Nekromanti Vad pratar vi om egentligen?

Basenanji

Postd20modernist
Jag tycker till att börja med att det känns som att rollspel.nu har levt upp lite, efter att ha haft en downperiod. Hurra för det!
---
"Rollspelsfrämjande regler" är en tråd på rollspelsforumet som är skitkul att läsa men som ibland känns som en arena för deltagarnas retoriska förmåga. Inget ont om det, jag älskar att läsa just den typen av trådar. Men ibland undrar jag om man inte skulle kunna komma längre genom att ge grymt konkreta exempel.
För ibland misstänker jag att det teoretiska diskuterandet ändå skiljer sig rätt mycket från den praktiska verkligheten.
Är det bara jag som känner så att vi skulle vinna något på att förklara våra ståndpunkter i mer konkreta ordalag?

/Basenanji, som verkligen skulle vilja sitta med och se på hur det går till när forumiterna spelar, bara för att få se hur tankegångarna konkretiseras...

Arfert

Facit
Håller med om att det skulle vara kul att se hur folk spelar... och att det kan bli lite väl abstrakt ibland.. men det blir väl så med massor med akademiker som skriver. ;-)

Rickard

Urverk speldesign
"Jag tycker till att börja med att det känns som att rollspel.nu har levt upp lite, efter att ha haft en downperiod. Hurra för det!"
Jag vill tacka Dilandau för det. Kolla på antalet trådar han startat på sistone.

"Men ibland undrar jag om man inte skulle kunna komma längre genom att ge grymt konkreta exempel."
/Han som tycker att felet med exempel (förutom kanske de "grymt konkreta") är att de kan vridas på så många olika sätt, så efter ett tag så börjar man diskutera vad detaljer i exemplena egentligen innebar och sedan vad man egentligen diskuterade och diskussioner kring diskussionen är föga givande

Rising

Vila i frid
ibland undrar jag om man inte skulle kunna komma längre genom att ge grymt konkreta exempel.
Problemet med konkreta exempel är att det nästan alltid blir en diskussion om själva exemplen i sig istället för det som man med exemplen försöker illustrera.

Jag personligen är så skittrött på det att jag ett tag skrev långa haranger i stil med "det här exemplet försöker bara illustrera den princip jag talar om. Tycker du inte om exemplet; välj då ett eget exempel som illustrerar principen jag talar om, så utgår vi ifrån det istället".

Det fungerade, men det blev rätt tradigt att behöva skriva det hela tiden.

Ett annat problem med exempel är att det automatiskt gör inläggen väldigt långa. Jag använder ganska många exempel i mina inlägg, och jag tror snarare att folk avskräcks från längden i mina inlägg än att de bjuds in i exemplen jag skriver.

Då jag är rätt dominerande i tråden du refererade till; var det något jag misslyckats med att konkretisera, och kan jag i så fall försöka exemplifiera det tydligare?

---

I övrigt håller jag med om att det är bra drag på forumet för tillfället. En forumit av många som varit riktigt het ett bra tag tycker jag är Dilandau, till exempel.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Spelrapporter

Mitt förslag är att fler postar rapporter från sina spelmöten i det delforumet. Och då inte bara berättelser om vad som hände rollpersonerna utan även saker som hur spelarna reagerade i mötet med reglerna; vad som var bra, vad som var dåligt; nya idéer som testades m.m.

Jag tycker det är oslagbart att läsa om folks teorier, tekniker och funderingar när det relaterar till faktiskt spel.

MrG

Swashbuckler
"Rollspelsfrämjande regler" är en tråd på rollspelsforumet som är skitkul att läsa men som ibland känns som en arena för deltagarnas retoriska förmåga.
Det som kan vara probelmet är att det vimlar av emetionella argument och argument som är slutledningar av personers egna erfarenheter.

Mer exemple är trevligt, men helst utan att slutsatsen blir att det ska funka så för alla :gremlaugh:

Kruxet blir när folk ska hävda att deras lösning är en patentlösning för samtliga rollspelare och det då blir renodlade argumentationskrig (med en del lustiga ad hoc-argument).
/Basenanji, som verkligen skulle vilja sitta med och se på hur det går till när forumiterna spelar, bara för att få se hur tankegångarna konkretiseras...
Och besök när man spelar är en kul grej, så vill du titta förbi i hos oss i Götet är du välkommen till mig i alla fall!

Rosen

Myrmidon
skulle vilja sitta med och se på hur det går till när forumiterna spelar, bara för att få se hur tankegångarna konkretiseras...

Inte i mitt fall, tror jag... Mitt spelgäng brukar samla dubbla kampanjkrönikor; en vanlig, och en degenererad MAD-version bestående av det jag har klottrat under spelmötet.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Basenanji, som verkligen skulle vilja sitta med och se på hur det går till när forumiterna spelar, bara för att få se hur tankegångarna konkretiseras...
Det här gav mig en idé. På RPG Lab har jag en funktion för röstchat via gratisprogrammet TeamSpeak (finns för Windows, Mac och *nix).

