Nekromanti Vad minns vi om Titan Games?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

I mitt letande efter minnen från svunna tider vänder jag nu blickar mot Titan Games. En butik? Ett förlag? Både ock?

Mitt främsta minne var när jag var i Göteborg som kanske 14-åring, kanske 15. Hade sett annons om en butik i Göteborg, tror det fanns en karta också. Gick dit, köpte Morgonstjärnan kanske nummer 5? Blått omslag med Mammut på. Kollade på tennfigurer i något slags glashylla.

Mäktigt var det.

Vad minns ni andra?

Oldtimer kanske minns mer än de flesta?

MVH

/Magnus

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Var det inte Titan eller Daggskimmer som hade slogan "Vi skiter i Traditionerna"? :)

Botulf

Hero
Henke;n275121 said:
Var det inte Titan eller Daggskimmer som hade slogan "Vi skiter i Traditionerna"? :)
Lite ironiskt då jag köpte den röda boxen från just Tradition. Lång tid efter att Titan lades ned då det var före min tid. Så har inte så mycket att säga om tiden när Titan fanns utöver att jag tycker att hela historien är sorglig och att svenska D&D var det mest spelbara fantasy rollspel jag hade som liten parvel (vid den här tiden var det Eon, Chronopia, Gondica och Gemini som gällde i butikerna). Men den blå Expert boxen var omöjlig för mig att hitta då och blev en enhörning för mig. Samt att min DoDifierade hjärna hade svårt att greppa D&D's lägre grad av realism (eller simulation som vissa snarare skulle säga idag). Så blev inte så mycket D&D spelande i alla fall innan Tradera dök upp på radarn. Kommer speciellt ihåg reklambladet i röda boxen för svenska D&D förbundet och tyckte det lät så jävla häftigt, men insåg sorgset redan då att den tiden var förbi för länge sedan. Jag funderade dock på att skicka in medlemsansökan på skoj bara för att se om grisar flög om någon helt seriöst skulle svarat.

Jag tror att svenska D&D är det spel jag mest kontinuerligt återkommit till under åren.

clarence redd

FrostByte Books
Daggskimmer låg i hörnet av Viktoriagatan/Storgatan. Jag hängde där löjligt mycket som tonåring och köpte alla mina rollspelsprylar där. Eller suktade iallafall.

Möjligen döptes butiken om till Titan lite senare?

Bolongo

Herr Doktor
clarence redd;n275126 said:
Daggskimmer låg i hörnet av Viktoriagatan/Storgatan. Jag hängde där löjligt mycket som tonåring och köpte alla mina rollspelsprylar där. Eller suktade iallafall.

Var det inte Wizard Games som blev Daggskimmer, som sedan försvann?

Big Marco

Läskig
Hängde mycket på Titan, speciellt när de flyttade till att ligga bredvid Nordstan. Köpte mycket av mina GDW-produkter där, av någon anledning. Och D&D. Men visste inte då kopplingen mellan butiken och förlaget.

Henke

Magnus Seter;n275122 said:
Daggskimmer? Vad var det?
Första gången jag läste om Daggskimmer var i Sinkadusreklamen på #4 från 1986 där det står att butiken funnits sedan 1979 och låg på Storgatan 11 i Göteborg. Enligt reklamen "Göteborgs första och största specialaffär för F&SF"

Henke

Bläddrade för skojs skull i några äldre Sinkadus och ser dels att Titan aldrig gjort reklam där (vilket kanske inte var så konstigt för jag misstänker att man ansåg sig vara hyffsade konkurrenter). En annan observation är att Daggskimmer gjorde reklam fram till och med #8 (juni 1987) och ersattes därefter av reklam för Tradition i Göteborg fr.o.m Sinkadus #9 (augusti 1987). Kan det ha varit en ren tillfällighet att en annonsör ersätter en annan? Stängde Daggskimmer den sommaren? Kan Äventyrsspel (som jag har för mig ägde Tradition) valt att kasta ut konkurrerande butiker ur tidningen?

Uppdatering (saxad från https://paranormal.se/topic/bo_leuf.html):
"Bo är känd i Göteborgstrakten för att under åren 1979-1992 ha drivit bokhandeln Wizard (Järntorget), sedermera Daggskimmer (först Storgatan/Viktoriagatan, slutligen Olivedalsgatan)."

Vid närmare undersökning ser jag att ägaren har en egen Wiki-sida:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bo_Leuf

(Ber om ursäkt för att ämnet breddas något).

zonk

muterad
Magnus Seter;n275155 said:
Inga problem! Jag vill ha mycket info om den gamla tiden!

/Magnus
Är det månne ett bokprojekt på gång?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
zonk;n275171 said:
Är det månne ett bokprojekt på gång?
Nä, jag försöker bygga på rollspelswikin som krank slängde upp för ett tag sedan. Har samlat all den infon i ett Scrivener-projekt, vilket gör att det blir väldigt lätt att lägga till info. Först kör jag ett antal insamlingsrundor, sen får vi se vart det landar.

