Eftersom hobbyspelmakare väldigt sällan har medel att betala skälig timlön för illustrationer, och illustratörerna
vet detta och därför lägger sina priser så att de fortfarande kan bidra till hobbyn de tycker om på villkor de kan leva med (även om folk ibland försöker förhandla till sig svinlåga bulk prices), så tänker jag prata litet om vilka saker det kan vara värt att förvänta sig och inte givet ovanstående premisser. En del av det här har också rörts vid tidigare av andra, men jag tänker säga det strängare. Jag litar på att ni överlever den raljerande tonen och vet att den inte riktar sig till någon särskild. Jag upplever trådstartens fråga 'vad kostar illustrationer?' som allmän nog för att besvaras också med vad illustrationer kostar
för illustratören.
* En stor del av vad som försvinner när vi sänker priserna för hobbyn är den tid vi annars lägger som buffert mot oändliga ändringar. Det här gör att om du, när du får se skisserna på vägen mot den färdiga illustrationen, vill ha oändliga ändringar och små justeringar etc så äter du upp tid du inte betalat för, gör att bilden står och harvar utan att komma vidare hur länge som helst så spelmakaren blir olycklig, och de oändliga justeringarna gör illustratören olycklig. Låt bli det här.
Det här betyder naturligtvis inte att man
inte får begära ändringar. Det betyder bara att man behöver veta när ändringarna är viktiga, och när det bara inte riktigt blir din drömbild. Du har mest troligt inte betalat för din drömbild.
* En nästan vattentät fix för det här problemet är ett bildmanus med alla detaljer som är viktiga. Bildmanuset bör innehålla deadline, vilket format bilden ska tryckas i, om den ska vara färg, svartvit, gråskala, vilket material som används ("Digital" eller "Ser ut som bläckskiss" eller... ja ni fattar) och
allt som ska synas på bilden. Stoppa in referensbilder på dina särskilda gobliner om de ska se likadana ut på flera bilder, beskriv allt viktigt med personerna som är med (eller hänvisa till rollbeskrivningen). Och framförallt se till att hålla den här beskrivningen kort. En oändlig lista med krav är inte heller bra. Ni förstår redan att det här betyder att det blir en del sållande med prioriteringar på vad som
faktiskt är viktigt
* Naturligtvis är det upp till illustratören att leva upp till bildmanuset hen har gått med på att illustrera. Det här gör inte att det inte går att omdiskutera saker om de visar sig inte funka (som tidigare nämnt vet vi oftast bäst vad som funkar och inte), eller att komma in sent och föreslå en sak som du som författare tyckte verkade cool. Då kan det hända att du får nej såklart, men det var du nog redan beredd på i sådana fall!
Summa summarum:
Kommunikation är Alfa och Omega, början och slutet, ljuset och mörkret, ormens mun och dess svans. Var tydlig
innan första pennstrecket dras på papperet, och bilden kommer vara klar fortare, bättre och med mindre gnissel. Kom inte och ändra dig i efterhand. Om du gett klartecken på att gå vidare med en illustration, ändra dig inte senare.
Kom ihåg att om du bara betalar femhundra spänn (det vill säga litet mindre än ett Maskinarium med frakt) så har du inte köpt flera dagar eller veckor av diskussions- och kompromisstid också. Ha allt du behöver redo innan du lägger en beställning (och var sedan redo på att olika illustratörer såklart behöver olika slags information för att förstå vad du menar - men ju mer förberedd DU är på att anpassa infon du redan har, desto mindre tid behöver du lägga på detta!)
Och, till sist:
Kom ihåg att oavsett skill level eller proffsnivå på personen du vill beställa av, så är hens tid lika mycket värd för hen. Solvebrings tid är inte mindre värd än min, även om jag gör mina färdigheter betydligt dyrare. Låt inte solvebring tänka 'jag är ju bara en glad amatör ti hi klart jag kan göra småändringar in absurdum', utan
respektera tiden ni köpt. Det är inte så att amatörer behöver mindre tid till att laga mat, gå ärenden, sköta sina liv eller spela Overwatch. Dikotomin mellan amatör och proffs när det gäller att ta betalt för
sin tid är falsk; det är en resurs ingen av oss har oändligt av i detta jordeliv.