Nekromanti Vad kan man göra med D&D-miniatures?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hur kan man leka med sina minis på andra sätt än enligt skirmish-reglerna eller som gubbar till rollspelet?

Dolda brickor, en skirmish-variant

När jag, Dante och Rising spelade senast så valde varje spelare tre av sina "feature tiles". Sedan blandade vi brickorna och man fick dra tre stycken, utan att titta på dem. Brickorna lades sedan ut på rutnätet och vi vände på en i taget. Det var rätt kul faktiskt och "dungeon-känslan" var påtagligare än när man gör på det vanliga sättet.

"RPG/Skirmish-scenarion"

Jag ock Rising provade att lira ett litet scenario med mina hemgjorda tiles. Det blev ett litet miniäventyr där Risings Moon-Elf Fighter fick i uppdrag att rädda en kidnappad kamrat. Innan äventyret fick han köpa några kumpaner (tänk legoknektar eller låg-level-äventyrare) för guldpengar (läs: poäng). Brickorna var hemliga och lades ut efterhand som hans äventyrare kom längre in i grottan. Jag hade som spelledare bestämt i förväg vilka monster som skulle finnas på respektive bricka.

När man spöade en fiende så kunde man söka igenom kroppen efter prylarna som finns på RPG-sidan av figurkortet. Dessutom kunde man hitta guldpengar för att hyra fler kumpaner inför kommande äventyr.

Vi spelade med skirmishreglerna och det funkade faktiskt rätt bra. Rollspel-light liksom. Lite Hero Quest över det hela. Skulle kunna funka bra som en liten myskampanj. Gärna med fler spelare.

---

Vad kan man mer hitta på? Jag funderar på att använda både brickorna man får med till D&D Basic Game för att skapa mysiga scenarion. Antingen som rollspelshybrid eller som skirmishvariant. Även grottan som man får med till DMG 3,5 borde gå att göra mycket kul med.

Jag funderar mycket på just specialscenarion i skirmish. Capture the flag kanske? Eller att ena sidan skall försvara sig medan den andra skall anfalla. Man får hita på lite specialregler, men det borde vara en smal sak.

Jag är också sugen på att göra en arena där olika warbands kan mötas. Ungefär som ett gladiatorspel. Arenan skulle ha massor av olika saker man kunde stoppa in för att variera och spelarna vet aldrig i förväg vad som kommer vara speciellt med arenan inför just deras match. Lite som Colloseum alltså. Infångade monster som inte är på någons sida, fällor, vattenfyllda delar osv. Man skulle kunna ha en slumptabell sär man slår, precis innan matchen börjar, för vad som ska vara speciellt med arenan.

För att få lite kampanjkänsla över gladiatorspelen kan man föra speldagbok, ha en liga med tabell, belöningar med guld osv.

Har ni några kuliga idéer?

- Vulf

Rising

Vila i frid
Det här testade vi när vi skulle provspela lite i vårt spelgäng:

Kull
Efter tre drag så lottar man ut någon varelse att bli han (nej, inte Rickard-Han här på forumet, utan "han" som i "kull! nu är du han!").

Alla spelare som har en eller flera varelser vid liv utom spelaren som kontrollerar "han" får därefter, i början på sina drag, 10 poäng.

Han kan inte skadas. Inte av något. Inte heller kan Han routa eller behöva slå något save vid något enskilt tillfälle. Han får dessutom alltid få förflytta sig med sin fulla speed, även om han är out of command, men för att få förflytta sig sin dubbla speed måste han slå 11+ med ett tärningsslag. (Detta för att det skall kunna bli spännande jakter)

Så fort som Han utdelar skada på någon/några andra varelser så får han välja vilken av dessa som han ska "kulla". Då får denna varelse ta över "Han"-rollen. Om Han dödar varelsen han kullar, så får han kulla vilken annan varelse som helst i den dödes lag. Om alla varelser i det laget är döda så får han kulla precis vem som helst i vilket lag som helst.

I övrigt så får man poäng av att döda varelser som vanligt.

Sedan kör man antingen tills det bara är Han's lag kvar, eller tills någon har fått ett visst antal poäng. Jag gissar att det blir häftigt om man kör tills någon leder över den näst bästa spelaren med X poäng eller fler, där X är hälften av den poängsumma man kör med, 100 om man kör med 200-poängswarband, exempelvis.

Tips: Snabba varelser och Magic Missiles äger, men glöm inte bort att det går bra att bara spöa motståndarna som vanligt, också.

---

Polymorph!
Det här är ett jättefånigt spelsätt, men vi tyckte det var rätt kul ändå. När man lagt ut sina markbrickor så turas man om att placera polymorphkristaller (jag tog några färgade glasbitar) på brickorna. Varje markbricka skall ha en och endast en polymorphkristall på sig, men denna kan alltså ligga var som helst på brickan.

När en varelse avslutar sitt drag på en polymorphkristall så tar man bort kristallen från brädet och så väljer man valfri follower (=inte någon commander!) på brädet att genomgå en förvandling.

Sedan blandar man alla varelsekort man har och drar ett från högen. Varelsen man pekat på har förvandlat sig! Efter att man ersatt pjäsen på brädet så fortsätter matchen som förut. Man skiter i alignments och så; alla varelser kan slåss på allas sidor.

Tips: Varelser som börjar ute på markbrickorna; scouts och wandering monsters, äger. Rätt bra är snabba småttingar (som vargar) också. Att köpa dyra singelpjäser (förutom commanders, då) är däremot som att be om att få dem förvandlade till dretchs och annat pack så tidigt i matchen som möjligt.