Nekromanti "Vad sa du att din rollperson hette?"

anth

Vetefan
En inte alltför seriös tråd på årets sista dag som förhoppningsvis får oss att dra på smilbanden.

Vad är de mest "minnesvärda" namnen som ni stött på i rollspel?
Det kan vara namn på rollpersoner, spelledarpersoner, platser, titlar, whatever.
Det kan vara skämt, parodier, outalbara, non sequitur, ha betydelser på andra språk,...

För att visa att verkligheten överträffar dikten och samtidigt sätta ribban i den här tråden:
visste ni att det finns en kille i USA som faktiskt heter Beezow Doo-doo Zopittybop-bop-bop?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mitt i Svärd & Svartkonst-kampanjen där vi provspelar Naram Akari så började det dyka upp svenska rollpersoner som Göran och Bengt Brunte. Jag får medge att jag inte är något stort fan, men det finns ett undantag. En skäggig magiker som lär ha adlig släkt. Han heter Magnus Wisa.

(Ja, jag rättar alla som säger Vasa)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
När vi var små och skulle spela Mutant för första gången så ville jag att min karaktär skulle heta Felix Bundersam. Jag var asnöjd med det namnet men SL (kompisens storebror som i och med sin ålder åtnjöt automatisk respekt) fick för sig att det namnet inte alls passade och tvingade mig att hitta på ett nytt. Något förargad trotsade jag med "Jamen då heter han Felibundersam" och fick godkänt av SL.

EDIT: Haha! Kom precis på att en annan rollperson i samma äventyr tydligen fick lov att heta Refaat Elsa-Gädda.

IcarusDream

Anti-populist
Min favori-SL hade en SLP i Vampire som hette Justin Case. Det är ett namn jag återanvänt många gånger själv.

Sapient

Swashbuckler
Inte rollpersoner, men väl två SLP i Mutant:UA-kampanjen jag spelleder nu. Jag hade klurat ut att jag skulle ha två handelsmän som var varandras antagonister, men samtidigt till viss del varandras spegelbilder. Så jag ville antyda det, genom att ge dem liknande namn. Och när jag satt och grunnade på det, så kom jag att tänka på en osannolik namnlikhet jag råkade ut för en gång när jag träffade en person som hette Tormod En. När det uttalas, så låter det precis som skådespelaren Thor Modéen (som dessutom ofta spelade grosshandlare...), och det var vad jag trodde personen hette i två år. Så det blev namnen.

Tormod är dessutom muterad uggla - Tornuggla, givetvis. Dvs "en moddad TORnuggla"...

Khan

Kondottiär
Jag har två SLP i vår år noll-ark som heter Kreti och Pleti. De kom till som en ordvits, men är nu fullt utvecklade personer med vänner, jobb som kurirer och har interagerat med RP många gånger.

Men det kanske är lite fusk att ha med personer från ett spel så stöpt i humor som mutant... ;)

Khan

Kondottiär
IcarusDream;n215374 said:
Min favori-SL hade en SLP i Vampire som hette Justin Case. Det är ett namn jag återanvänt många gånger själv.
Jag vill minnas att det finns en SLP som heter så i grundboken till western 3. Är din vampyr en gammal western-skurk, månne?

Ulfgeir

Swashbuckler
Vi hade ett hemmabyggt science-fiction spel som buggade ut rätt rejält. En av spelarna råkade ut för att han gjorde åt rätt många rollpersoner under ett spelmöte (minst 5 stycken om jag minns rätt), så en av hans rollpersoner hette "Lilla Fröken", pga han inte kom på något annat namn.

/Ulfgeir

zonk

muterad
Hade inte Ä-spel med en SLP som hette Jean-Claude den fördömde nånstans? Som bara nämndes i förbifarten...

Twitchy

Veteran
Khan;n215385 said:
Jag har två SLP i vår år noll-ark som heter Kreti och Pleti. De kom till som en ordvits, men är nu fullt utvecklade personer med vänner, jobb som kurirer och har interagerat med RP många gånger.

