Nekromanti Vad ska jag köpa?

FFF

Veteran
Jag funderar på att köpa ett rollspel snart.
Jag vet dock inte vad jag skall köpa.
Har någon några förslag.

Jag funderar på Ars Magica, Werewolf och Cyberpunk.
Dessa spel bör betecknas som säkra kort, jag har spelat dem och vet vad jag tycker om dem men några andra spel(helst ingen fantasy om det inte är något riktigt extraordinärt vi talar om och inga av de riktigt vanliga spelen DoD, Eon, Mutant och så vidare) .
Berätta vad ni vet om spelet(värld, regelsystem, känsla och så vidare).
Jag är tacksam för förslag.

FFF

Veteran
Fortsättning

Jag glömde att fråga om någon spelat eller läst Metabarons(Jodorowksy är ju en klar favorit måste sägas) eller The Dying Earth? Är någon av dem bra? Varför/varför inte?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Recension av Dying Earth RPG ...

Bifogar min Sverox-recension av spelet

- - -

En märklig cirkel har slutits. De mästerliga fantasyböckerna The Dying Earth och The Eyes of the Overworld av Jack Vance låg till grund för hur magisystemet fungerade i Chainmail, D&D, AD&D och slutligen D&D 3e. Nu finns ett rollspel helt och hållet baserat på Vance bokserie om den döende Jorden; och det är lika nyskapande för fantasyrollspelen som böckerna varit för fantasylitteraturen.

Miljontals år in i framtiden håller solen på att slockna. Runt denna röda, trötta sol kretsar alltjämt Jorden, nästan ödelagd av krig och naturkatastrofer. Här lever ett fåtal dekadenta människor sida vid sida med märkliga varelser. Här räknas magi som en vetenskap. Här utspelar sig The Dying Earth Roleplaying Game.

Varje spelare tar rollen av en skojare och skälm. Du spelar en egoistisk överlevnadskonstnär som vill leva flott och gärna på andras bekostnad. Någon våldsverkare är det dock sällan frågan om; dels för att spelets stridsregler avskräcker från våld, och dels för att din rollperson ändå kan få det han eller hon vill genom att luras och bedra.

Spelet uppmuntrar trots detta tal om bedragare och charlataner ett civiliserat uppträdande. Om din rollperson beter sig alltför osympatiskt drabbas han eller hon snart av någon sorts motgång – ju mer osympatisk, desto större motgång. Du som läst böckerna känner säkert igen allt det här, och spelets styrka ligger i att regelsystemet är skräddarsytt för rollspel på Vance döende Jord.

Spelets regler är både enkla och geniala. Du köper värden i olika egenskaper som t.ex. Flinka fingrar eller Rikedom. En del egenskaper kräver att du väljer en särskild stil som din rollperson brukar när han eller hon använder sig av egenskapen i fråga – ex. Övertala (munvig) eller Försvara (förtretlig). När din rollperson vill utföra något slår du en T6 och lyckas om du får 4 eller högre. Värdet i den aktuella egenskapen anger hur många gånger du kan välja att slå om tärningen. När egenskapsreserven är nere i noll måste du förnya den innan du kan slå om. Om du t.ex. vill förnya egenskapsreserven för Övertala (förvillande) måste din rollperson tillbringa fyra timmar med att utveckla en teori som är så komplicerad att den är obegriplig och sedan förklara den för alla som är dåraktiga nog att lyssna. Enkelt, genialt och förbaskat roligt!

En stor del av boken utgörs av två kapitel om magi, komplett med besvärjelser och magiska föremål. De flesta besvärjelser är hämtade direkt från Vance böcker och alla har bisarra och fantasifulla namn. Alla spelare kan välja att låta sina rollpersoner vara mer eller mindre förtrogna med de magiska konsterna.

Givetvis finns information om utrustning, om världen och om de varelser och personer som befolkar den – även om varelsekapitlet är i tunnaste laget. Vidare finns tips för både spelare och spelledare – något som kan behövas för den som inte är bekant med den döende Jorden – samt ett kort introduktionsäventyr som utsätter rollpersonerna för egenartade och humoristiska situationer helt i böckernas anda.

Slutligen: Har du inte läst böckerna om den döende Jorden så gör det. Framför allt om du tänkt spelleda The Dying Earth Roleplaying Game.

- - -

Sodivra

Champion
Nobilis!

Nobilis är mitt absoluta favoritrollspel. Jag motiverar här varför.

Orkworld nämnde jag där, men förklarade aldrig vidare.. Kanske dags att göra det.

I Orkworld spelar man Orker, rätt lika fantasyns orcher, men rätt annorlunda också. Orker är ett mycket mer trovärdigt folk: Med genomtänkt och utförlig.. kultur. Allting om hur orker lever är just genomtänkt och utförligt, sådant som kärlek, mat, kannibalism, berättarhistoria, ehhh.. rykte, trubbel.. ja.

Reglerna verkar rätt läckra, man samlar på sig Trouble, och man får designa sin egen familj.. Typ. Två recensioner: En positiv och en mindre positiv.

Vad mer.. Jo, om du inte har lust att köpa ett spel så rekommenderar jag Västmark.

