Nekromanti Vad skulle ni gå igång på?

Rickard

Urverk speldesign
Ponera att ni skulle få tag på ett spel som utspelar sig i millenniumskiftet mot 1900-talet. Vad skulle ni tycka var viktigt att få med för att få miljön levande? Om det hjälper så är världen smått surrealistisk och fokuserar på deckarscenarion.

/Han skapar trådar i förberedande syfte

Ram

Skev
Biplan, pluttrande bilar, underliga sociala regler, fabrikörer, adelsmän och nyrika, segelfartyg och ångbåtar, en politiskt aktiv och synlig kyrka, ett kungahus i förfall, rester av koloniavälde, ett tydligt generationsskifte, oro för krig, nationalism, intollerns och rasism, en krigsindustri som börjar mekaniseras, handelshus på dekis, arbetarklass, mer eller mindre galna, psykopatiska eller sympatiska uppfinnare, upptäcksreande. Och sådant.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
Ponera att ni skulle få tag på ett spel som utspelar sig i millenniumskiftet mot 1900-talet. Vad skulle ni tycka var viktigt att få med för att få miljön levande? Om det hjälper så är världen smått surrealistisk och fokuserar på deckarscenarion.

/Han skapar trådar i förberedande syfte

För att få miljön levande tycker jag att bilder är överlägsna, och det gäller egentligen alla genrer. Inget kan få mig att känna "fan, där vill jag äventyra som en riktigt snygg bild. Och då vill jag ha bilder på arbetarklassrevolutionärer, kosntiga aritokrater, excentriska uppfinnare, tegelhus, sotig himmel, och sånt.

Just för den tiden vill jag nog ha många personporträtt insprängda här och var i texten, gärna med korta, inspirerande biografiska saker med färdiga äventyrskrokar.

krank

Å, en grej till: Massor av fästytor i världen. En världsbeskrivning som är hyfsat detaljerad och levande, men där man sett till så att alla element har ett gott antal fästytor. Sånt är bättre än alla äventyrsuppslag i världen när det gäller att inspirera till spelledande.

Rickard

Urverk speldesign
Ge ett exempel på ett element som har många fästytor. Det behöver inte följa miljön i min trådstart.

/Han som har ett annat tillvägagångssätt men är ändå nyfiken

Mogger

Hipsteranka
Jag skulle vilja att spelet på ett litterärt sätt motsvarade det som Baz Luhrmann gör med bild. Layout, språk m.m. (inga bilder i spelet!)

Altså...

Absinth, inget historiskt korrekt förhållningsätt ALLS!, cineastiskt, romantik, äventyr, färgsprakande och så klart massor av Art Nouveau och använd konflikter och situationer som vi känner igen från vår tid.

Rickard

Urverk speldesign
Moulin Rouge är en inspirationskälla samt jugendstilen från Art nouveau. :gremsmile:

/Han som tänkte att hälften av spelet ska vara bilder, men för att göra trådstarten tydligare vill han ha tankar som "Vad har folk på sig" och "Vad erbjuder staden för nöjen på helgerna" så att han lättare kan få fokus på sitt efterforskningsarbete

krank

Han said:
Ge ett exempel på ett element som har många fästytor. Det behöver inte följa miljön i min trådstart.

/Han som har ett annat tillvägagångssätt men är ändå nyfiken

Ett exempel... Jag kan göra ett försök, så kanske du kan fråga om du inte förstår? Jag har inte haft tid att utveckla de här teorierna eller hittat bra exemplar att utgå ifrån, så det är lite luddigt just nu.

Om man till exempel ville beskriva en vampyr i Vampire med många fästytor så skulle man till exempel kunna ha med:
- Klantillhörighet inklusive relation till och åsikt om viktiga personer inom klanen.
- Huruvida han har förkärlek för en viss typ av offer att dricka ur
- Hans mål i relation till andra kampanjfilurers agendor.
- Boende om det på något sätt kan bli relevant att användas som annat än kuliss, t.ex om det kan behöva försvaras.

det jag försöker illustrera ovan är alltså att man anpassar den information, de attribut, man väljer att lyfta fram kring elementet (vampyremn, i det här fallet) utifrån vad som, tillsammans med motsvarande attribut hos andra element bildar äventyrsidéer eller kampanjidéer. Om Nosferatu gillar att dricka oskuldsblod, har en fejd med en fiende som har en dotter som är oskuld, så skriver äventyret nästan sig självt. Rollpersonerna kan slängas in som vakter som ska hindra Nosferatu från att sno dottern, kidnappare lejda/beordrade av Nosferau, eller så kanske dottern ifråga ber dem om hjälp eftersom fadern planerar att ge bort henne som fredsgåva till Nosferatu? Kanske finns det också en ung älskare, som dessutom tjänar Nosferatu, med i bilden. Han kanske är osäker - ska man lyda sitt inte längre bultande hjärta och fly med dottern, eller följa ens mästares bud och ta henne till honom? Kanske är det han som ber rollpersonerna om hjälp att bestämma sig? Eller kanske bara hjälpa de unga tu att fly?

Och det är bara en konfiguration, med tre-fyra element. Tänk om vi lagt in en massa såna element i hela boken, alla med små fästytor som på intressanta sätt kan kombineras om och om igen för att bilda ett nästintill oändligt antal äventyr...

