Nekromanti Vad kan vi enas om i rollsplsväg ??

Johan K

Gammal & dryg
det är ju ganska kalrt at vi tycker olika om saker & ting när det gäller rollspel & hur de sak se ut i rehlelväg & spelvärd. Med tanke på alla disskutioner här på wrnu.. :gremsmirk:
Dock, när jag höll på att göra våfflor, så kom jag att tänka på en grej. Finns det något här som vi kan enas om ? Nått som alla kan aceptera, då menar jag allt ifrån regelspelare till friformare..

/ Johan K, som fortfarande är MÄTT !

Eksem

Champion
"Nått som alla kan aceptera, då menar jag allt ifrån regelspelare till friformare.."

Jag trodde länge att alla kunde enas under påståendet att "använd rätt system vid rätt tillfälle", men efter en tråd på en annan del av det här forumet visade det sig att inte ens det kunde alla vara överens om.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror det kan vara svårt. Man kan tycka att "poängen med rollspel är att ha roligt" vore ett säkert kort, men jag kan ge mig fan på att jag har sett Fiktionslek vända sig mot det vid något tillfälle (han får gärna rätta mig om jag har fel). Så jag skulle avfärda det som ett dödfött projekt.

/Kalle

Arfert

Facit
Det kan jag i alla fall hålla med om.
Och att det ska vara "Kul" i en vidare bemärkelse (som att det är kul att se film, även om filmen inte är kul, om ni förstår vad jag menar).

Pom

Swashbuckler
Jag tror det kan vara svårt. Man kan tycka att "poängen med rollspel är att ha roligt" vore ett säkert kort, men jag kan ge mig fan på att jag har sett Fiktionslek vända sig mot det vid något tillfälle (han får gärna rätta mig om jag har fel). Så jag skulle avfärda det som ett dödfött projekt.
Jo, då finge man nog definiera roligt på ett annat sätt än i ordboken. Det finns ju folk som trivs bra med att känna olust och sorg och annat under spelmöte efter spelmöte.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nyligen startade jag en tråd på OmegaProject där jag försökte komma fram till en definition av "rollspel" utifrån minsta gemensamma nämnare. Den är inte färdig. Är man intresserad kan man leta där...

Men, annars blir mitt bidrag:

"Poängen med rollspel är att det ska vara givande, i betydelsen ge de inblandade det de är ute efter"

Organ

Out of time, out of mind
Vi kanske skulle omfrasera det hela till att lyda "rollspel ska vara givande". Det ska väl vara fan om det är någon som inte håller med om det. :gremmad:

/Anders

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Vad kan vi enas om i rollspelsväg?

"Poängen med rollspel är att det ska vara givande, i betydelsen ge de inblandade det de är ute efter"
Jo, men det är väl något av en tautologi? Jag menar, det kan man väl säga om trädgårdsskötsel, kärnvapenkrig och att peta sig i näsan också?

I annat fall skulle jag vilja nominera "Rollspel är en sammansättning av orden roll och spel" samt "Det som är så bra med rollspel är att det är så bra".

EDIT:

Nyligen startade jag en tråd på OmegaProject där jag försökte komma fram till en definition av "rollspel" utifrån minsta gemensamma nämnare. Den är inte färdig. Är man intresserad kan man leta där...
Vill minnas att någon Forgeit sade att "roleplaying is people telling each other things and agreeing about stuff." Definitionen är ju dålig i det att den kan appliceras på fler saker än bara rollspelande (typ syjuntor), men den har vissa meriter, såsom att alla måste hålla med varandra om vad som händer (vilket i grunden är vad regler är till för (inklusive "SL är Gud och kan döda dig när han vill"-regeln), även om de gör annat kul också). Att lägga till något om "shared imagined space" kanske kan vara nå't?

//Genesis, definitionsjunkie

G

Guest

Guest
Vi kan ju enas om att vi inte kan enas om något.

Fast jag tror egentligen att dom flesta skulle kunna det, men elitismen omöjligör det ibland...

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Fiktionslek om det kuliga och befrielsen

Dnalor said:

/Kalle
Du har rätt :gremsmile:. Men jag är på humör för att förtydliga mig.

Jag har absolut inget mot att ha kul, men jag tycker det vore en reduktion att säga att detta är den yttersta poängen med rollspel. Som andra i tråden påpekar får man ju vidga betydelsen av "kul" en hel del för att få det att funka. Någon kanske tycker att man skrämmer bort folk genom att antyda att rollspel skulle kunna ha ett vidare syfte än ren underhållning, men jag tror tvärtom att många har svårt att se någon anledning att syssla med rollspel när det finns snabb och glassigt massproducerad fun-fun-fun att få via t ex TV eller datorer.