Weatherman

Hero
Steampunk

Mitt senaste rollspelsinköp var GURPS Steampunk (och då jag just fått lön passade jag på att köpa Steam Tech och Screampunk, två utbyggnadsböcker också) och jag kan verkligen rekomendera det ifall retro-tech-fetischism i den viktorianska eran (eventuellt kryddat med lite gotisk horror) är din tekopp.,

Känslan är vrålhäftig, om man nu gillar genren; reglerna är GURPS, dvs. okej men inte de mest nyskapande; världen bygger man själv utifrån förslag och tips i kamapnjboken. Ett spel som passar den som vill sitta och pyssla och skapa en hel del själv. Det funkar liksom inte så bra att läsa igenom böckerna en gång och sedan lira utan en hel del jobb krävs från spelledaren.

Äsch, tänker inte slösa mer tid på att säga något som redan sagts så jag bifogar lite länkar istället:

Recension av Steampunk från RPG.net
En till recension av Steampunk från RPG.net
Recesnion av Steam Tech från RPG.net
Recension av Screampunk från RPG.net
Recension av GURPS 3rd edition från RPG.net
GURPS hemsida (där kompletta listor över moduler och en nerbantad, nedladdningsbar version av reglerna kallad GURPS Lite)
Recension av GURPS Steampunk finns också på sidan 28 i Sverox 21 och en inblick i Steampunk-genren av Anders Blixt finns på sidan 30 i Sverox 23

/Mats, tycker att det är bra att Sverok lägger ut förbundstidningen som PDF på sin hemsida.

Morgoth

Swashbuckler
Tribe 8! Duh...

Har du också lite ovanlig smak?
Känner du att vanliga rollspel helt enkelt inte passar, spyr du vid första ögonkast av ett highfantasyrollspel? Vill du möta bisarra varelser och föremål? Då är Tribe 8 någonting för dig.

Vill du spela post-apockalyps, där allt kan hända och är magiskt?
Har du också tröttnat på modern science-fiction och post-apockalyps sett att bortförklara allt med jobbiga vetenskapliga termer? Vill du spela i ett Aftermath, där allt kan hända, och allt är magiskt? Då är Tribe 8 någonting för dig.

Vill du spela med ett snabbt och enkelt regelsystem? Är du trött på diverse T10:or, T20:or, T30:or, T100:or, T7:or och andra onödiga mackapärer?
Tribe 8's snabba och enkla regelsystem anpassat till helt vanliga T6:or - ja, sådana där tärningar som du och mormor latjade Wangaratta, med! - är perfekt för dig!

Tveka inte! Köp ditt exemplar idag!

/Morgoth@rules.it [hemsida] - gapar som aldrig förr

FFF

Veteran
Re: Nobilis!

Västmark har jag läst, det är ganska bra men samtidigt vill jag ha något fysiskt, jag vill ha en bok som jag kan hålla i.
I och för sig skulle jag nog inte köpa västmark heller, det är inte riktigt min femma.

Nobilis har en kamrat så jag känner inte att jag behöver det.
Det är dock en riktigt fin bok men det känns lite överflödigt att köpa det då jag aldrig kommer att få spelleda det. Men visst, det är onekligen ett intressant och roligt spel.

Jag skall kolla på hur Orkworld ser ut.

Man tackar för tipsen i alla fall.

Dante

Staff member
Re: Recension av Dying Earth RPG ...

Håhå jaja.

Mer än ett decennium senare har jag fortfarande inte fått spela detta spel.

På något vis måste det vara Storugglas fel.

anth

Vetefan
Re: Recension av Dying Earth RPG ...

Dire Duckbunny said:
Håhå jaja.

Mer än ett decennium senare har jag fortfarande inte fått spela detta spel.

På något vis måste det vara Storugglas fel.
Det har stått högst upp på min wish list i fem år.

Kan vi kidnappa Ugglo och tortera honom med en tvättbräda, alternativt soffkudde?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skall du köpa spelet för att läsa i det och mysa, eller kommer du att faktiskt spela det också?

Hur många är ni i spelgänget? Är det alltid samma gäng, eller ändras det mellan spelmötena (typ att folk kommer någon gång ibland).

Har ni testat spelledarlösa spel? Vad tyckte ni om dem?

Hunk

Hero
wilper said:
Skall du köpa spelet för att läsa i det och mysa, eller kommer du att faktiskt spela det också?

Hur många är ni i spelgänget? Är det alltid samma gäng, eller ändras det mellan spelmötena (typ att folk kommer någon gång ibland).

Har ni testat spelledarlösa spel? Vad tyckte ni om dem?
FFF skrev sitt senaste inlägg här 2003, så förvänta dig ingen snabb respons från honom/henne :gremtongue:.

Dante gillar uppenbarligen trådnekromanti, så för att blidka herr redaktörn skall jag försöka leta upp andra roliga trådar att väcka till liv igen (tips till andra, sök på "halfling paladin" och se om du kan hitta en tråd som inte är låst) :gremsmile:.

Dante

Staff member
Re: [NT] Doh!

Jag tyckte det framgick rätt tydligt av mitt inlägg att det förflutit tio år sedan tråden var aktiv.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: [NT] Doh!

Du antyder att jag skulle ha den dåliga vanan att inte läsa genom hela trådar innan jag svarar? :)

Jag läser naturligtvis bara ursprungsinlägget innan jag svarar. Eller första stycket i alla fall, eller möjligen rubriken om det är mycket text.