Nekromanti Vad skulle DU göra ?

Quadrante

Grisbonde
Tänk dig följande scenario:

Ett par kompisar har spelet ett nytt system som de säger att de gillar, "kanske lite kompliserat i början" säger de. De påstår saker som att det är strömlinjeformat, "helt annorlunda något annat de spelat", stridssystemet är fantastiskt (antagligen för att de bara testat det ännu.. faktum är att det är det som de talar mest om). Lite senare så träffas nid busshållplatsen och du får bläddra igenom lite snabbt, verkar vara ett spel som handlar om mystik.. eller 1600-tal.. kanske bägge, du är inte säker. Så just när bussen ska gå visar den ena av dina kompisar som han säger är "hjärtat i stridssystemet"..

Det är en bild, rätt konstig, helt ok men underlig..

använder ni den ofta ?

Jämt?

Mer hinner du inte fråga, du ska med bussen. Din telefon är stulen och du får inte låna spelet. Enda du har är minnet av bilden.

Vad tror du om spelet, baserat på den knapphändiga infon.
Du vet att ni ibland gilat samma sorts spel, ibland inte.

----------------------------------------

mvh

Rising

Vila i frid
...att det nog låter rätt flummigt. Jag gillar bilden som stämningsillustration, men jag tror inte att det finns så mycket information på den för att man ska vilja använda den hela tiden, utan att spelarna snarare kommer att memorera den, och om man ändå ska använda en regel som ska memoreras, då tror jag man ska använda någon som memoreras enklare och intuitivare än den där bilden.

Jag hade ett stridsschema till Duellito med fem rutor (och två dödskallerutor) som jag tänkte att man skulle använda hela tiden när man fäktades i det spelet. Det blev snabbt klart för mig att det där schemat var rätt opraktiskt att använda, och att man lika gärna kunde memorera den. På mitt förslag till stridsschemat så hade ajg dock ett antal siffror som skulle göra det lite svårare för nybörjare att lära sig den, så då tog jag helt enkelt bort dem. Jag valde alltså att göra stridsschemat så enkelt att memorera som möjligt. Schemat kommer finnas med i reglerna för att åskådliggöra hur reglerna fungerar, men jag kommer att förutsätta att ingen använder den när de väl spelar.

Samma sorts tanke tror jag skulle vara lämplig för dig.

Quadrante

Grisbonde
Re: spoiler

Du har så sant i det du säger,
att det kan snarare fjärma än främja, men å andra sidan hade jag tänkt det som ett inte nödvändigt ont (utan som ett översikts schema)..

citerar mig själv..

Jag hade tänkt göra en utförlig beskrivning senare, men just nu så gör jag en kort beskrivning ändå. Förutom att vara dekorativ och ge ett slags "mystikt sken" över stridsförfarandet, är det en tabell/schema i bildform. Tanken är att det ska vara ett visuellt hjälpmedel. Det hela är en utveckling av tabellerna och duellkorten som jag pysslat med tidigare. Tanken är att stressade handlingar, som reflexmässig respons eller två kvicka anfall, måste följa ett visst mönster. (dvs man har begränsade val att göra) Varje yttre punkt representerar ett kort (tanken är att det ska läggas in text vid varje sån punkt), här kan man då lätt se vilka val man har, genom att följa linjerna. Svärden/vapnerna representerar avvaktande position. Rosen i mitten.. kanske jag kommer att använda mig av, vet inte ännu.

Jag valde medvetet att inspireras av kabbala/alkemi symbolik, dels för att det känns igen och för att de bägge var poppis under 1600-talet...

Tanken är alltså att denna bild ska ligga mellan spelarna på spelbordet och visuellt påminna om spelets stämning, samtidigt som det är ett spelhjälpmedel.

Varje duellkort ska innehålla samma information, den här bilden är mer en översiktsplan.

[notis]ickestressade angrepp, kan komma från vilken punkt som helst i schemat[/]

Quadrante

Grisbonde
lätt sidostepp

Hur långt ska man låta sig dras för att få ett spel spelbart. Jag tänker mig att man som spelare inte vill spela spel som får en att känna sig dum, men samtidigt är det många som faller för "lite-mystik"...lite som hemliga handskakningar eller så ... ("titta vad jag kan") ...

Spel ska väl i första hand vara spelbara, men inte bara ?