Och så vill jag lista ut vilka som är aktuella för Rollspelsdrakar i framtiden!

Kan tänkas göra några infodumpar per år på nätet för att tillgängliggöra informationen.

/Magnus

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Magnus Seter;n275176 said:
Nä, jag försöker bygga på rollspelswikin som krank slängde upp för ett tag sedan. Har samlat all den infon i ett Scrivener-projekt, vilket gör att det blir väldigt lätt att lägga till info. Först kör jag ett antal insamlingsrundor, sen får vi se vart det landar.

Och så vill jag lista ut vilka som är aktuella för Rollspelsdrakar i framtiden!

Kan tänkas göra några infodumpar per år på nätet för att tillgängliggöra informationen.

/Magnus
Men super skoj. Finns en facebook grupp för gamla Wizard butiken där som bland annat snackar lite historia. Kanske kan vara nått av intresse där också.

Oldtimer

Slava Ukraini!
oj oj, det finns såå mycket jag minns. Men först några svar.
Magnus Seter;n275107 said:
Gick dit, köpte Morgonstjärnan kanske nummer 5? Blått omslag med Mammut på. Kollade på tennfigurer i något slags glashylla.
Morgonstjärnan nummer 3. Temanumret för Drakar&Demoner. Och hyllan var gjord av plexiglas. Byggd av mig och Kjell just för att visa upp figurer.

Henke;n275121 said:
Det var inte vår slogan, men vi gjorde en affisch med det budskapet när Tradition slog upp en butik i Göteborg. Vår slogan var "Vi kan spelets regler", vilket senare ersattes av den engelska varianten "We play by the rules".

clarence redd;n275126 said:
Daggskimmer låg i hörnet av Viktoriagatan/Storgatan. Jag hängde där löjligt mycket som tonåring och köpte alla mina rollspelsprylar där. Eller suktade i alla fall.
Bolongo;n275137 said:
Var det inte Wizard Games som blev Daggskimmer, som sedan försvann?
Wizard var en bokhandel (med lite spel) som låg på Järntorget (det finns en lång artikel om Wizard i ett nyligt nummer av Mjölnir) och som startades av Bo, Peter och Kerstin. När de lade ner den, startade Bo bokhandeln Daggskimmer.

Henke;n275152 said:
Bläddrade för skojs skull i några äldre Sinkadus och ser dels att Titan aldrig gjort reklam där (vilket kanske inte var så konstigt för jag misstänker att man ansåg sig vara hyffsade konkurrenter). En annan observation är att Daggskimmer gjorde reklam fram till och med #8 (juni 1987) och ersattes därefter av reklam för Tradition i Göteborg fr.o.m Sinkadus #9 (augusti 1987). Kan det ha varit en ren tillfällighet att en annonsör ersätter en annan? Stängde Daggskimmer den sommaren? Kan Äventyrsspel (som jag har för mig ägde Tradition) valt att kasta ut konkurrerande butiker ur tidningen?
Tradition öppnade sin butik i Göteborg 1987 och Fredrik var inte den som ville ge utrymme för konkurrenter. :wink:

Men för att svara på Magnus fråga:

Titan Games började som Spelverksta'n Titan. Under 70-talets andra hälft sålde jag spel på postorder från min studentlägenhet i Västra Frölunda. Hösten 1981 berättade Fredrik (Malmberg) för mig om det svenska rollspelet som de planerade att ge ut snart och jag, Kjell Regmer och Thomas Gunnarsson (ja, det är samma Thomas som blev chef på Tradition) bestämde oss för att starta ett företag med butik och egen produktion av rollspelsprodukter på svenska.

Påverkade av Games Workshop ("Spelverksta'n") och deras tidskrift White Dwarf (som ju kan syfta på en sak från SF och en sak från Fantasy), valde vi namnet Spelverksta'n Titan (eftersom Titan är också både SF och Fantasy). Vi hittade en lokal på Gibraltargatan (bakom Chalmers) med butik och kontor/lager en trappa upp och slog upp portarna för våra kunder 2 april 1982.

Den egna produktionen begränsade sig dock till äventyret Tvillingbergen och ett antal nummer av Morgonstjärnan (SF och Fantasy, okej?), men butiken blev snabbt populär. Vi sålde även mycket på postorder och levererade spel till andra butiker runt om i Sverige.

Efter ett par år lämnade Thomas oss. Hösten 1985 fick vi ett erbjudande från TSR om att ge ut D&D på svenska - något som vi inte kunde tacka nej till. Det lovande samarbete med Äventyrsspel som inletts med Tvillingbergen, hade klippts av tvärt och vi ville fortfarande ge ut rollspelsprodukter på svenska.