Skulle man kunna göra så att spelgrupper annonserade i en tråd skapad för ändamålet när de skulle spela, satte en mic mitt på spelbordet och loggade på röstchatten. Då skulle andra kunna lyssna och till och med diskutera via röst (om spelgruppen skruvar ned ljudet på sina högtalare) eller den integrerade textchatten i TeamSpeak.

Man skulle till och med kunna lägga upp det så att åhörarna kan delta i form av NPCs och sånt, eventuellt med hjälp av textdirektiv från spelledaren, fast det känns som nästa steg just nu.

Någon som vågar låta oss tjuvlyssna för att övertyga oss om att er spelstil är så mycket bättre och att ni har så mycket roligare när ni spelar?

Troberg

Sinister eater
Näver! Jag avskyr icke-deltagande åskådare under spelmöten!
Fast i det här fallet så slipper du märka att de är där, och det är inte puckade icke-rollspelare som bara tycker att det verkar löjligt.

MrG

Swashbuckler
Någon som vågar låta oss tjuvlyssna för att övertyga oss om att er spelstil är så mycket bättre och att ni har så mycket roligare när ni spelar?
Klart jag är på på något sånt, men det tekniska känns meklig... Skulle behöva mygga på åtminstone mig och några av spelarna. Men kan se över tanken...

Annars brukar tjuvlyssnare enklast bara sätta sig brevid oss i caféterian på konvent :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Klart jag är på på något sånt, men det tekniska känns meklig... Skulle behöva mygga på åtminstone mig och några av spelarna. Men kan se över tanken...
Det är faktiskt inte så kinkigt. Jag har sett mikrofonen på en bärbar dator funka för en grupp på över 10 personer. OK, den funkade inte bra, men det funkade.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle gärna lyssna på något sådant. Kanske inte delta med spelgruppen, om nu inte folk är jätteintresserade av skämt om folks mödrar och rop på rökpaus.

Johan K

Gammal & dryg
Är det bara jag som känner så att vi skulle vinna något på att förklara våra ståndpunkter i mer konkreta ordalag?
Det är väll aldrig fel tycker jag. Att konkretisera sig är väll bara att föredra, dock så tror jag att det kan vara svårt inimellanåt. Tycker att inimellanåt det kan vara svårt att få på pränt vad man verkligen menar.. Så att visa det på nått anant sätt, som t. ex Troberg ahr gjort kan nog förenkal det en del.

/ Johan K, som gjärna skulle vilja spela åtminstonde några gånger med er forumiter

Hjalle

Swashbuckler
Nej, jag skulle verkligen dra mig för en mic, eller att lyssna på andra. Min självbild skulle på något sätt krossas när jag upptäckte hur jävligt mycket jag sög, när jag i själva verket ser mig själv som en hyfsat kompetent rollspelare. Ångestmonstret Orvar ligger liksom och gnager mig i tarmarna. Jag är nog rädd för honom för att jag förtjänar honom.

-Hjalle, rövdjup.

MrG

Swashbuckler
Ok, ska försöka komma ihåg att ta det med spelarna och se om det går att hitta plats på spelbordet.

Basenanji

Postd20modernist
Ok, först tänkte jag svara något i stil med:
"Men Rising, du vet väl redan att jag tycker att du är superman på rollspel.nu och en riktigt, riktigt trevlig prick tex på Wirsans kissrum?" Dessutom är du inte den ende som är "tangentbordens fajter superiere!" Walium, Krille, Han, Troberg, Herr Nils (även om han äger hårdast bandage verbalt och kanske inte har samma tålamod med tangentbordet som hans unika rollspelstalanger förtjänar- det där lider även jag av btw; utan att vara någon direkt talang då, ska tilläggas :gremsmile:), Dimfrost, Gordeg, mfl mfl

Sedan tänkte jag efter. Och försökte hitta något som du har skrivit som jag skulle vilja ha förklarat mer konkret. För poängen med den här tråden är inte att det är fel med teoretiska diskussioner. Snarare är problemet att man, eftersom man inte kan peka på samma (konkreta) exempel, pratar förbi varandra. Om man kunde peka på en exakt situation, då tror jag att diskussionerna skulle se annorlunda ut och kanske också resultera i andra svar än de som diskussionerna oftast brukar landa i här på rollspel.nu.

Men eftersom jag verkligen respekterar dig ska jag ta ett exempel:
Regler för interaktion
Den här lösningen påstår att spelare drar sig från att rollgestalta för att de kan känna att de inkräktar på spelledarens roll, tar för mycket plats runt bordet, förstör det planerade äventyret eller bara har begränsade möjligheter att använda den sociala interaktionen till ändamål som de själva finner viktiga. Genom att förse spelarna med regler åt dessa situationer så visar man att "hey, här finns regler och resurser; och det är meningen att de skall användas!" Detta tryggar spelarna; de vet nu att det förväntas av dem att ta dessa initiativ i handlingen.
Andemeningen i det stycket är bra förklarat. Jag fattar. Du har också rätt i det hela, anser jag. Problemet uppstår när man ska implementera tex det där tänket i det praktiska rollspelandet. För jag är övertygad om att flera olika grupper som spelar väldigt olika nog skulle kunna säga att de spelar efter samma ideologi men implemenetarar på olika sätt!

