Svår fråga, det krävs en hel del arbete. Jag har spelledit i snart elva år, och tja. Jag har väl ordning på det hela, och är van vid det. Men vad som gör en till en bra spelledare är också en svår fråga. Det beror på ett flertal saker. För det första så kan man nog inte vara bäst på allt. Det samma tror jag att det är när det gäller spelledarskap. Mina tidigare spelare sade att jag var idealisk till skräckrollspel, och det är då deras åsikt. Jag tycker bäst om att spela fantasy. I vilket fall som helst... Det bästa sättet är, som med allt annat, att utöva det. Träning ger färdighet, ep, punkt vid sidan om eller vad du nu vill. Så också med spelledarskap, spelled, och du blir bättre.
Personligen tycker jag att en spelledare aldrig skall behöva några böcker, den idealiska spelledaren kan alla reglerna, och använder de som han och spelarna kommit överens om. En bra spelledare tar aldrig mutor, eller också gör han det och påverkas sedan inte av dem. Han ser till att alla konversationer spelas ut på riktigt, det vill säga han accepterar inte några: "Jag förklarar vad som har hänt". Utan han kräver i stället att spelaren redogör själv vad som har hänt. Det tar längre tid, men det uppmuntrar till mer karaktärs-spel, vilket är precis det som rollspel handlar om i mina ögon... Han är också rättvis, och han spelleder för spelarna, inte för sig själv. Han dödar aldrig en spelare som uppfostran, hämd eller bara för att jävlas. Utan han spelar MED spelarna, inte emot dem.
Men nu har jag tjötat för mycket.