Nekromanti vad krävs för att bli en bra SL ?

Belzambix

Warrior
det är bara vara som jag... =))
och jag är: super bra, jätte duktig, fantasi rik, tar gärna mutor (godis och sånt), sätter stort vädre att ALLA Rp ska dö m.m
ska i väg till öland med några polare (tex. Revan) ska lira rollspel i en vecka... har laddat upp med massa äventyr till Eon och n2
ha det gött i sommar

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Johan K

Gammal & dryg
Re: vad krنvs fِr att bli en bra SL ?

Fantasi, inlevelse, kunna de viktiga regelerna, påläst i största allmänhet och kunna improvisera.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Rhemzor

Veteran
Allt det som alla andra skrivit + ledaregenskaper för att du blir förmodligen spelgruppens "ledare"

Man Mountainman

Storsvagåret
Det beror på dina spelare

Hör med dina spelare vad *dom* vill ha ut av ditt spelledarskap och era rollspelsmöten, och försök sedan följa de riktlinjerna. det finns ingen universalstandard på hur en bar SL är. Själv vill jag dock ha en SL som:
-Ger utrymme för spelarna att själva påverka äventyret
-Kräver att så många situationer som möjligt ska rollspelas (exempelvis konversationer som egentligen inte har någon funktion för äventyret)
-Gör det möjligt för spelarna att utveckla små detaljer i äventyret till små egna spinoff-äventyr.
-Rollspelar spelledarpersoner på ett realistiskt vis. Skildrar skillnader i spelledarpersonernas personligheter och skapar intressanta och levande relationer mellan spelledarpersonerna och rollpersonerna.

För övrigt tror jag nog att den här tråden passar bättre i rollspelsforumet.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Man Mountainman

Storsvagåret
Det beror på dina spelare

Hör med dina spelare vad *dom* vill ha ut av ditt spelledarskap och era rollspelsmöten, och försök sedan följa de riktlinjerna. det finns ingen universalstandard på hur en bar SL är. Själv vill jag dock ha en SL som:
-Ger utrymme för spelarna att själva påverka äventyret i oväntade riktningar.
-Kräver att så många situationer som möjligt ska rollspelas (exempelvis konversationer som egentligen inte har någon funktion för äventyret)
-Gör det möjligt för spelarna att utveckla små detaljer i äventyret till små egna spinoff-äventyr.
-Rollspelar spelledarpersoner på ett realistiskt vis. Skildrar skillnader i spelledarpersonernas personligheter och skapar intressanta och levande relationer mellan spelledarpersonerna och rollpersonerna.

För övrigt tror jag nog att den här tråden passar bättre i rollspelsforumet.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Du är allstå en kass SL?

För att bli bra krävs helt enkelt erfarenhet. Vi på forumet kan nog defenitivt inte ge dig svaret. Du måste lära dig den hårda vägen. Inga genvägar.

Jag är nu äntligen en bra SL, det tycker både mina spelare och jag själv. Men i början, ojojoj, i början. Nepp, kommer ta tid. Mig tog det ungefär 3 år.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

G

Guest

Guest
Det låter riktigt rolligt att dra i väg en vecka till öland och bara spela rollspel !

doedinan blir sotis !

Orchson

Veteran
Svår fråga, det krävs en hel del arbete. Jag har spelledit i snart elva år, och tja. Jag har väl ordning på det hela, och är van vid det. Men vad som gör en till en bra spelledare är också en svår fråga. Det beror på ett flertal saker. För det första så kan man nog inte vara bäst på allt. Det samma tror jag att det är när det gäller spelledarskap. Mina tidigare spelare sade att jag var idealisk till skräckrollspel, och det är då deras åsikt. Jag tycker bäst om att spela fantasy. I vilket fall som helst... Det bästa sättet är, som med allt annat, att utöva det. Träning ger färdighet, ep, punkt vid sidan om eller vad du nu vill. Så också med spelledarskap, spelled, och du blir bättre.

Personligen tycker jag att en spelledare aldrig skall behöva några böcker, den idealiska spelledaren kan alla reglerna, och använder de som han och spelarna kommit överens om. En bra spelledare tar aldrig mutor, eller också gör han det och påverkas sedan inte av dem. Han ser till att alla konversationer spelas ut på riktigt, det vill säga han accepterar inte några: "Jag förklarar vad som har hänt". Utan han kräver i stället att spelaren redogör själv vad som har hänt. Det tar längre tid, men det uppmuntrar till mer karaktärs-spel, vilket är precis det som rollspel handlar om i mina ögon... Han är också rättvis, och han spelleder för spelarna, inte för sig själv. Han dödar aldrig en spelare som uppfostran, hämd eller bara för att jävlas. Utan han spelar MED spelarna, inte emot dem.

Men nu har jag tjötat för mycket.

Olofsgard

Veteran
Jag har varit spelledare i drygt 10 år nu och jag har spelat flera äventy utan att använda en enda tärning. Hur sjutton då? Jo, genom att sätta storyn i första hand. Fantasi och berättarvilja är det viktigaste. Man får aldrig bli överraskad, eller rättare sagt, man ska inte låta sina spelare förstå att man blir överraskad. Vidare så kan man sno hej vilt från böcker, sagor, filmer, serier och så vidare men sno aldrig för mycket, bara små fragment så att de inte känner igen det du "lånat"...

En väldigt viktig egenskap är att kunna lyssna på sina spelare, se vilka deras rollpersoner är och forma ett äventyr kring dem. Vilka är din spelares rollpersoner? Vad ligger gömt i deras förflutna? Jag skulle kunna berätta om tonvis av roliga händelser när rollpersoners förflutna hunnit ifatt dem...

Half Man, Half Machine, Entierly Lobotomized
<A HREF="http://hem.passagen.se/mayhem" target="_new">http://hem.passagen.se/mayhem</A>