Jag har en teori angående rollspel baserade på populära datorspel (såsom Diablo d20 eller vad det nu går under för namn). Jag kom nämligen precis att tänka på hur jag läste om när dom tillverkade datorspelet Mechwarriors 3 (jag vet visserligen att Mecharna användes som figurspel innan det blev spel av det), där speltestades det hela som turbaserade spel med tärningar innan man började göra spelet. Kan det på något vis vara likadant med datorspel såsom Rune (vi vet ju att det spelet har kommit ut som ett stand-alone-rollspel), d.v.s. att rollspelet fanns i en alfa-version i samma skede som datorspelet började ta form eller kanske till och med innan datorspelet påbörjades just som någon form av generering för datorspelvärlden?
För övrigt så märkte jag idag när jag spelade Doom3 här hemma att storywritern till det spelet (eller någon annan av personerna bakom spelet) har gjort sitt för att göra reklam för rollspelshobbyn genom att en av de döda personerna (person A) i spelet har ett epost där en annan (person B) ber A att lämna tillbaks den 8-sidiga tärning som A lånat av B om inte B får vara med och spela med dem.
/Seinet Wintermute - Svamlar för mycket
För övrigt så märkte jag idag när jag spelade Doom3 här hemma att storywritern till det spelet (eller någon annan av personerna bakom spelet) har gjort sitt för att göra reklam för rollspelshobbyn genom att en av de döda personerna (person A) i spelet har ett epost där en annan (person B) ber A att lämna tillbaks den 8-sidiga tärning som A lånat av B om inte B får vara med och spela med dem.
/Seinet Wintermute - Svamlar för mycket