Nekromanti Vad skall jag läsa i sommar?

nyvinter

Illustrationist
Jeff VanderMeers Southern Reach-trilogi.

Nåpgon gång skapas area X som är konstigt och är svår att upptäcka om man inte kommer landvägen. Annihilation (förtsa boken) börjar med anteckningarna från expedition 12:s biolog.

Moradin

Veteran
James S.A. Coreys Expanse serie.
Patric Rothfuss Kingkiller cronicles
Ann Leckie Ancillary Justice och Sword

God45

#PrayersForBahakan
Jag läste inte jättenoga men såg att du ville ha det mörkt, sliskigt och BDSMaktigt på slutet av din post och det är ju grejer jag kan tipsa om!

Clive Barker är din man! Och The Scarlet Gospels är din bok alltså! Den innehåller meningar som "He showed his fuck into her" och en scen där en man onanerar i avföring!

Det här måste ju bara uppfylla alla dina tre kriterium :)

God45

#PrayersForBahakan
chrull;n99379 said:
God45: du missade nog ett "inte" i orginalposten.
Ah... Well, shit. Öhhh.... Läs inte Clive Barker då... Fuck, alla skönlitteratur jag läser är mörk, sliskig eller BDSM:ig eller alla tre... Öh...

Läs Freuds Vi vantrivs i kulturen. Klassiker!

solvebring

Superhero
Peter Törnqvist – Kioskvridning 140 grader – En wästern

Peter Törnqvist – Upprop i dikesfaunan

John Ajvide Lindqvist – Pappersväggar

Stephen King – Doktor Sömn (Doctor Sleep ... Uppföljning på The Shining)

Stephen King – Årstider (Sommardåd/Vinterverk) (Different Seasons)

Terry Pratchett – Snuff

J. K. Rowling – Den tomma stolen (The Casual Vacancy)

Neil Gaiman – Oceanen vid vägens slut (The Ocean at the End of the Lane)

Ray Bradbury – Oktoberfolket (Something Wicked This Way Comes)

Ray Bradbury – Döden är en ensam historia (Death Is a Lonely Business)

Jocke

Man med skägg
Själv tänker jag plöja The Southern Reach trilogy av Jeff VanderMeer, för det har jag vart sugen på sen i höstas.
En okänd del av kontinents har ansetts farlig och obeboelig och döpts till AREA X. Expeditionerna dit försvinner. I den första boken, Annihilation, följer vi den tolfte expedition in i AREA X.
Mer vet jag inte, men det känns lovande.

Ram;n99291 said:
Oooh, denne vill jag veta mer om! Please tell me more. :grin:
Tre hjältar från kriget mot ödlefolket för tio år sen blir åter indragna i intriger. Välskriven, Ingen är god, bra plot. Sen att Ringil Eskiath är homosexuell (blivit utstött pga det) före detta krigshjälte med ett Badass svärd gör bara saken bättre . Svinbra böcker ,bara att läsa.

Paal;n99332 said:
Jag föredrar Richard Morgans sci-fi framför hans fantasy, har iof bara läst The Steel Remains och tyckte den var helt okej, men hans Takeshi Kovacs-böcker (Altered Carbon, Broken Angels och Woken Furies) är helt fantastiska.
Alltså Kovac böckerna är också asbra, de har dock ingen Ringil Eskiath, och jag är generellt mer för Fantasy än SF..

kloptok

Pensionerad astrolog
Någon eller några av Ursula Le Guins romaner, till exempel The Left Hand of Darkness eller The Dispossessed. Högkvalitativ science fiction. Chine Mieville är ett annat tips, där har jag själv dock bara läst The City and the City. Det är någon sorts surrealistisk semi-nutida fantastik som är riktigt bra. Period Street Station av samma författare ska även vara bra vad jag förstår. Jag läser oftast engelskspråkiga författare på på engelska så du får ha överseende med de engelska titlarna.

Ram

Skev
Tack alla för alla bra tips, nu tror jag att jag har så jag klarar sommaren. :)

Bezant

Veteran
Ram;n99567 said:
Tack alla för alla bra tips, nu tror jag att jag har så jag klarar sommaren. :)
Vi är inte klara än:

Läs Michael Crichtons böcker om Jurassic Park - eller Urtidsparken som den heter på svenska:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Urtidsparken
+ En förlorad Värld

Du gissar rätt: Filmerna baserar sig på hans böcker. Men som i filmens värld mest är actionäventyr med massa skräcködlor.
I böckerna får du smaka på vetenskaplig technothrillergenren! :emb::p Relativt annorlunda jämfört med filmerna.
Jurassic Park III & Jurassic World IV har oxå med händelser/ting som inträffar i böckerna, men som inte finns med i filmerna eller som drabbar andra personer.

Och det bästa av allt: I boken får vi träffa på Dodgson igen!!!!!!!!!!!!!!!! :grin: