Nekromanti Vad kostar det att gå på badhus..

Conan

انتفاضة
.. i Mundana? Och vad får man för pengarna.

Vad kostar det att få ett bad på ett värdshus? Enligt reglerna kostar en tvagning ett halv silver, men det kan väl knappast inbegripa själva badet då det torde krävas en hel del ved för att värma upp vattnet?

PAX

Jordisk Äventyrare
Eftersom Mundana är en sådan mångfacetterad spelvärld med flertalet riken, städer och byar så varierar priset enormt. Detta i sin tur gör helt enkelt att SL blir tvungen att improvisera fram ett prisförslag som spelarna/rollpersonerna får ta ställning till. Duger det inte för stunden kan de i stället uppsöka intilliggande vattendrag, sjö eller helt enkelt vandra vidare i sin skitighet.

Hikage

Veteran
Badhuset i Jarla tar 2 silverdaler för ett varm/kallbad utan tvagning, 4 silverdaler för ett bad med tvagning av två cirefaliska män. Nu vet jag inte hur ofta cirefalier badar men nu ligger ju Jarla ganska bra till för resenärer.

Nu är det ett litet badhus men i en cirefalisk stad borde det ändå finnas större badhus som tar ungefär samma pris eftersom de får fler besökare. En festmåltid kostar 5 silver och jag tycker lyxnivån på de båda sakerna känns likvärd.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag hoppar dödsföraktande in och pratar lite bad trots att jag helt saknar kunskap om Mundana.

Priset måste väl bero en hel del på vad man förväntar sig att få. En tvagning på ett värdshus skulle jag gott kunna tänka mig inte inkluderar något helkroppsbad utan består av tvål, skål och en hink värmt vatten. Finns det å andra sidan en faktisk badinrättning så tippar jag på att det är mer fantasy med badkar för enskild personer och mer (europeiskt) medeltidigt med lite större badtunnor som rymmer en handfull bandande samtidigt.

Om det finns förutsättningar för det byggs väl baden vid varma källor så det inte går åt någon ved alls, men då lär det väl vara basänger det är fråga om. Lite i stil med turkiska bad eller romerska termer.

Jag slår gärna ett slag för bastu också, men nog måste det väl finnas någon bastukultur i Mundana redan?

obak

Hero
Blan alla bastubadare i mundana så kvala såklatt dvärgarna in på första plats, dvärgar älskar att bada bastu efterso det är en ursäkt för att dricka öl och hålla käften, dvärgarnas favoritsysslor.
Dessutom är bastun perfekt ställe att kolla upp vem man skall ragga på om man vill göra lite smådvärgar.
Det ryktas om att klan samar var dom värsta bastubadarna i mundana, ingen bastu var hetare än deras, men dom bastade för girigt och för hett! Den intensiva hettan spräckte golv och urberg ända ned till helvetet och hade man inte dränkt hela fästet genom att spränga ölbryggeriet så hade balrogen rest sig och lagt närområdet i ruiner!

obak

Hero
En annan anekdot med koppling närmare till verkligheten var något jag hörde av min kusins man när vi möttes på simhallen.
Då han var barn och man skulle ha simundervisning så var det här med hygien innan man gick i bassängen ingen privatsak. Ungarna ställdes upp på rad och blev sedan grundligt skrubbade av "en rejäl bastufinska beväpnad med en rotborste, tills huden var röd som ett falukorvsskinn".

w176

Förlorad dotter
När man badar så är det troligen inte så att du får ett helt badkar med nytt och rent vatten utan att man fyller barkaret med ljummet vatten en gång och sen badar man flera personer i samma vatten. Varje person kan därmot få en hink påfyllning med nytt varmvatten.

w176

Förlorad dotter
Har man en liten finare bastu tror jag att det möjligt att bastun har en vattenvärmare i en fantasyvärld som Mundana. Speciellt dvägbastu. En vattenvärmare är ett vattentank som omsluter rökröret. Det gör att när man bastar får man automatiskt en tank med hett vatten man kan använda när man tvättar av sig. (Vattnet brukar vara nästan kokande så man brukar få blanda ut det med kallt vatten.)

Mer gammaldags

Mundo

Myrmidon
obak;n70109 said:
En annan anekdot med koppling närmare till verkligheten var något jag hörde av min kusins man när vi möttes på simhallen.
Då han var barn och man skulle ha simundervisning så var det här med hygien innan man gick i bassängen ingen privatsak. Ungarna ställdes upp på rad och blev sedan grundligt skrubbade av "en rejäl bastufinska beväpnad med en rotborste, tills huden var röd som ett falukorvsskinn".
lol. Fan vad najs. Jag kan riktigt höra hur hon står och småsvär på finska medan hon gör det också.

Zorbeltuss

Hero
Jag misstänker att de olika tirak stammarna har Svetthus(?) iallafall bland Frakk- och Marknah-tirakerna, det skulle kännas rätt för mig iallafall.
I Jargien, Asharien och/eller Thalamur borde det väl finnas badhus kultur av den romerska eller japanska sorten sorten.

/Luna Lovegood

w176

Förlorad dotter
Jag har gått omkring idag med massa mentala bilder av hur dvärgar bygger "skryt-bastus" som alla är höjden av smide och ingenjörskonst. Man ska ha en bastu som är liiiiiite bättre än grannen, vilket leder till ett tekonologisk bastubyggar armsrace.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker att léaram i hittils beskrivit material har blivit så primitiva och shitty att de börjat framstå som...well, o-alviska, deras skotte-tema har dragits för långt med japan-temat nästan försvunnit. Nu vill jag absolut inte göra Japan-temat särskilt tydligt, men kunde de inte få marginellt mer, liksom, sofistikation? Då tänker jag för den här trådens syften på onsen, dvs såna här hyperpittoreska japanska inrättningar i varma källor. De kan ha sådana och fortfarande vara kärva och hårda, för liksom, vilka har mer varma källor man badar i? Tibetaner och islänningar. 'nuff said.