"Kreativ strid" ligger ofta i narrativet. Noir, eftersom du frågade om egna spel, bygger kring detta och har ett förenklat skal kring framför allt närstriden. Jag klipper in ett stycke här (mysko formatering från PDFen beklagas):
Slagsmål & knivstick
När ammunitionen är slut tar nävarna vid. Närstrid av olika slag är ett vanligt inslag i stadens mörka famn. Generellt förekommer två typer av närstrid – med eller utan vapen. Slagsmål med bara nävar är vanliga även om det är sällan som bara nävarna används. Det mesta kan brukas som vapen, så även om man inte bär en kniv eller ett slagträ med sig så kan med fördel ett soptunnelock, ett avloppsrör, en stekpanna eller varför inte en telefon användas för att försätta motståndare ur stridbart skick.
Reglerna som beskriver just närstrid är väldigt öppna för att ge utrymme för improvisation och gestaltning. Sker en vild närkamp i ett solkigt hotellrum så kan varje anfall utföras på en mängd olika sätt – en riktad käftsmäll kanske följs upp med att huvudpersonen tar tag i en stol som spelaren säger finns i rummet och drämmer den mot fienden så att flisorna flyger omkring. Efter detta kan huvudpersonen ta tag i fienden och köra denne genom en bordsspegel. Därefter kastas fienden över sängen och in i gipsväggen på andra sidan så att dammet yr, följt av att han/hon knuffas in i badrummet där hans/hennes huvud dunkas upprepade gånger mot den skitiga toalettstolen. Regelmekaniskt är detta bara upprepade Slåss-handlingar, men beskrivningarna och improvisationerna gör det mycket mer intressant och spännande än att bara säga ”jag anfaller”. Uppmuntra därför spelarna att beskriva vad och hur deras huvudpersoner gör under det att de slåss i närstrid.
En sak att komma ihåg är att närstrid enligt reglerna inte binder upp personer till varandra utan även de som har kämpat i närstrid kan i sin turordning göra andra saker, som att exempelvis skjuta med vapen. Eftersom det är i deras turordning så har de just då initiativet och får sålunda försöka göra det de önskar.
Slåss är en mångsidig handling då den kan användas för många saker som har med närkamp att göra. Det är i princip bara spelarens eller berättarens fantasi som sätter gränsen. Inom Slåss-handlingen ryms allt från fasthållningar, strypgrepp, att kasta sand i ögonen på någon, tacklingar, knuffa undan personer som försöker blockera en dörröppning, lägga krokben, sticka in stiletten i sidan på någon, slå in skallen på en fiende med en blomvas, etcetera. Kreativt agerande bör belönas och uppmuntras.
Och vips blev inlevelsen under strid mycket större. Folk vågar ta ut svängarna ordentligt. För regelverket sköter den nödvändiga interaktionen medan det upplevelsemässiga baseras på givna utfall och varje deltagares fantasi.