Thoth

Veteran
Ja, historisk korrekthet, för jag är en sån ^^' men också den ovetskap som faktiskt fanns, man visste inte allt om hela världen än, visste inte hur saker fungerade.

Sen skulle jag vilja få med dubbelheten som fanns då på ett bra sätt, och då pratar jag om de två klassiska synerna på 1800/1900-tal, dvs aristokrater och arbetare. Hur på ena sidan finns det de väluppfostrade, rika, kanske lite dekadenta aristokraterna och på andra sidan de argsinta, outbildade våldsamma arbearna (eller det här skulle i alla fall vara stereotyperna.)

Jag skulle också gärna, gärna GÄRNA få med fördomarna, sådant man egentligen inte "får" prata om idag. Tillexempel att det ska vara problem att spela som en kvinna, eller om man är homosexuell och inte konstnär så kommer man antagligen arresterad. (eller homosexuell, beroende på när du vill att det ska finnas ganska inte ens den frasen används än! Man kanske fortfarande pratar om homofiler, eller uranister, eller förden delen sodomistiska handlingar!)

!Paxen

Swashbuckler
Jag antar att du menar sekelskiftet?

Personligen så skulle jag gilla att man överdriver den tidens olika teknologiska framgångar.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle uppskatta stämningsbilder, gärna mikronoveller och/eller små stämningstexter i stil med vad som är tänkt ska spegla spelet.
Det hade jag gillat.

antorax

Swordsman
Fina kläder. Psuedovetenskap. "Hemliga"(mer slutna kanske..) sällskap. Hamnarbetare. Nationalism. Gamla rika släkter i Europa som verkar styra allt.

Basenanji

Postd20modernist
När jag får sug efter att spela historisk culture gaming brukar min tillit stå till wikipedias årtalssidor. Skriv in ett årtal och välj och vraka mellan stora och små händelser.

Svenska wikipedia uppmärksammar en mängd händelser för årtalet 1900. Några som inspirerar mig blir:

9 januari - Lorensbergs cirkus i Göteborg brinner ner.

-Jag skulle vilja se ett äventyr vars bildliga inspiration motsvaras av de där Houdini-affischerna.

16 mars - På Kreta upptäcks ruinerna efter Knossos.
19 mars - Arthur Evans börjar gräva ut Knossos på Kreta.

-Den bild av CoC som har fastnat på nähinnan är väl just en sån här scen: några arkeologer med lyktor vid en ruin.

17 maj Brittiska armén befriar staden Mafikeng i Sydafrika under Boerkriget.
och
31 maj - Boxarupproret bryter ut i Kina.

-Det där känns också spännande och kittlande. Imperialismen som krockar med olika kulturer runt om i världen. Häxdoktorer, Kalikulter i Indien, kinesisk uråldrig magi och kung-fuexperter. Det exotiska i allt det där.

1 juli - Zeppelinaren gör sin jungfruresa i Tyskland.
2 juli - Ferdinand von Zeppelins första luftskepp flyger.

-Man måste väl nämna det där, va? Zeppelinare och rollspel.nu är ju mer incestiöst än innehållet i "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" av Nikanor Teratologen. :gremsmile:

9 september - Den fransk-judiske officeren Alfred Dreyfus benådas.
-Hela Dreyfusaffären är ju skitspännande.

14 oktober - Sigmund Freud publicerar boken Drömtydning.
-Nuff said.

---

Lycka till Han!

Arfert

Facit
Jag vill ha ett rollspel som är som Diplomacy... stormakter som intrigrerar och spionerar på varandra.. och hela tiden ligger storkrig i luften.

Storuggla

Champion
Två olika saker.

1 - En setting där man inte utgår från att alla rollpersoner är engelsmän eller håller till på det brittiska öarna. Jag är hjärtligt trött på anglocentrismen i viktorianska och edwardianska spel, det finns massor av spännande saker i resten av europa också, se bara på Tyskland, Österike-Ungern, Frankrike, Ryssland bara för att nämna stormakterna. Så det vore trevligt med något där man faktiskt... ja, inte är cockney eller Oxfordutbildad hela tiden.

2. Tramp steamers. Spelgruppen börjar som besättningen på ett handelsskepp. För att klara av räkningarna och utgifterna måste de kuska jorden runt med diverse spekulativ last, köpa billigt och hoppas sälja dyrt. Sen måste man ta passagerare för att dryga ut kassan också. Skeppa en last gummi från Holländska Indien till Rotterdam, från Rotterdam tar man passagerare och kanske... öh... konserver till Brasilien, där köper man billigt kaffe och skeppar till Marseille och så vidare och så vidare. Om inte ekonomin går ihop kan man säkert slå sig in på smuggling, skeppa hemliga laster till fjärran hamnar i smyg och undvika tullare och kronans agenter... Man styr helt enkelt skutan dit man tror det finns en vinst att hämta.
Helt enkelt en klassisk "Free Trader"-kampanj från Traveller, fast i vår värld. Naturligtvis kommer en sådan produkt med enkel info om var saker och ting tillverkas, eller så skiter man i det och har en slumptabell som modifieras beroende på hamnen i fråga. Det vill jag ha.

Storuggla, Corto Maltese som Haddock