DanielSchenström
Swashbuckler
Hur mycket magi kan ställa till det beror på många olika faktorer.
Vilka och hur många kan använda magi, vad kan den göra, vilka risker finns, vilka kulturella aspekter på den finns och mycket mer. Man kan inte bara titta på ett spels/en världs formellista och utgå från den.
Hur lätt det är att bli magiker är en aspekt. Kan vem som helst lära sig magi? Kan man göra det på egen hand, eller kan vissa naturligt använda magi? Behövs speciella studier via böcker eller en mentor? I så fall, hur lättillgängliga är dem? Krävs det andra egenskaper? Hög intelligens, och betyder högre förmåga mäktigare magi? Om det är relativt få så kanske en magiker i sig kan förstöra länder, men aldrig skapa en magisk tjänsteindustri. Och tvärtom.
Vad kan magi göra? Vad som helst? Väldigt specifika saker? Permanenta saker eller temporära?
Hur riskfylld är magi jämfört andra utföranden? Kan man räkna med att en del går åt som lärljungar eller är själva utförandet alltid förknippat med vissa faror? Tycker de flesta att det är värt risken eller inte?
Om magi kräver en mentor, hur villiga är de att lära ut det de kan, och vilka krav ställer de? Tar de emot hela klasser, några få, eller en väl utvald efterföljare? Om det kräver böcker, hur lätta är de att få tag på?
Hur ser kulturen på magi och dess utförare? Är de som vem som helst, eller sitter de isolerade och försöker förstå multiversums hemligheter? Vill de förändra samhället eller ha egen makt? Har man haft problem tidigare så att man jagar dem med magisk talang? Tvångsrekryteras de av en stat?
Hur ser kulturen ut i övrigt? Arbetar alla, eller har man stor skillnad mellan samhällsklasser? Har man slavar? Ses innovation som framgång eller gillar man att ha det som det alltid varit.
Två AD&D/D&D-världar där magin tagits med i större aspekt eller påverkat extra mycket är Eberron som har en magiindustri och Dark Sun vars värld förstörts av magi.
Finns så många aspekter på ämnet men i princip kan magi göra allt från att inte ha nån påverkan alls på samhället och världen till att vara källan till all förändring, till allt välstånd osv. Svårt att säga nåt utan att det finns mer detaljer, mer specificerad data att utgå ifrån.
Något du nämnder med kristallkulor till exempel. När det gäller det mesta som uppfinns eller existerar är att det kommer en reaktion på det. Om det används för att tjuvlyssna så lär folk komma upp med nåt sätt att stoppa det med annan magi. Det handlar mest om hur länge man är oupptäckt och hur lång tid ett motmedel tar att fixa, och hur lätt man kan hantera folk med magi.
Vilka och hur många kan använda magi, vad kan den göra, vilka risker finns, vilka kulturella aspekter på den finns och mycket mer. Man kan inte bara titta på ett spels/en världs formellista och utgå från den.
Hur lätt det är att bli magiker är en aspekt. Kan vem som helst lära sig magi? Kan man göra det på egen hand, eller kan vissa naturligt använda magi? Behövs speciella studier via böcker eller en mentor? I så fall, hur lättillgängliga är dem? Krävs det andra egenskaper? Hög intelligens, och betyder högre förmåga mäktigare magi? Om det är relativt få så kanske en magiker i sig kan förstöra länder, men aldrig skapa en magisk tjänsteindustri. Och tvärtom.
Vad kan magi göra? Vad som helst? Väldigt specifika saker? Permanenta saker eller temporära?
Hur riskfylld är magi jämfört andra utföranden? Kan man räkna med att en del går åt som lärljungar eller är själva utförandet alltid förknippat med vissa faror? Tycker de flesta att det är värt risken eller inte?
Om magi kräver en mentor, hur villiga är de att lära ut det de kan, och vilka krav ställer de? Tar de emot hela klasser, några få, eller en väl utvald efterföljare? Om det kräver böcker, hur lätta är de att få tag på?
Hur ser kulturen på magi och dess utförare? Är de som vem som helst, eller sitter de isolerade och försöker förstå multiversums hemligheter? Vill de förändra samhället eller ha egen makt? Har man haft problem tidigare så att man jagar dem med magisk talang? Tvångsrekryteras de av en stat?
Hur ser kulturen ut i övrigt? Arbetar alla, eller har man stor skillnad mellan samhällsklasser? Har man slavar? Ses innovation som framgång eller gillar man att ha det som det alltid varit.
Två AD&D/D&D-världar där magin tagits med i större aspekt eller påverkat extra mycket är Eberron som har en magiindustri och Dark Sun vars värld förstörts av magi.
Finns så många aspekter på ämnet men i princip kan magi göra allt från att inte ha nån påverkan alls på samhället och världen till att vara källan till all förändring, till allt välstånd osv. Svårt att säga nåt utan att det finns mer detaljer, mer specificerad data att utgå ifrån.
Något du nämnder med kristallkulor till exempel. När det gäller det mesta som uppfinns eller existerar är att det kommer en reaktion på det. Om det används för att tjuvlyssna så lär folk komma upp med nåt sätt att stoppa det med annan magi. Det handlar mest om hur länge man är oupptäckt och hur lång tid ett motmedel tar att fixa, och hur lätt man kan hantera folk med magi.