Men det kanske är lite fusk att ha med personer från ett spel så stöpt i humor som mutant... ;)
Samma sak hände för mig. Spelade Eon, var en rik adelsman, gick förbi ett par hyrsväd som spelade hasardspel, de var bara del av bakgrunden egentligen.

Spontant satt jag mig ner och började spela med dom för snabb karaktärsutvekling, slog perfekt slag, vann mer än vad de kunde betala mig, övertalade dom att börja arbeta för mig istället för att betala. Kallade dom för Bill och Bull.

Genom spelandet utvecklades b&b, de var förvånansvärt kompetenta, kunde skicka iväg dom på självmordsuppdrag, de lyckades alltid, mina fiender var mer rädda för mina hantlangare än för min karaktär.

De var best men på min karaktärs bröllop.

Daniel

Swordsman
I vår pågående Eon-kampanj är rollpersonernas huvudsakliga antagonist en furste som oftast bara kallas jarlen, som de aldrig vare sig sett eller träffat.
Förra spelmötet sökte rollpersonerna upp en sjaskig krog för att ligga lågt ett par dagar, och åt den skumraskiga föreståndarinnan improviserade SL fram namnet Yarlene, uttalat Jahrlään. Mycket munterhet uppstod under hela återstoden av spelmötet från Rp om att de avslöjat furstens sanna identitet.

frulling

Veteran
I en tidig dnd kampanj döpte en spelare sin onskefulla lich till Potato med medspelare med kreativa namn som Pigelin, det var kul och inte så seriöst. Senare försökte jag återanvända karaktären som superskurk i en annan kampanj(vad kunde gå fel), det slog fel och de blev Potatos hantlangare istället, och höjde hans inflytande och makt enu mer, så har det ni fortsätt i 4 kampanjer vars övergripande mål varit att besegra denna onde lich vid namn Potato men istället gjort honom starkare. Det har gått så långt att man inte vågar nämna honom vid namn utan kallar honom Rotfrukten.

DanielSchenström

Swashbuckler
Det här är ett urval av namnen från folk i min spelgrupp. Ibland kommer namnen från en frustration av dödade favoritrollpersoner, i andra fall från någon form av humor...
Finge Rihal Sén
Astrakhan
Antrasit
Burrgelslott
Kazi-kazi Kamikazi
Mount Everest
Pendragor
Pteranodon Dagskimmer
Rejalp
Smirnoff Smultronbuske
Trollgott
Tanis Helalven
Kulli Kulli Dutt

Rhodryn

Hero
Min SL tvingade mig till att spela en alv magiker i Eon för en mängd år sedan (för jag spelade i närheten utav alltid någon typ av människa som var någon typ av krigare)...

I någon typ av trots så bestämde jag mig för att han skulle ha en så krånglig magi som jag kunde hitta, valde tidsmagi, och att han skulle köra näsan i vädret åt alla, vägrade sova i samma läger som de andra (utan satte upp sitt tält en 20-25+ meter ifrån de andra)... och vägrade nästan helt svara så länge ingen sa hela hans namn. Namnet som jag gav honom var "Allodalla Entariel Tanriel".

Han dog i en rätt så spektakulärt sätt, när tiraker smög sig på dem under natten, där de stötte på min karaktär först i hans ensamma tält. En av tirakerna smög sig in i min karaktärs tält, och prompt skar halsen av honom. I ett försök att på något sätt rädda sig själv så försökte han lägga en kraftig besvärjelse runt sig själv där tiden skulle saktas ner rejält så att någon kanske han att rädda honom.

Det blev ett katastrofalt fummel utav ett misslyckande, blandat med ett massivt perfekt slag. Alla slagen fummlade massivt, förutom biten med att dra in kraften som blev perfekt... så han exploderade i en massiv knall som lös upp natten som om den var dag, skickade skalv genom marken som om det var en jordbävning, och skickade en shockvåg genom luften som slog ner allt inom radien av kanske en 50 metet.

