Nekromanti Vad kom först?

seinet

Swashbuckler
Jag har en teori angående rollspel baserade på populära datorspel (såsom Diablo d20 eller vad det nu går under för namn). Jag kom nämligen precis att tänka på hur jag läste om när dom tillverkade datorspelet Mechwarriors 3 (jag vet visserligen att Mecharna användes som figurspel innan det blev spel av det), där speltestades det hela som turbaserade spel med tärningar innan man började göra spelet. Kan det på något vis vara likadant med datorspel såsom Rune (vi vet ju att det spelet har kommit ut som ett stand-alone-rollspel), d.v.s. att rollspelet fanns i en alfa-version i samma skede som datorspelet började ta form eller kanske till och med innan datorspelet påbörjades just som någon form av generering för datorspelvärlden?

För övrigt så märkte jag idag när jag spelade Doom3 här hemma att storywritern till det spelet (eller någon annan av personerna bakom spelet) har gjort sitt för att göra reklam för rollspelshobbyn genom att en av de döda personerna (person A) i spelet har ett epost där en annan (person B) ber A att lämna tillbaks den 8-sidiga tärning som A lånat av B om inte B får vara med och spela med dem.

/Seinet Wintermute - Svamlar för mycket

Organ

Out of time, out of mind
ID

>För övrigt så märkte jag idag när jag spelade Doom3...

Att rollspelshänvisningar dyker upp i just Doom3 är inte helt oväntat. Många av IDs tidigare spel har haft flera sådana. Titta bara på de CoC-relaterade monstren i Quake. Fast det är kanske inte så konstigt med tanke på att en viss Sandy Petersen varit inblandad i både Doom och Quake. Är han förresten fortfarande inblandad i ID?

/Anders

Kan det på något vis vara likadant med datorspel såsom Rune (vi vet ju att det spelet har kommit ut som ett stand-alone-rollspel), d.v.s. att rollspelet fanns i en alfa-version i samma skede som datorspelet började ta form eller kanske till och med innan datorspelet påbörjades just som någon form av generering för datorspelvärlden?
Det gjorde det säkert. Om du lägger ihop världsbeskrivningar och regelsystem som dom säkert har plitat ner på papper till spelet så har du ju nästan ett färdigt rollspel direkt....

Rising

Vila i frid
Joo... när jag har gjort rollspel på datorn så brukar jag också börja med tärningar och papper. Jag tycker att man får lite bättre översikt på det sättet.

Fast egentligen så har ju nästan alla strategi- och konfliktspel en och samma grund. Eller tja, åtminstone strategispelen. Advance Wars och Civilization 3; även om de har utvecklats åt två olika håll så är de ändå i grund och botten baserade på en och samma grundmotor, och jag tycker det är konstigt att ingen går bort från den grundmotorn och börjar med något helt nytt. Jag skulle exempelvis kunna göra det som ökenräven gjorde; att anfalla med pansarvagnarna på rad så att de drog upp så mycket damm och sand som möjligt, varpå motståndarna trodde att en mycket större armé anfäll än vad Rommel egentligen förfogade över. Det är mycket svårt att lösa på ett bra sätt med den motor som dessa strategispel använder idag. Jag skulle önska att datorspelsmakarna kunde ta in någon brädspelsmakare med friska idéer så att de kunde bygga ett datorspel på någon ny brädspelsmekanism för en gångs skull.

Så... när det gäller Diablo och liknande så är de ju först och främst bara modifierade bordsrollspel till att börja med. Något egentligt revolutionerande spelsystem är det sällan man ser i ett datorspel.

Öhm.. jag tappade ämnet. Men jorå, jag tror att de flesta datoriserade bräd- och rollspel börjar som en lös, skissartad modell som kan testas med papper och penna.