Om man kollar på svaret du fick av Krille i den tråden så verkar det som att Krille (som iofs tar upp verkligen viktiga saker i sitt svar men ändå inte riktigt diskuterar kärnan i ditt inlägg) bemöter en annan sorts problem än de som du väljer att hitta lösningar på.

Sedan förstår jag verkligen problemet med för långa inlägg- kanske kan det dilemma jag tar upp inte lösas. Man får helt enkelt leva med att det finns olika människor som tolkar skrift på olika sätt. Men jag blir så himla det-kryper-i-kroppen-nyfiken när jag funderar på hur tex såna regler du talar om skulle genomföras i praktiken.

Ok, den här posten kan nog missuppfattas rejält, så jag ska försöka vara tydlig:

-Tråden som jag refererade till är god läsning, nyttig läsning och relevant för den som är intresserad av ämnet.
-Deltagarna i tråden (och speciellt de jag räknade upp ovan) förtjänar beröm för sina goda kunskaper vad rollspel beträffar men också för sin goda förmåga att uttrycka sig.
-Det kanske är omöjligt att lämna den teoretiska nivån, då exemplifieringar bär med sig sina egna problem.
-Fick jag önskedrömma skulle det vara på sin plats att man då och då, i lagom mängd, stoppade in ett konkret exempel typ a la teatermanus.

Sedan måste man ju alltid ta med i beräkningen att jag kan ha missuppfattat saker och ting, är för långsam och dum för att kunna uppfatta det som för resten av mänskligheten är glasklart, och att jag understundom bara är en rätt korkad optare som gillar Spindelkonungens Pyramid... :gremgrin: :gremwink:
Så länge internet är var mans ägo kommer dock det problemet att inte helt gå att undvika.

Därför är det också en stor tröst att klokare och mer pedagogiska personer försöker leda oss enkla varelser mot ljuset. Inte minst här på rollspel.nu.

/Basse

Rising

Vila i frid
Snarare är problemet att man, eftersom man inte kan peka på samma (konkreta) exempel, pratar förbi varandra. Om man kunde peka på en exakt situation, då tror jag att diskussionerna skulle se annorlunda ut och kanske också resultera i andra svar än de som diskussionerna oftast brukar landa i här på rollspel.nu.
Jag personligen är van vid att risken för att man pratar förbi varandra drastiskt ökar när man talar om exempel snarare än om principer.

Krilles exempel i tråden du refererat till är ett bra exempel. Han nämner ett konkret självupplevt exempel; och både han och jag tycker detta är ett mycket bra exempel på hur en sak skall göras. Men ändå så har vi skilda åsikter om varför exemplet i fråga är bra. Det är ett klassiskt fall av situationer som vanligtvis leder till att forumiter talar förbi varandra.

Anledningen till att jag inte gav något exempel till det du refererar till som jag skrivit; det var just för att Krille (bl.a) redan skrivit så bra exempel som jag tyckte illustrerade just det jag pratade om. Jag gav dock egna exempel på detta också. Jag skrev om spelare som använde Undre Världen och där jag lät spelaren hitta på sin egen kontaktperson, samt försätta rollpersonerna i en ny berättelsemässig knipa av valfri art. Det jag pratar om är helt enkelt inga svåra eller komplicerade saker; min form av samberättande är skitenkel eftersom den inte krånglar till allt genom att blanda ihop spelmässighet med berättande.

Jag har dock förståelse för att läsare som inte följer trådarna maniskt missar exemplen och tycker att resonemangen känns konstiga. Troberg skrev bland annat att han inte fattade vad jag menade med A och B eftersom han inte hängt med sedan jag först definierade dessa termer. Du verkar på samma sätt ha missat de konkreta exemplen.

Detta är ett problem, och tyvärr är jag inte lika duktig som Han på att skriva länkar till de inlägg på vilka jag grundar mina resonemang (Han är helt otrolig på att skriva pedagogiskt - ett föredöme för alla på forumet). Jag tänker att jag helt enkelt inte har varken tid eller utrymme att vara så där himla lättbegriplig. Särskilt inte i förgreningar av diskussioner, eftersom jag då föreställer mig tala till enstaka forumiter. Ska försöka vara begripligare framöver, dock.

Rickard

Urverk speldesign
"Om man kunde peka på en exakt situation, då tror jag att diskussionerna skulle se annorlunda ut och kanske också resultera i andra svar än de som diskussionerna oftast brukar landa i här på rollspel.nu."
Ok, ska försöka förklara lite vettigare än ett hafsigt tvåstyckesinlägg. Exempel borde endast användas för att förstå den andres synpunkt, för det är bara genom att förstå den andres synpunkt som man kan komma överens om något. Problemet med exempel är att båda försöker använda exemplet utifrån sin egen ståndpunkt. Detta resulterar sedan i att den som drar exemplet inte känner att denne har blivit förstådd, så då kör personen om precis samma argument, fast med omformuleringar.

Sedan sitter man där... och skriver inlägg... i förbannelse; utan att komma någonvart.

/Han som brukar sucka över sådana diskussioner och som ibland själv varit inblandad i dem