Nekromanti Vad kan vi enas om, i våran hobbey ?

Johan K

Gammal & dryg
Well, satt här & fundrade lite på vad vi kan ensas om nått inom rollspelhobbeyn.
Att vi tycker olika om mångt & mycket här. Det kan man ju inte förneka, titta bara på alla disskutioner här om allt ifrån d20 till gud vet vad...
Vad säger ni ?

Rickard

Urverk speldesign
av [url="http://forum.rollspel.nu/showprofile.php?User=Traffaut" said:
Traffaut[/url] från tråden Vad kan vi enas om i rollsplsväg ??]
Rollspel är just det, ett samlingsanmn för en massa olika slags spel och spelstilar. Det finns ingen mening med att försöka samla alla spel under ett tak för de ryms inte där.

Jag tror däremot att det är ännu viktigare att vi förstår att rollspel inte är samma som rollspel. Jag tyckte det var ganska befriande att läsa förordet till Dogs n the Vineyard där det konstaterades att alla spel passar inte alla. Jag tror vi både lurar oss själva och gör oss själva en otjänst när vi försöker anpassa alla spel till alla tänkbara köpare.

Så ju fortare vi inser att rollspel är lika brett som idrott eller konst desto bättre.
/Han som tyckte att det var en bra sammanfattning från förra tråden

Johan K

Gammal & dryg
Ahem..
Där ser man, känner visst igen det där svaret ja.
Svaret är bra iaf, måste jag säga.

kängtrollson

Veteran
Håller nog med.
Det är inte någon ide att försöka göra något som tilltalar alla typer av spelare. För att citer gamle E. Van Halen
"If you are trying to second guess your audiens by making the album you think they want to hear, even if you dont like they way that album would turn out your on thin ice. Then if they don´t like it your doubble F**K´t, because you even can´t onestly say you liked it yourself".