Nekromanti Vad passar bäst igentligen.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad passar bäst egentligen.

Ett tips är att alla mellanrum utgår från radhöjden på brödtexten, så om du har 11/14 (11 punkters text, 14 punkters radhöjd) så bör texten ligga 14 punkter från bården.

/Han som tycker texten ligger för nära bården i både den första och den andra bilden

KamiFisk

Hero

Tackar tackar, inte helt enkelt att få det att se bra ut =)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
McFisk said:
Hade en liten fundering angående font storlek, för min är inte så stor, vad är lagom ?
Inte mindre än typ 10.5, inte större än 12 skulle jag kunna tänka mig.
<div>
</div> <div>Jag skulle säga mellan 9 och 10,5 (beroende på typsnitt). 12 punkter är för skumögda pensionärer och barn som lär sig att läsa. </div>

solvebring

Superhero
Dante said:
krank said:
McFisk said:
Hade en liten fundering angående font storlek, för min är inte så stor, vad är lagom ?
Inte mindre än typ 10.5, inte större än 12 skulle jag kunna tänka mig.
<div>
</div><div>Jag skulle säga mellan 9 och 10,5 (beroende på typsnitt). 12 punkter är för skumögda pensionärer och barn som lär sig att läsa.</div>
=) Okej, ja så kanske det är. Man kanske inte brukar gå över 10,5 i en bok - om inte teckensnittet i fråga kräver det vill säga. Nåväl, man lär sig något nytt varje dag.

Vad gäller McFisks layouttester så har jag bara en sak att säga: Var inte rädd för luft! Varje försök är bara en knapp skillnad från det förra. Gör skillnad och ta i lite.

Rickard

Urverk speldesign

Om du ska trycka boken på Lulu.com rekommenderar jag att inte ha någonting vid kanten. Lulus beskärning av bladen är väldigt lynnig.

Någonting du bör tänka på är att antalet tecken per rad bör vara 55-65 för att hjälpa läsförståelsen. A-formaten är lite bökiga för man kan egentligen inte fylla hela raden med text om man kör enspaltigt. En större marginal måste därför finnas. Se bilden för ett förslag på hur man kan utnyttja breda marginaler.

Jag klippte rätt friskt i texten, men kolla även på högersidan hur jag markerar nya stycken. Det är väldigt sällan man använder hela rader för att markera nya stycken.

/Han som tänkte skriva ett längre inlägg men slängde istället ihop en bild för att visa ungefär hur han skulle vilja göra en layout

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Mer luft! Särskilt mellan bård och text i båda varianterna.

Kortare rader tror jag också skulle vara bra. Liksom ett sans-typsnitt till rubrikerna. Att använda brödtexten fast fet till rubriker, jag vet inte, känns lite oproffsigt.

Jag tänker föreslå något så skamlöst som att du snor allt du kan från Evolutionens Barn. Det är snyggt, släppt med CC-licens och trycks i A5. Vad mer kan behövas?

Jo, en länk. Här finns EB i pdf-format, så vitt jag vet samma filer som skickades till Puplit för tryck.