågar.

Men du har rätt, en flatbåge är en flatbåge är en flatbåge...:)
Hmm SAOB har en generell beskrivning av långbåge, vilken stöder din definition. OED harför direkt till engelsk långbåge. Jag kanske tänker på engelska...

Sedan det här med rollspel och vapenkategorier. Hur ser ett bredsvärd ut egentligen: https://en.wikipedia.org/wiki/Basket-hilted_sword#/media/File:Schiavona-Morges.jpg

Rhodryn

Hero
Man kanske kan göra "flatbåge" mer till en... aspekt, trait, egenskap... eller något sådant, för bågar.

Där när man köper/skaffar/hittar en båge så kan man antingen få tag på en standard bågen/bågarna som står i boken/reglerna... eller så kan man välja att "denna bågen som jag köper/frågar efter/som ni hittar/etc är en flat [incert type]båge"... där "flat" effekterar vissa aspekter av bågtypens standard stats (både positiva och negative effekter).

Då kan man kanske också lägga till andra egenskaper som kan väljas som effekterar bågens stats på något sätt.

Chuchulain

Veteran
Ser ut att vara en långbåge av något slag, men flatbåge är väl en bra översättning.