Nekromanti Vad ska vi kalla friform?

Björn den gode

Swashbuckler
Frågan indikerar ju att det borde kallas friform, men det är ett väldigt belastat begrepp och jag kan tänka mig att tillexempel jeepformarna helst inte ligger i en sådan kategori. I den gamla banken hette det systemlöst, men efter hela system does matter-debatten och slutsatsen vi väl är ganska överens om att även 'friform' har system eller tekniker i någon mening så känns inte det heller jättebra. Att bara kalla det för 'övrigt' tycker jag känns nästan nedvärderande och säger dessutom inget om vad för slags scenarion som ligger där.

Så någon som har ett nytt bättre förslag? Eller vilket är minst dåligt av de ovanstående?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Enligt Chrull, Vitulv och Storuggla (men honom lyssnar jag inte på för han äger både d5:or och d7:or) är det »friform« när jag använder tumlade tärningar i stället för Game Science-tärningar.

Så, ja, det behövs nog ett annat begrepp.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske vi måste ha två övermappar, "Specifika spel" och sedan "Genrer".

Sedan delar vi upp äventyr under mappen "Genrer" i "Skräck", "Spion", "Efter katastrofen" och sånt, och så lägger vi friformsäventyren enligt "genre" istället för "system".

Det kanske kan funka?

/M

Björn den gode

Swashbuckler
Låter vettigt med genrer, sen på något sätt vore det nog trevligt att märka ut vilka som hör ihop genom makarkollektiv/företag, typ kurragömmaklubben, rävsvans, jeepform, mylingspel osv, men det kan kanske göras med taggar eller så. Författarnamn ska förstås också vara synligt på något liknande sätt. Men ja genrer kan nog fungera, till någon börjar hacka på att vampire inte är skräck då ra ;)

Björn den gode

Swashbuckler
Ok, som ett första steg så la jag bara över allt jag hade på min dator, det är alltså osorterat och relativt ostrukturerat men innehåller en hel del av scenariona. Om någon vill börja sortera så gör gärna det, annars tar jag nog tag i det så småningom. Det som inte ligger där är de vi väntar på från Han, Arfert, Magnus Seter, de som vi inte tagit över än från Medusa games, och de engelska jeepformscenarion som jag inte heller lagt in än då jag tidigare var osäker på om de skulle vara med, samt de som vi inte kontakt än (jag tänker särskilt på scenariofestivalscenariona som vi pratade om i andra tråden).

solvebring

Superhero
Okej, jag kan ta på mig att ladda upp det från Arfert, Medusa Games och Rickard.
Magnus laddar la upp sitt eget, I guess ...?