1986 gav vi ut D&D basregler. Det kostade en massa pengar, men butiken var fortfarande så pass lönsam att vi ansåg oss ha råd med det. Basreglerna följdes av fyra äventyr och vi gav oss i kast med Expertreglerna.

Tyvärr sålde D&D betydligt sämre än vi hoppats. Vi själva sålde bra av dem, men Tradition sålde i princip inte ett enda och Stor&Liten vägrade ta in det, så Stockholm förblev en vit fläck på vår karta.

Så kom Targets motdrag - de öppnade en butik i Femmanhuset. Det är ett varuhus som ligger i Östra Nordstan i Göteborg och har absurda hyror - långt över vad en liten spelbutik kan stå ut med. Men det uppnådde sitt syfte i och med att vår försäljning i butiken kraschade rejält.

Vi gav ut Expertreglerna och ett äventyr, men det blev alltmer uppenbart att ekonomin inte höll längre. Kjell lämnade företaget och jag försökte vinna tillbaka kunderna genom att flytta butiken ner till Västra Nordstan (vilket inte alls är lika fashionabelt som Östra Nordstan, men ligger åtminstone centralt). Jag reste även över till TSR i Lake Geneva och fick ta del av deras projekt som senare blev AD&D 2nd edition. Beväpnad med manus till detta nya AD&D, reste jag hem och satte i gång att översätta av hjärtans lust.

På senhösten 1989 satte jag mig ner och såg över mina möjligheter. Att ge ut AD&D på svenska skulle kräva nytt kapital och Titan hade bara skulder. Butiken gick med förlust och postordern kunde inte täcka upp den. Jag gjorde ett försök att locka TSR till ett Joint Venture runt AD&D på svenska, men de var kallsinniga. Strax innan jul fattade jag beslutet att stänga ner butiken och verksamheten. Vi körde en sista jätterea under mellandagarna och stängde butiken 5 januari 1990.

Sedan återstod att sälja av lagret och göra sig av med butikslokalen och den ursprungliga lokalen på Gibraltargatan. Och, förstås, att betala av på alla skulderna. 1 januari 2001, kunde jag stänga det kapitlet i mitt liv.

Fast Titan Games lever ju fortfarande som företag och ger ut spel igen. Någon mer butik blir det dock inte.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Oldtimer;n275183 said:
Wizard var en bokhandel (med lite spel) som låg på Järntorget (det finns en lång artikel om Wizard i ett nyligt nummer av Mjölnir) och som startades av Bo, Peter och Kerstin. När de lade ner den, startade Bo bokhandeln Daggskimmer.
Här är Wizard intervjun
http://mjolnirfanzine.yolasite.com/resources/MJ7_Wizard_intervjuspecial.pdf och det planeras en liknande feature om Wizards efterföljare Daggskimmer i nästa Mjölnir har jag hört :)

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Fantastisk artikel!

Lite kuriosa i högen av berättelser från den här tiden:

Min äldre kusin hörde till ett stort spelkollektiv i Jönköping/Husqvarna och växte upp med Chainmail och småningom DnD. Ungefär samtidigt som Malmberg & Co höll på att översätta Magic World från Worlds of Wonder till det som skulle bli DoD, hade min kusin långtgående kontakter med TSR för att få översätta Dungeons & Dragons – om det var ADD eller Moldvay/Cooks B/X minns jag inte. TSR drog sig ur när de till sist fick veta att min kusin ännu gick på högstadiet :). Han hade länge kvar breven, men när jag försökte få scanna dem för allas vår svenska rollspelshistorias skull, kunde han inte längre hitta dem. Han tror att de försvunnit i en flytt. Så inte längre några hårda bevis, men väl en rolig historia! Tänk om han bara varit några år äldre – då hade vi kanske haft en helt annan utveckling inom rollspel i Sverige!

Hälsar

Christian

Oldtimer

Slava Ukraini!
Fiktionslek;n275214 said:
Ungefär samtidigt som Malmberg & Co höll på att översätta Magic World från Worlds of Wonder till det som skulle bli DoD, hade min kusin långtgående kontakter med TSR för att få översätta Dungeons & Dragons – om det var ADD eller Moldvay/Cooks B/X minns jag inte.
?Intressant! Detta bör alltså varit redan 1981? Minns du vem han hade kontakt med på TSR då? Deras internationella avdelning startade ju inte förrän flera år senare.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag ska mejla och fråga honom. Om jag minns rätt har du faktiskt träffat min kusin, på invigningen av gamla Goblin Games (innan Hunk tog över). Jag har för mig att ni pratade om detta då. Årtalet kan nog vara allt mellan 1980 och 1983, men om jag minns rätt sa han att DoD ännu inte kommit ut.

Återkommer!

C