Arfert said:SciFi är mekanurgs bebis, än så länge.
Arfert said:Det gör vi ändå.
Arfert said:Vet inte vad du talar om.
gorillotaur said:Då har du all anledning att allmänbilda dig.
Arfert said:Det var inte hjälpsamt.
Arfert said:Vad är Fleetwood Mac-fantasy ? Kelthäxor?
DeBracy said:Öppet för tolkning men nånting sånt. Kate Bush-frisyrer och fladdrande kläder. En given kommersiell succé. *host host*
Arfert said:Jag har åkt hiss med Kate Bush tidigt 80-tal. Så visst.
DeBracy said:Oooooh..!
Arfert said:Ja, det är en trevlig tanke.
Arfert said:Urban fantasy har potential. Lost Girl och Dresden files, fast nåt eget. Typ.
Arfert;n37150 said:Ok, Saga 2nd ed och Fantasy 2nd ed ligger i pipen, plus diverse kringmaterial. Men jag är sugen på att göra nåt annorlunda också... några förslag?
(Nåt nytt BRA BRP kanske?)
Arfert said:Behöver ett tokbra ämne för det då.
Framtid, inte scifi och inte postapokalyps, amazing technoligies, annorlunda mänskliga drivkrafter.Arfert;n37150 said:Men jag är sugen på att göra nåt annorlunda också... några förslag?
(Nåt nytt BRA BRP kanske?)
Arfert said:Vad gör man?
... postapokalyps är inget för mig annars. Om det inte var likt Richard Corben's Mutant World.
Ram said:Ett detektivspel där den framtida teknologin används för att skapa ascoola äventyrsplatser. Ett palats på ytan på en gasjätte, en stad innesluten i en luftbubbla i en vattenbubbla som flyter fritt i rymden, solseglare, strange tech som en bakgrund för att arbeta med intressanta lösningar på de problem som äventyrande på sådana platser ger.
Ram said:Men det handlar också om att utforska de unika sinnen som uppskattar platsen och de problem som finns i relation till dessa. Lika mycket ett sökande i wierd tech som i individers konstiga sinnen.
Arfert said:Ball, men för hög tech-level är svårt att skriva regler om tycker jag.
Ram said:Well, som jag tänkjer det behöver det inte handla så mycket om tech level. Det som är viktigt med platsen är troligen ett fåtal features (tyngdlöshet, speciellt ljus som gör att färgen rött inte syns, väldigt varmt utanför de tempererade zonerna) och sedan en "färgskala"/ett designmönster (typ mycket synliga pipes i guld, robotar som är ansträngande service minded och tänk Ludvig den fjortondes frankrike).
Ram said:Det som tech:et skall tillföra är en "smak" och ett antal faktorer som kan utmana spelarna.
För övrigt anser jag att 500 tecken-begränsningen bör förgöras.
Arfert said:Det lät ju som en cool setting. Vad heter författaren?
Jocke said:Det glömde jag ta med, Tim Dayvis, pseudonym och vad jag förstår en vanlig "civilist" och ingen tidigare känd författare.
Arfert said:Då får jag efterlysa Tim.
Voldstagg13 said:Jag minns det där med Partisan! Var inte så tänd då, men nu gillar jag idén desto bättre.
Arfert said:Skulle nog köra på 60-tal och Sovjet. Har koll på material, vapen med mera från den tiden, och politiken också naturligtvis.
Stövelkatten said:Det här är ett spel jag skulle vilja se. Har varit sugen på att kampanjar i denna miljö många gånger. Skulle fan vilja vara med och skriva det här spelet. Vore så jävla episkt och hitta den perfekta kombination av folkhem och konspirativ verksamhet. Tänker typ Sandbaggers möter Folkhemmet. Kanske lite element av SF men inte så det blir plastigt. Jag har något rollspel som utspelar stenåldern som gör sig perfekt med SF-nivån.
Clercon said:@Arfert, jag kan rita kartor till det
Arfert said:Har vart inne på det själv. För några år sedan.
Arfert said:Awesome!
Arfert said:Bra miljö att skriva rollspel till. Mys-mutantUA, på nåt sätt, lagom tech level, deckargåtor löser "vad gör man?"-problematiken. Det är en möjlig vinnare.
DeBracy said:Är detta månne spelet som ska visa hur man gör rollspel i pocketformat?
Arfert said:Yup. Just nu är detta och Mollisan Town de ledande idéerna. I fickformat.
Andy said:Jag tänker mig bara djur som spelbara raser så att det blir en riktig fabel. Människor, eller jättarna, finns där långt bort och kan ställa till problem om de ska dra en ny väg, anlägga en damm eller bygga ett hus mitt på rollpersonernas äng.
Jag tänker att svenska namn är bra (inte engelska) så miljön skulle vara lik Skåne, och därför skulle skånska namn kunna användas. Typ.
Arfert said:Lite som Watership Down med kläder.
Väst!Rymdhamster;n125093 said:Wow, trådnekromanti =)
Eller OSR-vilda väster.
Ja, och lite sorgligt eftersom den inlägg av Andy.Rymdhamster;n125093 said:Wow, trådnekromanti =)
Well, efter Sci-Fi! så är ju mitt förslag någonting vinklat mot skräck i 1600-1700-talseuropa. Och då tänker jag mig alltså mer klassisk skräck, med varulvar och spöken och sånt snarare än cthulu.
Med andra ord ett Götterdämerung, men kanske lite mer i SK eller Fantasy-stuk. Fast å andra sidan kanske SK redan täcker mycket av den nischen redan, även fast vinklingen är mer åt cthulhu-hållet.
Kanske mer en source book eller något i det fallet?
Eller OSR-vilda väster.