Nekromanti Vad menar ni med kreativ strid?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag försöker skapa ett system där man kan utnyttja allt som finns omkring en till ens fördel för att skapa en roligare strid än bara tärningsrullande. i ett svar nedan sades det att man alltid kan gripa tillhyggen etc i närheten. Det verkar som om kreativ strid är utvecklat.

Hur ser det ut i era spel? Eon? NT?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spelig strid

Jag vet inte vad "kreativ strid" skulle innebära, men begreppet "spelig strid" har varit på tapeten en del under den senaste tiden, och med det menar i alla fall jag det här.

/tobias

Big Marco

Läskig
"Kreativ strid" ligger ofta i narrativet. Noir, eftersom du frågade om egna spel, bygger kring detta och har ett förenklat skal kring framför allt närstriden. Jag klipper in ett stycke här (mysko formatering från PDFen beklagas):

Slagsmål & knivstick
När ammunitionen är slut tar nävarna vid. Närstrid av olika slag är ett vanligt inslag i stadens mörka famn. Generellt förekommer två typer av närstrid – med eller utan vapen. Slagsmål med bara nävar är vanliga även om det är sällan som bara nävarna används. Det mesta kan brukas som vapen, så även om man inte bär en kniv eller ett slagträ med sig så kan med fördel ett soptunnelock, ett avloppsrör, en stekpanna eller varför inte en telefon användas för att försätta motståndare ur stridbart skick.

Reglerna som beskriver just närstrid är väldigt öppna för att ge utrymme för improvisation och gestaltning. Sker en vild närkamp i ett solkigt hotellrum så kan varje anfall utföras på en mängd olika sätt – en riktad käftsmäll kanske följs upp med att huvudpersonen tar tag i en stol som spelaren säger finns i rummet och drämmer den mot fienden så att flisorna flyger omkring. Efter detta kan huvudpersonen ta tag i fienden och köra denne genom en bordsspegel. Därefter kastas fienden över sängen och in i gipsväggen på andra sidan så att dammet yr, följt av att han/hon knuffas in i badrummet där hans/hennes huvud dunkas upprepade gånger mot den skitiga toalettstolen. Regelmekaniskt är detta bara upprepade Slåss-handlingar, men beskrivningarna och improvisationerna gör det mycket mer intressant och spännande än att bara säga ”jag anfaller”. Uppmuntra därför spelarna att beskriva vad och hur deras huvudpersoner gör under det att de slåss i närstrid.

En sak att komma ihåg är att närstrid enligt reglerna inte binder upp personer till varandra utan även de som har kämpat i närstrid kan i sin turordning göra andra saker, som att exempelvis skjuta med vapen. Eftersom det är i deras turordning så har de just då initiativet och får sålunda försöka göra det de önskar.

Slåss är en mångsidig handling då den kan användas för många saker som har med närkamp att göra. Det är i princip bara spelarens eller berättarens fantasi som sätter gränsen. Inom Slåss-handlingen ryms allt från fasthållningar, strypgrepp, att kasta sand i ögonen på någon, tacklingar, knuffa undan personer som försöker blockera en dörröppning, lägga krokben, sticka in stiletten i sidan på någon, slå in skallen på en fiende med en blomvas, etcetera. Kreativt agerande bör belönas och uppmuntras.

Och vips blev inlevelsen under strid mycket större. Folk vågar ta ut svängarna ordentligt. För regelverket sköter den nödvändiga interaktionen medan det upplevelsemässiga baseras på givna utfall och varje deltagares fantasi.

Zire

Swashbuckler
När vi kör DoDT så använder vi reglerna som vanligt (de är ju inte så spännande i sig, man spenderar lite SP och rullar lite tärningar), men sedan låter vi beskrivningarna vara lite mer "oreglerade" och kreativa (dessutom behöver ju inte SL hålla i dem, utan går utmärkt att dela). Dock tycker jag nog inte riktigt att det är en kreativ strid ändå, eftersom kreativiteten inte har någon betydelse för det speliga resultatet. (Det har dock betydelse för inlevelsen.)

Det jag tycker är en kreativ strid är då en spelare kan bestämma att rollpersonen gör något som är ganska odefinierat i reglerna och det skapar ett spelmässigt resultat. Dock vill jag gärna att det fortfarande ska vara snabbt och enkelt (väldefinierat) för SL.
I grunden gillar jag inte sådana system: det gör spelarna för fokuserade på hur kreativa de ska vara, snarare än att de ska ha en trevlig upplevelse. Dessutom måste ju jag som SL vara så himla påhittig och kreativ hela tiden också och det orkar jag inte.

Illern

koppariller
I Terra draconis finns ett antal kategorier av vapen vilket inkluderar improviserade vapen. Vad man sedan kan använda ligger meri beskrivningen av platsen och situationen och spelarens/rollensspelledarens/spelledarrollens kreativitet än reglern. Det som finns i spelvärlden passar oftast in i en va vapen kategorierna.

Krångligare än så gör vi det inte...
Jag har aldrig riktigt funderat över ett begrepp som kreativ strid men något som jag skulle kunna tänkas kalla kreativ strid vore strid där man använder tillhyggena och nskydden påmånga sätt; inte bara sticka med gladiusen även om det är bäst utan ibland hugga och snitta, att inte bara använda den stora scutum att gömma sig bakom utan att ibland styra undan motsåtndarens vapen och ibland tacklas med den och så vidare. Att använda många olika tillhyggen skulle jag kalla kreativt.

Johan K

Gammal & dryg
Hur ser det ut i era spel?
Skulle nog vilja säga at det är ganska standardstrid i min grupp, när det väl blir stird.. De slåss allt som oftast med sina vapen, utan att på nått sätt utnyttja det som är runtomkring. Dock funderar jag som sl att man kanske skule kasta in lite random saker, bara för att se vad som händer..

/ Johan K, som snart skall åka & lira M:UA