När jag gjorde invändningen som Dnalor erinrar sig var det bara för att GNS utgår från frågan "what makes fun?" (GNS and other matters ... kap 2). Jag tror det ginge att hitta fler kreativa agendor utifrån andra utgångspunkter. Främmandegöring, som jag tjatat om vid tillfälle, utgår till exempel från befrielse som konstens och litteraturens yttersta syfte. Och i mitt tycke behöver detta inte alltid vara kul (eller lättillgängligt, som ju blir alltmer populärt som måttstock på vad som är bra). Det är en hel del som kommer i annat perspektiv när det plötsligt finns ett värde i det ansträngande, i sådant som gör lite motstånd och till och med kan vara plågsamt. Är det kul att uppleva ångest genom rollspelet? Kul att bli varse sina begränsningar? Kul att bli klass- eller genusmedveten? För allt detta kan hända i rollspel, eftersom spelet har potential att ge nya perspektiv på tillvaron.

Det här resonemanget är också knutet till en människosyn. I den breda amerikanska traditionen som såväl indiespel som Hasbros industrier springer ur är individen redan fri och självtillräcklig och behöver ingen främmandegörande konst. Och då räcker det med underhållning, att ha kul. I europeisk tanketradition är individen-som-produkt ett betydligt starkare inslag. Där är vi ofria och vår autonomi bara blindhet för vårt beroende av en historisk och ideologisk situation. Därför behövs något främmande som kan kontrastera det vi blivit för vana vid för att kunna se. I mina ögon har rollspel osedvanligt stark potential jämfört med andra kulturyttringar att fungera främmandegörande.

En fjärde kreativ agenda som i enlighet med det ovanstående kallas ... alterism? ... är inte helt legitim när själva poängen är kul, är underhållning, helt enkelt för att främmandegöring inte alltid är kul. Omvänt är det knappast legitimt med en G- eller S-agenda om den yttersta poängen är befrielse. Jag tror vi får leva med att det för varje resonemang finns ett fundament som liksom inte kan rättfärdigas.

Nu är det riktigt pinsamma att jag själv säger i Oktoberlandet att "kul ihop" är huvudsyftet (s 24), fastän spelets grundidé bygger på främmandegöring. :gremsmile: Jag får skylla det på att det är så kul med spetsöron, punk och ånga!

Hälsar

Christian

solvebring

Superhero
Vi kanske alla kan enas om att rollspel ger oss alla här något som vi verkligen tycker om. Även om vi tycker om att känna sorg via rollspel, glädje, allvar etc. Så kan vi nog alla enas om att rollspel tillför oss alla en slags känsla vi älskar och vill ha mer av?
Kan vi enas om att vi älskar det vi upplever när vi spelar rollspel, enas om att den känsla som vi får är topp?
Det är därför vi gör det, för vi älskar just de känslor och tankar det ger oss (vad det än är individuellt sett).

Arfert

Facit
Re: Fiktionslek om det kuliga och befrielsen

...och jag som hela tiden trott att rollspel handlade om att göra coola saker medan man slog ihjäl folk. :gremgrin:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet

Tomas Arfert said:
...och jag som hela tiden trott att rollspel handlade om att göra coola saker medan man slog ihjäl folk.
Som alla vet är detta den högsta (och kuligaste) formen av befrielse :gremsmile:.

Hälsar

Christian

Feliath

Swashbuckler

det vore en reduktion att säga att detta är den yttersta poängen med rollspel
Rubbish. Compound nonsense. Ty:

Jag tror det ginge att hitta fler kreativa agendor utifrån andra utgångspunkter. Främmandegöring, som jag tjatat om vid tillfälle, utgår till exempel från befrielse som konstens och litteraturens yttersta syfte. Och i mitt tycke behöver detta inte alltid vara kul (eller lättillgängligt, som ju blir alltmer populärt som måttstock på vad som är bra). Det är en hel del som kommer i annat perspektiv när det plötsligt finns ett värde i det ansträngande, i sådant som gör lite motstånd och till och med kan vara plågsamt. Är det kul att uppleva ångest genom rollspelet? Kul att bli varse sina begränsningar? Kul att bli klass- eller genusmedveten? För allt detta kan hända i rollspel, eftersom spelet har potential att ge nya perspektiv på tillvaron.
Är ju också det blott och bart underhållning, fast för folk som roas av andra saker. Att påstå att det skulle vara fundamentalt annorlunda är exakt ekvivalent med att hävda att det är en fundamental skillnad mellan att ha blått och rött som favoritfärg.
(För att inte tala om smygvärderande på ett rätt obehagligt sätt, eftersom det insinueras att underhållning är »tom« medan främmandegöring förmår bilda. Men det är förstås nonsens. Om inte annat så för att de som brukar gilla »själsligt upplysande, tankeväckande litteratur« eller whatever ofta är de sämsta av skräpmänniskor.)