Det enda som var kvar var... inget... för där Allodalla Entariel Tanriels tält hade funnits var nu bara ett ca 10 meter stort hål där allt hade försvunnit. Nästan som om något tagit ett perfekt runt bet ur marken, träd, och sten som fanns runt området (så ytor där en del av en sten försvunnit var helt släta, etc). Men... tack vare det så räddades de övriga i gruppen för de vaknade och hade tid att förbereda sig för att kunde slå tillbaka anfallet utav tiraker som var alla halvt blinda, döva, och omtöckna från explosionen. XD

da_bohz

Swordsman
Rhodryn;n215430 said:
Min SL tvingade mig till att spela en alv magiker i Eon för en mängd år sedan (för jag spelade i närheten utav alltid någon typ av människa som var någon typ av krigare)...

I någon typ av trots så bestämde jag mig för att han skulle ha en så krånglig magi som jag kunde hitta, valde tidsmagi, och att han skulle köra näsan i vädret åt alla, vägrade sova i samma läger som de andra (utan satte upp sitt tält en 20-25+ meter ifrån de andra)... och vägrade nästan helt svara så länge ingen sa hela hans namn. Namnet som jag gav honom var "Allodalla Entariel Tanriel".

Han dog i en rätt så spektakulärt sätt, när tiraker smög sig på dem under natten, där de stötte på min karaktär först i hans ensamma tält. En av tirakerna smög sig in i min karaktärs tält, och prompt skar halsen av honom. I ett försök att på något sätt rädda sig själv så försökte han lägga en kraftig besvärjelse runt sig själv där tiden skulle saktas ner rejält så att någon kanske han att rädda honom.

Det blev ett katastrofalt fummel utav ett misslyckande, blandat med ett massivt perfekt slag. Alla slagen fummlade massivt, förutom biten med att dra in kraften som blev perfekt... så han exploderade i en massiv knall som lös upp natten som om den var dag, skickade skalv genom marken som om det var en jordbävning, och skickade en shockvåg genom luften som slog ner allt inom radien av kanske en 50 metet.

Det enda som var kvar var... inget... för där Allodalla Entariel Tanriels tält hade funnits var nu bara ett ca 10 meter stort hål där allt hade försvunnit. Nästan som om något tagit ett perfekt runt bet ur marken, träd, och sten som fanns runt området (så ytor där en del av en sten försvunnit var helt släta, etc). Men... tack vare det så räddades de övriga i gruppen för de vaknade och hade tid att förbereda sig för att kunde slå tillbaka anfallet utav tiraker som var alla halvt blinda, döva, och omtöckna från explosionen. XD
Det är så här magiker alltid ska dö :)

-

?Mitt bidrag är en polares karaktär i en trudvang-kampanj för några år sen. Spelaren ville ha ett namn som klingade isländskt, och valde namnet Roðor, vilket han uttalade som Rothor. Vi andra valde att uttala detta fel hela tiden eftersom karaktären ifråga kom från ett något främmande folk gentemot de andra karaktärerna. "Rotor" var det vanligaste, men han blev återkommande även kallad "Ruter", "Roter", "Rottar", "Ruthur", "Rotter", "Rutter", "Roder" och "Rhododendron". Det blev dessutom lite av en utmaning för oss spelare (och SL) att kalla honom för nya felaktiga namn varje gång också.

Kuma

Veteran
IcarusDream;n215374 said:
Jag kände en kille som irl hade döpt om sig till just detta. True story!

LordTengel

Swordsman
zonk;n215391 said:
Hade inte Ä-spel med en SLP som hette Jean-Claude den fördömde nånstans? Som bara nämndes i förbifarten...
Jo, i Krigarens Handbok. Han nämns som äventyrarkompis till en barbar som driver yxkrigarakademi.

God45

#PrayersForBahakan
I min Star Wars kampanj där spelarna var Dark Side hade vi två Dark Lords of the Sith:

Lord Gree - Som var väldigt girig.

Och

Darth Warr - som var väldigt krigig.

Johan K

Gammal & dryg
Jag hade en dvärg i EON som hette Mudjibo Hachman, denne dvärg höll sig vid liv under alla dessa år som vi lirade EON.
Sedan hade vi min piratanka Splud som hängde med ett bra tag i någon av de tidiga DoD-inkarnationerna.