oj oj, det finns såå mycket jag minns. Men först några svar.
Magnus Seter;n275107 said:
Gick dit, köpte Morgonstjärnan kanske nummer 5? Blått omslag med Mammut på. Kollade på tennfigurer i något slags glashylla.
Morgonstjärnan nummer 3. Temanumret för Drakar&Demoner. Och hyllan var gjord av plexiglas. Byggd av mig och Kjell just för att visa upp figurer.
Henke;n275121 said:
Var det inte Titan eller Daggskimmer som hade slogan "Vi skiter i Traditionerna"?
Det var inte vår slogan, men vi gjorde en affisch med det budskapet när Tradition slog upp en butik i Göteborg. Vår slogan var "Vi kan spelets regler", vilket senare ersattes av den engelska varianten "We play by the rules".
clarence redd;n275126 said:
Daggskimmer låg i hörnet av Viktoriagatan/Storgatan. Jag hängde där löjligt mycket som tonåring och köpte alla mina rollspelsprylar där. Eller suktade i alla fall.
Möjligen döptes butiken om till Titan lite senare?
Bolongo;n275137 said:
Var det inte Wizard Games som blev Daggskimmer, som sedan försvann?
Wizard var en bokhandel (med lite spel) som låg på Järntorget (det finns en lång artikel om Wizard i ett nyligt nummer av Mjölnir) och som startades av Bo, Peter och Kerstin. När de lade ner den, startade Bo bokhandeln Daggskimmer.
Henke;n275152 said:
Bläddrade för skojs skull i några äldre Sinkadus och ser dels att Titan aldrig gjort reklam där (vilket kanske inte var så konstigt för jag misstänker att man ansåg sig vara hyffsade konkurrenter). En annan observation är att Daggskimmer gjorde reklam fram till och med #8 (juni 1987) och ersattes därefter av reklam för Tradition i Göteborg fr.o.m Sinkadus #9 (augusti 1987). Kan det ha varit en ren tillfällighet att en annonsör ersätter en annan? Stängde Daggskimmer den sommaren? Kan Äventyrsspel (som jag har för mig ägde Tradition) valt att kasta ut konkurrerande butiker ur tidningen?
Tradition öppnade sin butik i Göteborg 1987 och Fredrik var inte den som ville ge utrymme för konkurrenter. :wink:
Men för att svara på Magnus fråga:
Titan Games började som Spelverksta'n Titan. Under 70-talets andra hälft sålde jag spel på postorder från min studentlägenhet i Västra Frölunda. Hösten 1981 berättade Fredrik (Malmberg) för mig om det svenska rollspelet som de planerade att ge ut snart och jag, Kjell Regmer och Thomas Gunnarsson (ja, det är samma Thomas som blev chef på Tradition) bestämde oss för att starta ett företag med butik och egen produktion av rollspelsprodukter på svenska.
Påverkade av Games Workshop ("Spelverksta'n") och deras tidskrift White Dwarf (som ju kan syfta på en sak från SF och en sak från Fantasy), valde vi namnet Spelverksta'n Titan (eftersom Titan är också både SF och Fantasy). Vi hittade en lokal på Gibraltargatan (bakom Chalmers) med butik och kontor/lager en trappa upp och slog upp portarna för våra kunder 2 april 1982.
Den egna produktionen begränsade sig dock till äventyret Tvillingbergen och ett antal nummer av Morgonstjärnan (SF och Fantasy, okej?), men butiken blev snabbt populär. Vi sålde även mycket på postorder och levererade spel till andra butiker runt om i Sverige.
Efter ett par år lämnade Thomas oss. Hösten 1985 fick vi ett erbjudande från TSR om att ge ut D&D på svenska - något som vi inte kunde tacka nej till. Det lovande samarbete med Äventyrsspel som inletts med Tvillingbergen, hade klippts av tvärt och vi ville fortfarande ge ut rollspelsprodukter på svenska.
1986 gav vi ut D&D basregler. Det kostade en massa pengar, men butiken var fortfarande så pass lönsam att vi ansåg oss ha råd med det. Basreglerna följdes av fyra äventyr och vi gav oss i kast med Expertreglerna.
Tyvärr sålde D&D betydligt sämre än vi hoppats. Vi själva sålde bra av dem, men Tradition sålde i princip inte ett enda och Stor&Liten vägrade ta in det, så Stockholm förblev en vit fläck på vår karta.
Så kom Targets motdrag - de öppnade en butik i Femmanhuset. Det är ett varuhus som ligger i Östra Nordstan i Göteborg och har absurda hyror - långt över vad en liten spelbutik kan stå ut med. Men det uppnådde sitt syfte i och med att vår försäljning i butiken kraschade rejält.
Vi gav ut Expertreglerna och ett äventyr, men det blev alltmer uppenbart att ekonomin inte höll längre. Kjell lämnade företaget och jag försökte vinna tillbaka kunderna genom att flytta butiken ner till Västra Nordstan (vilket inte alls är lika fashionabelt som Östra Nordstan, men ligger åtminstone centralt). Jag reste även över till TSR i Lake Geneva och fick ta del av deras projekt som senare blev AD&D 2nd edition. Beväpnad med manus till detta nya AD&D, reste jag hem och satte i gång att översätta av hjärtans lust.
På senhösten 1989 satte jag mig ner och såg över mina möjligheter. Att ge ut AD&D på svenska skulle kräva nytt kapital och Titan hade bara skulder. Butiken gick med förlust och postordern kunde inte täcka upp den. Jag gjorde ett försök att locka TSR till ett Joint Venture runt AD&D på svenska, men de var kallsinniga. Strax innan jul fattade jag beslutet att stänga ner butiken och verksamheten. Vi körde en sista jätterea under mellandagarna och stängde butiken 5 januari 1990.
Sedan återstod att sälja av lagret och göra sig av med butikslokalen och den ursprungliga lokalen på Gibraltargatan. Och, förstås, att betala av på alla skulderna. 1 januari 2001, kunde jag stänga det kapitlet i mitt liv.
Fast Titan Games lever ju fortfarande som företag och ger ut spel igen. Någon mer butik blir det dock inte.