I europeisk tanketradition är individen-som-produkt ett betydligt starkare inslag. Där är vi ofria och vår autonomi bara blindhet för vårt beroende av en historisk och ideologisk situation. Därför behövs något främmande som kan kontrastera det vi blivit för vana vid för att kunna se.
Hee hee hee :gremsmile: Det är tur att jag begrep att du skämtar.

/Feliath — roas av både Borges och Brooks

Rising

Vila i frid

Är ju också det blott och bart underhållning, fast för folk som roas av andra saker.
Fast då har man ju ett cirkelresonemang istället.

"alla vill ha roligt."
"inte jag."
"Jo, du också, fast på ett annat sätt."
"nej."
"Jomen jag kan bevisa det. Säg vad du vill ha."
"Okej. Bara för att bevisa att du har fel: Jag vill ha tråkigt."
"Aha! Tråkigt är alltså din sorts underhållning! Du vill också bara ha roligt, fast du blir underhållen av att ha tråkigt!"

Det är ju helt meningslöst att resonera på det sättet.

Jag föredrar helt klart att läsa något som jag inte håller med om än att läsa något som av logisk nödvändighet är helt meningslöst, så jag tackar fiktionslek för att det ändå kom något som var förhållandevis intressant i den här tråden.

Att så många rollspelare verkar känna sig hotade av den sortens anspråk som fiktionslek gör tycker jag personligen är märkligt, men också lite roande. Får mig att blicka tillbaka till nittiotalets mitt. Good times.

Feliath

Swashbuckler

Fast då har man ju ett cirkelresonemang istället.

"alla vill ha roligt."
"inte jag."
"Jo, du också, fast på ett annat sätt."
"nej."
"Jomen jag kan bevisa det. Säg vad du vill ha."
"Okej. Bara för att bevisa att du har fel: Jag vill ha tråkigt."
"Aha! Tråkigt är alltså din sorts underhållning! Du vill också bara ha roligt, fast du blir underhållen av att ha tråkigt!"

Nope, nope and nope, respectively. Jag skulle kunna börja en utläggning om hur »tråkigt« rent definitoriskt är det man inte gillar och det därför är en paradox att hävda att man vill ha tråkigt, men jag vet ju att du inser själv att du bara byggt upp en straw man här, så jag skiter i det.

Jag föredrar helt klart att läsa något som jag inte håller med om än att läsa något som av logisk nödvändighet är helt meningslöst, så jag tackar fiktionslek för att det ändå kom något som var förhållandevis intressant i den här tråden.
Jag är ledsen att jag inte är lika underhållande och ny som när jag sade samma sak åt andra forumiter för länge sedan och du höll med, men tyvärr, jag ändrar mig inte bara för ro skull :gremsmirk:
Till syvende och sist är det ändå så att om något mängul påstår att två identiska saker är olika har han bara fel, oavsett hur meningslöst och ospännande det förefaller.

Att så många rollspelare verkar känna sig hotade av den sortens anspråk som fiktionslek gör tycker jag personligen är märkligt, men också lite roande.
Jag känner mig inte hotad, bara trött, för det är precis lika fel som förra gången, och gången innan, och...
Det är som att behöva uthärda att folk konstant hävdar att 1+2=80.

/Feliath — :tekopp:

Man Mountainman

Storsvagåret

Främmandegöring, som jag tjatat om vid tillfälle, utgår till exempel från befrielse som konstens och litteraturens yttersta syfte.
Syfte för vem? Skaparen eller konsumenten?

För jag kan sträcka mig så långt att skaparen kan ha ett annat syfte med sin konst än att konsumenten ska ha kul, men i övrigt delar jag Feliaths åsikt.

/Kalle

Rosen

Myrmidon

Jag känner mig inte hotad, bara trött, för det är precis lika fel som förra gången, och gången innan, och...

Håll ut; vi vet ju att vi har rätt. En dag kommer även dessa att inse hur fel de haft, och vara mäkta förnärmade om man därefter säger nåt om det.
Förresten har Rising skippat invektiven när ämnet kommer upp numera, så sakta men säkert du vet... :gremwink:

--
Åke

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Absolut.

Att hävda att "givande" skulle vara samma sak som "roligt" är bara bisarrt.