Nekromanti Vad passar bäst igentligen.

KamiFisk

Hero
Har funderat lite granna på hur mina sidor skall se ut.
Men kommer inte fram till något vettigt.
Vad tycker ni är bäst ?
Egna förslag är även de välkomna.

Kommer sitta en sånhär bård( som inte är en skiss) i varje hörn med olika tecken i

Eller denna ramen.

Attachments

solvebring

Superhero
Nu är jag ingen designer och kan därför inte det här med att layouta PDF:er och böcker på ett smart eller för den delen korrekt sätt. Det finns däremot andra här som kan det rätt så bra.

Men jag lägger gärna fram min åsikt. Fast först måste jag fråga: bok eller PDF?

Poseur

Swashbuckler
Jag röstar på bården, d.v.s. den första bilden. Mycket snyggare och schysstare med sådant lite enklare och snyggare än en hel ram som tar upp onödigt mycket plats.

Under förutsättningen att bården ska sitta till höger ut från boken då.

/Poseur tycker

solvebring

Superhero
Well, om det är bok tycker jag att det beror helt på den övriga layouten. Första alternativet är bra eftersom det är luftigt och trevligt, förutsatt att det endast sitter i ytterhörnen. Dvs. att det finns fyra sådana hörn vid ett siduppslag - ja, tänk sig att du öppnar en bok och att ytterhörnen på vänster sida är försedda med detta, liksom ytterhörnen på höger sida.

Är layouten i sig luftig och bra gjort och därmed kan kosta på sig hel inramning utan att kännas trång så gillar jag tvåan som sjutton. Den är klart snyggare och mer stämningsfull än den första, men också tyvärr mindre stilren eftersom det blir ganska mycket bord. Precis som med ettan skulle jag dock undvika att sidornas inre kant förses med denna bord. Om varje sida vore helt inramad blir det väldigt trångt och inrutat. Det är alltså, enligt min smak, ett bättre alternativ om bara sidornas ytterkanter har lodrät bord, medan den övre och undre borddelen alltså löper över båda sidorna - så att hela uppslaget blir inrutat i en bord istället för varje sida.

Kan du möjligen visa hur - i vilken stil ungefär - texten ska ha? Har du en testlayout på det?

Om inte annat kanske det vore värt att göra en test med båda borderna, för att få en känsla för hur de ställer sig i förhållande till texten och det.

KamiFisk

Hero
Här är båda på den absolut text tyngsta sidan i boken.
Kommer väll kanske ändra typsnittet till något roligare.

Attachments

solvebring

Superhero
Okej. Vad jag personligen anser bör göras - som är ett sort problem här - är att texten måste redigeras.

Kort och gott: du behöver layouta texten och anpassa den mer till sidorna, till borderna. Som det är nu flyter allting samman. Det finns ingen luft alls och det tenderar att bli svårtläst.

Försök få in mer luft kring texten. Större radavstånd, mer marginal mellan bord och text, ordentlig styckesindelning och dylika.

Jag kanske låter taskig nu och jag kan förstå om det är jobbigt för dig som har dyslexi att redigera en massa text - vet inte hur det kan vara med sådant? Ber därför om ursäkt om det blir problematiskt för dig. Men det behövs tyvärr.

Som det är nu, när allting är så trängt och ostrukturerat är det svårt att säga någonting, för båda borderna passar dåligt ihop med texten i sitt nuvarande skick.

Rent spontant röstar jag dock på alternativ ett, det är bäst just nu.

KamiFisk

Hero
Det är lungt, Jag har inte riktigt kommit till den delen ännu, har mest bara klistrat in texten och komprimerat.
Jag suger på att layout så nästa steg är att lära sig det.
Och dyslexi är fan ingen ursäkt att göra något fult, man får bara kämpa hårdare.

solvebring

Superhero
McFisk said:
Det är lungt, Jag har inte riktigt kommit till den delen ännu, har mest bara klistrat in texten och komprimerat.
Jag suger på att layout så nästa steg är att lära sig det.
Och dyslexi är fan ingen ursäkt att göra något fult, man får bara kämpa hårdare.
Okej, ta, jag kan heller inget om layout eller för den delen något software kring det, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Fast t.ex. Dante, DeBracy och krank pysslar ju med sådant - ja, Dante jobbar ju för böveln med det - så det finns bra hjälp att få här på forumet.
Vad gäller dyslexi så vet jag inte så mycket om hur dant det är eller känns. Jag gillar dock din inställning - jag hejar på dig, McFisk! =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK:

1) jag tycker båda lösningarna funkar.

2) MEN - du måste ha in luft! Till att börja med ökade marginaler, alltså utrymme mellan kanten på pappret och textens början. Det gäller båda. Det är lätt att tänka sig att man vill "utnyttja utrymmet", men det är fel - det gör det bara svårläst.

KamiFisk

Hero
Tackar för tipsen mer sådana tack. =)
Sitter och läser på lite om text layout just nu.
Hade en liten fundering angående font storlek, för min är inte så stor, vad är lagom ?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
McFisk said:
Hade en liten fundering angående font storlek, för min är inte så stor, vad är lagom ?
Inte mindre än typ 10.5, inte större än 12 skulle jag kunna tänka mig.

solvebring

Superhero
krank said:
McFisk said:
Inte mindre än typ 10.5, inte större än 12 skulle jag kunna tänka mig.
Medhåll. Om man tänker på en normal bok eller ett dokument så brukar 10-12 vara standard. Nu är jag dock inte hundra, men jag vågar i alla fall säga det ganska säkert.

KamiFisk

Hero
Finnemang då ligger jag ganska lagom iaf.

Försökte göra det lite luftigare större radavstånd osv.
Känns detta bättre ?

Attachments

solvebring

Superhero
Yes. Ser helt klart bättre ut. =)
Tummen upp för det!

Men du bör nog överväga lite mer marginal på sidorna, och helt klart fler stycken. Att läsa långa stycken är utmattande. Försök att dela upp all text i fler stycken med ungefär samma storlek, så att textstrukturen i sig får luft och rytm.

Det finns så klart ton med hjälp på nätet. Här har du det första jag hittade.

solvebring

Superhero
Jag kan lägga till det att våra ögon hela tiden söker sig till saker som är lätta att uppmärksamma, till exempel mönster som är lätta att se, eller bilder för den delen. Hjärnan letar efter logiska mönster och riktlinjer.

Att ha en valstrukturerad, lättläst text gör att ögonen lätt kan söka sig igenom den och läsa den. Däri ligger också det att man bör vara noga med hur nära och i vilken position man lägger bilder intill text. Det är lätt att blicken halkar iväg på andra håll om en bild till exempel är för dominant eller i viss fall för nära själva texten.

Som det är nu glider min blick lätt, då jag ska börja läsa första stycket, iväg till din bord/bild som ligger alldeles bredvid. Att få lite mer marginal och att kanske till och med dra in första rader bidrar till att undvika en sådan sak.

Sådant återkommer också i bilder, i bildkompositioner, där man genom hur man placerar och applicerar saker i t.ex. en teckning kan få betraktaren att titta extra mycket på just en punkt eller läsa av bilden utefter ett visst mönster osv. Till allt detta hör snitt, färger och dylika.

... säger solvebring som kommer att tänka på bildkompositioner och påminner sig om att han måste lära sig det, att komponera bilder på rätt sätt.

KamiFisk

Hero
Re: Ett!

Tyckte samma sak, känns bården för nära texten eller funkar det när det bara ligger bård på en sida ?