Nekromanti Vad ska jag göra med rollperson.se?

w176

Förlorad dotter
Intressant att du reda i grunden väljer att lägga fokus på världen och system, då de flesta rollspersons nördar som verkligen verkligen verkligen har ett hyper-fokus på rollen snarare fokuserar på allt från bilde, till fritexter, dagboksinlägg, länkar till olika bilder på klädesplagg rollpersonen bär osv osv.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
w176 said:
Intressant att du reda i grunden väljer att lägga fokus på världen och system, då de flesta rollspersons nördar som verkligen verkligen verkligen har ett hyper-fokus på rollen snarare fokuserar på allt från bilde, till fritexter, dagboksinlägg, länkar till olika bilder på klädesplagg rollpersonen bär osv osv.
Det är för att allt det kommer vara såpass enkelt att fixa när väl man kan skapa sin rollperson =)

Alltså, hemsidan behöver ett grundsystem, som man sedan kan expandera från. Då gäller det att grundsystemet både kan utökas på systemsidan och "fluffsidan". Fluffsidan är mycket, mycket lättare att lägga till "i efterhand".

I slutänden kan det mycket väl bli mer community över det också, att kunna skicka meddelanden etc till varandra. Grundtanken här var dock mer att kunna ha tillgång till sitt rollformulär online.

EDIT: Eller ska jag tolka det som ett alternativt förslag, ett motförslag till vad jag tänkte göra? jag frågar ju efter sådana, men har hunnit grotta ner mig i problemlösningen kring min första idé. Det är ju också en tanke, att strunta i det regelmekaniska och istället fokusera mer på nåtslags communitygrej, med dagboksanteckningar och andra dokument. Så får man skriva sina stats eller så i ett enkelt textdokument eller nåt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
krank said:
- Varje rollperson innehåller sin egen mall, så det inte går att ta sönder "kopplingen". Blir extra information som sparas; motsvarande en kopia av varje rollformulär för varje rollperson.
Just nu känner jag att den här lösningen passar mig bäst. Man skiljer inte på mallar och rollpersoner, utan allt är ifyllda eller icke ifyllda rollformulär. Man kan skapa rollformulär, och kopiera dem för att göra flera, rensa dem för att göra "tomma mallar" etc. Tekniskt sett blir det säkert en del dubblering i databasen, men det känns som nåt man får ta.

Jag kommer att imorgon och under helgen att finurla vidare på det här, och designa saker efter tid och ork. Jag kommer att behöva börja med att experimentera med olika sätt att spara saker i databas; användare (vad som ska ingå i profiler), rollpersoner (som dels har rollformulär, men dels också fritextfält etc för framtida bruk) och "rutor" (som sitter ihop i mer eller mindre komplexa mönster för att bilda rollformulären.

Som exempel, det här är skissen på vilka kolumner som ska finnas i värden-tabellen:

Id (varje ruta på varje rollformulär har ett helt eget id)
Form (varje ruta tillhör ett specifikt formulär)
Type (text|longtext|table|label)
Group (Varje ruta tillhör en grupp, t.ex färdigheter eller grundegenskaper)
Row (anger antal rader om Type är "table", eller vilken rad rutan ska vara på om värdet ingår i en tabell)
Col (anger vilken kolumn rutan befinner sig i om rutan ingår i en tabell)
inTable (anger vilken, om någon, tabell rutan ingår i)
Label (kan innehålla en beskrivning av rutan; t.ex "styrka")
Value (nuvarande värdet för rutan)

Grundegenskaper a' BRP går jättelätt att beskriva:

Id=(unikt)
Form=(formulärets id)
Type=text
Group=Grundegenskaper
Row=
Col=
inTable=
Label=Styrka
Value=18

(upprepat en gång för varje grundegenskap)

Ska man till exempel ha en tabell med 24 färdigheter, där kolumnerna "Färdighet", "GE", och "FV" ska finnas, så gör man typ såhär:

Id=(unikt)
Form=(formulärets id)
Type=table
Group=Färdigheter
Row=24
Col=
inTable=
Label=Färdigheter
Value=

Id=(unikt)
Form=(formulärets id)
Type=label
Group=Färdigheter
Row=1
Col=1
inTable=(tabellens Id)
Label=Färdighet
Value=

Id=(unikt)
Form=(formulärets id)
Type=label
Group=Färdigheter
Row=1
Col=2
inTable=(tabellens Id)
Label=GE
Value=

Id=(unikt)
Form=(formulärets id)
Type=label
Group=Färdigheter
Row=1
Col=3
inTable=(tabellens Id)
Label=FV
Value=

(så, nu har vi kolumnhuvudena)

Id=(unikt)
Form=(formulärets id)
Type=label
Group=Färdigheter
Row=2
Col=1
inTable=(tabellens Id)
Label=Kastvapen
Value=

Id=(unikt)
Form=(formulärets id)
Type=label
Group=Färdigheter
Row=2
Col=2
inTable=(tabellens Id)
Label=
Value=12

Id=(unikt)
Form=(formulärets id)
Type=label
Group=Färdigheter
Row=2
Col=3
inTable=(tabellens Id)
Label=
Value=18

OK, så detta blir alltså först en rad där det står "Färdighet", "GE" och "FV".
Följt av en rad (Row 2) där det står Kastvapen, 12, 18.

Och nej, det är inte såhär ni kommer behöva sitta och koda, det här är mest jag som skriver av mig för att själv greppa hur jag tänker mig att saker faktiskt ska sparas "bakom kulisserna" sedan