Nekromanti Vad RiotMinds borde ge ut

Jorkii

Veteran
Jag har upptäckt ett problem. Själv har jag som SL i stort sett läst allt som RiotMinds har gett ut om Trudvang.

På vår förra spelträff upptäckte jag något, spelarna kände inte ens till att världen hette Trudvang, än mindre hade de en aning om vad som kännetecknade världen.

RiotMinds, kan ni inte ge ut ett häfte (kanske att laddas ner) som tar upp det spelarna bör veta om Trudvang fram till dess att en spelarhandbok eller liknande kommer? Det vore onekligen bra!

King Kromm

Hero
Det borde finnas till alla rollspel tycker jag, för om spelarna får fri tillgång till alla böcker och har orken att läsa igenom allt, då blir dom ju experter på det hela, för eller senare, men om det kommer upp ett dussin dokument om vad spelare med olika kunskaper från olika områden borde känna till så kan man hålla liv i världen på ett helt annat sätt, dels kommer spelarna in i välrden, men man måste "spela slut" världen istället för att spelarna läser för mycket och fördärvar det hela därigenom.

Eksem

Champion
Paff är vad jag blir. Varför har ingen tänkt på det tidigare? (säkert någon som har, men inte vad jag vet.) Ett sådant häfte bör släppas till alla spel! Det kan vara lite som introduktionsberättelsen i Chronopia, fast i ett eget häfte, eller på nätet. Alla spelkonstruktörer som ser detta bör genast agera!

Storuggla

Champion
Varför har ingen tänkt på det tidigare? (säkert någon som har, men inte vad jag vet.) Ett sådant häfte bör släppas till alla spel!

Finns redan till Blue Planet! ^_^

Storuggla, simmar runt

King Kromm

Hero
Jag har tänkt på det en hel del. Och i mitt egna rpg project, vilket det nog aldrig kommer bli något av så skulle man när man skapade rollpersonen få ett häfta av spelledaren, i det häftet står det info om världen, historia, info om monster och gud vet vad, allt beroende på hur rpns folk ser på saker och ting, var han kommer ifrån, vad han kan och några andra faktion spelade också roll.

King Kromm

Hero
ja, men den är inte anpassad efter rollpersonen, vem vet, kanske känner rollpersonen inte ens till att alver existerar, har då spelaren redan läst om alver i mundana så...

Baldyr

Hero
inte att förglömma Spelarens handbok

Jag har aldrig läst Spelarens handbok till Eon men om jag förstått saken rätt så innehåller den information om både regler och Mundana ur spelar-synvinkel. Avsnitten om olika länder och företeelser är alltså skrivna ur rollfigurs-perspektiv. Eller har jag fel?

För övrigt tycker jag nog att en sådan produkt bör produceras efter devisen "en bild säger mer än tusen ord". Mycket bilder på hur saker och ting ser ut, med andra ord. Rena stämningsbilder kan också vara berättigade om de verkligen för fram det som är utmärkande för settingen, men utfyllnadsbilder vore slöseri på utrymme. ("Tuffa bilder" är inte heller speciellt informativa och hör snarare hemma i en ren reklamfolder om spelet. Någon måste ju köpa spelet också...)Helst ska spelaren få in sig så mycket väsentlig information som möjligt, men samtidigt behöva läsa så lite som möjligt. Texten bör givetvis inte heller vara för tungrodd.

Själv löser jag problemet genom att skriva korta texter (en halv till en hel A4, ungefär) om olika företeelser som rollfigurerna känner till. I början av kampanjen får alla därmed en utskrift av info-bladet om själva landet (eller motsvarande). När handlingen kommer igång och rollfigurerna anländer till en specifik plats så får de ett nytt info-blad, och så vidare. Exempel på platser kan vara städer som besöks under kampanjen.

Jag tar nog ingen större hänsyn till vad rollfigurerna har för tidigare kunskaper om platsen (eller företeelsen) utan jag skriver istället en kort sammanfattning utifrån vad rollfigurerna kommer att veta inom kort. Jag beskriver alltså först deras ankomst och första intryck med ord under spelet. Vid en lämplig tidpunkt (alternativt i början av eller i slutet av ett spelmöte) får alla sedan en informationspackad sida som helt eller delvis ersätter en tröttsam muntlig utläggning från min sida. (Ofta behöver många tråkiga detaljer klargöras för att spelarna dels ska kunna visualisera platsen och dels för att de ska kunna avgöra hur deras rollfigurer ska agera.)

/Baldyr, pragmatisk

Feuflux

omjonasson.se
Ahum

Vad spelaren vet & vad Rpn vet är helt olika saker. Så nu fick jag sagt mitt åxå!

Men det är mycket lättare att spela sin roll och man inte vet det som ens RP inte ska veta. Möjligt att riktigt erfarna spelare klarar av att ignorera egen kunskap men annars tycker jag gott man kan hålla info hemligt för spelarna. Roligare om de lär sig vissa grejer genom sina RPs istället för att läsa det i regelboken...

King Kromm

Hero
*harkel*

ja men, svara ärligt, hur många spelare känner du som du vet skiljer på det?

Jo jag tänkte det, ingen....

Och där fick du svar på tal!

King Kromm

Hero
Re: Ahum

"Roligare om de lär sig vissa grejer genom sina RPs istället för att läsa det i regelboken... "

Det är lite det som är poängen, men spelarna måste fört lära sig lite basic om välden.

Hoffen

Veteran
Själv tycker jag att det är ganska lätt som SL att dra en kort historia om landet de bor i, samt vad deras rollpersoner vet. Jag tycker egentligen att man på ngt sätt borde bädda in kunskapen om omvärlden i rollpersonens historia. Det tar lite längre tid innan man kan börja spela, men jag har märkt att rollpersonerna i min spel grupp uppskattar om man förklarar omvärlden för dem...

Så det jag vill ha sagt är väl att jag tror att en speciell "Världsbeskrivning" till spelarna är lite överflödig. Däremot en världsbeskrivning till spelledaren är helt ovärderlig. Mycket kartor är också uppskattat.