Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Hur kan man leka med sina minis på andra sätt än enligt skirmish-reglerna eller som gubbar till rollspelet?
Dolda brickor, en skirmish-variant
När jag, Dante och Rising spelade senast så valde varje spelare tre av sina "feature tiles". Sedan blandade vi brickorna och man fick dra tre stycken, utan att titta på dem. Brickorna lades sedan ut på rutnätet och vi vände på en i taget. Det var rätt kul faktiskt och "dungeon-känslan" var påtagligare än när man gör på det vanliga sättet.
"RPG/Skirmish-scenarion"
Jag ock Rising provade att lira ett litet scenario med mina hemgjorda tiles. Det blev ett litet miniäventyr där Risings Moon-Elf Fighter fick i uppdrag att rädda en kidnappad kamrat. Innan äventyret fick han köpa några kumpaner (tänk legoknektar eller låg-level-äventyrare) för guldpengar (läs: poäng). Brickorna var hemliga och lades ut efterhand som hans äventyrare kom längre in i grottan. Jag hade som spelledare bestämt i förväg vilka monster som skulle finnas på respektive bricka.
När man spöade en fiende så kunde man söka igenom kroppen efter prylarna som finns på RPG-sidan av figurkortet. Dessutom kunde man hitta guldpengar för att hyra fler kumpaner inför kommande äventyr.
Vi spelade med skirmishreglerna och det funkade faktiskt rätt bra. Rollspel-light liksom. Lite Hero Quest över det hela. Skulle kunna funka bra som en liten myskampanj. Gärna med fler spelare.
---
Vad kan man mer hitta på? Jag funderar på att använda både brickorna man får med till D&D Basic Game för att skapa mysiga scenarion. Antingen som rollspelshybrid eller som skirmishvariant. Även grottan som man får med till DMG 3,5 borde gå att göra mycket kul med.
Jag funderar mycket på just specialscenarion i skirmish. Capture the flag kanske? Eller att ena sidan skall försvara sig medan den andra skall anfalla. Man får hita på lite specialregler, men det borde vara en smal sak.
Jag är också sugen på att göra en arena där olika warbands kan mötas. Ungefär som ett gladiatorspel. Arenan skulle ha massor av olika saker man kunde stoppa in för att variera och spelarna vet aldrig i förväg vad som kommer vara speciellt med arenan inför just deras match. Lite som Colloseum alltså. Infångade monster som inte är på någons sida, fällor, vattenfyllda delar osv. Man skulle kunna ha en slumptabell sär man slår, precis innan matchen börjar, för vad som ska vara speciellt med arenan.
För att få lite kampanjkänsla över gladiatorspelen kan man föra speldagbok, ha en liga med tabell, belöningar med guld osv.
Har ni några kuliga idéer?
- Vulf
Dolda brickor, en skirmish-variant
När jag, Dante och Rising spelade senast så valde varje spelare tre av sina "feature tiles". Sedan blandade vi brickorna och man fick dra tre stycken, utan att titta på dem. Brickorna lades sedan ut på rutnätet och vi vände på en i taget. Det var rätt kul faktiskt och "dungeon-känslan" var påtagligare än när man gör på det vanliga sättet.
"RPG/Skirmish-scenarion"
Jag ock Rising provade att lira ett litet scenario med mina hemgjorda tiles. Det blev ett litet miniäventyr där Risings Moon-Elf Fighter fick i uppdrag att rädda en kidnappad kamrat. Innan äventyret fick han köpa några kumpaner (tänk legoknektar eller låg-level-äventyrare) för guldpengar (läs: poäng). Brickorna var hemliga och lades ut efterhand som hans äventyrare kom längre in i grottan. Jag hade som spelledare bestämt i förväg vilka monster som skulle finnas på respektive bricka.
När man spöade en fiende så kunde man söka igenom kroppen efter prylarna som finns på RPG-sidan av figurkortet. Dessutom kunde man hitta guldpengar för att hyra fler kumpaner inför kommande äventyr.
Vi spelade med skirmishreglerna och det funkade faktiskt rätt bra. Rollspel-light liksom. Lite Hero Quest över det hela. Skulle kunna funka bra som en liten myskampanj. Gärna med fler spelare.
---
Vad kan man mer hitta på? Jag funderar på att använda både brickorna man får med till D&D Basic Game för att skapa mysiga scenarion. Antingen som rollspelshybrid eller som skirmishvariant. Även grottan som man får med till DMG 3,5 borde gå att göra mycket kul med.
Jag funderar mycket på just specialscenarion i skirmish. Capture the flag kanske? Eller att ena sidan skall försvara sig medan den andra skall anfalla. Man får hita på lite specialregler, men det borde vara en smal sak.
Jag är också sugen på att göra en arena där olika warbands kan mötas. Ungefär som ett gladiatorspel. Arenan skulle ha massor av olika saker man kunde stoppa in för att variera och spelarna vet aldrig i förväg vad som kommer vara speciellt med arenan inför just deras match. Lite som Colloseum alltså. Infångade monster som inte är på någons sida, fällor, vattenfyllda delar osv. Man skulle kunna ha en slumptabell sär man slår, precis innan matchen börjar, för vad som ska vara speciellt med arenan.
För att få lite kampanjkänsla över gladiatorspelen kan man föra speldagbok, ha en liga med tabell, belöningar med guld osv.
Har ni några kuliga idéer?
- Vulf