Vad som definierar ett spel

entomophobiac

Pistoler & Mord
En mycket intressant spinoff, tycker jag:
Call of Cthulhu och ännu mer Delta Green. Symbaroum, Mutant UA, Orpheus, Tribe 8.

Kontrasteras rimligtvis dels mot spel som definieras av sin setting: RuneQuest/Glorantha, Expert/Ereb Altor, World of Darkness (duh, hörs på namnet!), Ars Magica, The One Ring, och många, många andra.

Och mot dem som definieras av systemet: D&D, de flesta indies, antagligen var DoD-23 hamnar, Burning Wheel, och många andra regeltunga spel utan stark inherent setting.
Som ingång tycker jag det här känns ganska personligt. Eller skulle andra som spelar just dessa spel hålla med @JohanL?

JohanL

Champion
Som ingång tycker jag det här känns ganska personligt. Eller skulle andra som spelar just dessa spel hålla med @JohanL?
En sak jag brukar reflektera över är att folk pratar om helt olika saker i olika spels forum och Facebook-grupper. I Delta Green är det nästan uteslutande vad man ska spela för publicerat äventyr. I RuneQuest är det abstrusa saker kring världen. I Mage är det "vad för sfärer behövs för den här effekten?" (vilket för all del pekar mot system snarare än setting, men så sticker Mage ut litet där bland WoD-spelen). I D&D är det builds. I Blue Planet maritim teknologi och vattenvarelser ur nyheterna.

entomophobiac

Pistoler & Mord
En sak jag brukar reflektera över är att folk pratar om helt olika saker i olika spels forum och Facebook-grupper.
Skulle rentav påstå att det pratas olika om samma spel i olika grupper. Hängde ett tag med amerikanska Ravenloftfans i en stenhård RP-grupp via Internet. Samtida med min wrnu-start. De pratade aldrig builds eller knappt ens regler, utan var helt inne i rollspelandet och skräck. Tog med mig mycket om "Gothic Horror" från den gruppen!

JohanL

Champion
Skulle rentav påstå att det pratas olika om samma spel i olika grupper. Hängde ett tag med amerikanska Ravenloftfans i en stenhård RP-grupp via Internet. Samtida med min wrnu-start. De pratade aldrig builds eller knappt ens regler, utan var helt inne i rollspelandet och skräck. Tog med mig mycket om "Gothic Horror" från den gruppen!
Fast då har de ju redan valt en viss setting - det är ett Ravenloft-forum och inte ett D&D-forum. Inte konstigt att det är settingdefinierat då!

entomophobiac

Pistoler & Mord
Fast då har de ju redan valt en viss setting - det är ett Ravenloft-forum och inte ett D&D-forum. Inte konstigt att det är settingdefinierat då!
Snarare var det inte builds de diskuterade. Men ja, det här är väl ett av problemen dock: att tillåta sig att kvalificera vad andra gör. ;)

Bifur

Veteran
Huvudsakligen ja, i den mån jag har erfarenhet. I Symbaroum är Törnetronen definierande, i The One Ring settingen etc.

Ett intressant exempel jag kommer att tänka på är Western. Å ena sidan är det mycket sin setting och egentligen ger spelet en god bas för att utforska den fritt. Samtidigt är det också lika mycket sina äventyr, som har en tydlig linje.

JohanL

Champion
Jag tänker att det kan se ut så här när man pitchar, i min förstås personliga erfarenhet:

"Vill ni spela Beyond the Mountains of Madness?"
"Vill ni spela i Glorantha, antingen under RuneQuest eller HeroQuest?"
"Vill ni spela D&D?"

Zeedox

Hero
Jag tänker att det kan se ut så här när man pitchar, i min förstås personliga erfarenhet:

"Vill ni spela Beyond the Mountains of Madness?"
"Vill ni spela i Glorantha, antingen under RuneQuest eller HeroQuest?"
"Vill ni spela D&D?"
För mig är det lite förvirrande hur äventyret bara kan pitchas med sin titel - vet spelarna om i förväg vad den innebär? Jag har nog aldrig varit med om det, är Beyond the Mountains of Madness så känt?

erikt

Hero
För mig är det lite förvirrande hur äventyret bara kan pitchas med sin titel - vet spelarna om i förväg vad den innebär? Jag har nog aldrig varit med om det, är Beyond the Mountains of Madness så känt?
Det är hyfsat känt, och är man ett Lovecraft-fan så tar det väl en halv sekund att lista ut på ett ungefär vad äventyret handlar om bara baserat på namnet.
(At the Mountains of Madness är en av Lovecrafts mer kända berättelser, och handlar om en polarexpedition till Antarktis som inte går riktigt som planerat.)

JohanL

Champion
Det är hyfsat känt, och är man ett Lovecraft-fan så tar det väl en halv sekund att lista ut på ett ungefär vad äventyret handlar om bara baserat på namnet.
(At the Mountains of Madness är en av Lovecrafts mer kända berättelser, och handlar om en polarexpedition till Antarktis som inte går riktigt som planerat.)
Det är kul att Assault on the Mountains of Madness till Achtung! Cthulhu tar Beyond… som kanon. Plus den totala logiken att bekämpa nazister i Antarktis.

Zeedox

Hero
Yes, jag har läst At the Mountains of Madness, men det säger mig ändå inte så mycket om CoC-äventyret annat än att det lär vara någon form av polarskräck. Ska man stoppa något? Bara överleva? Traska runt och hoppas något kul händer? Fajtas mot kultister?

entomophobiac

Pistoler & Mord
Jag har nog aldrig varit med om det, är Beyond the Mountains of Madness så känt?
Bland rollspelare av en lite äldre generation kan den nog vara det. Personligen har jag spellett den två gånger, och båda gånger med grupper som var obekanta med källmaterialet. Vilket jag personligen tror är bättre än att spela den med Lovecraftfans. :D

entomophobiac

Pistoler & Mord
Just Call of Cthulhu har jag ju spelat en del, och där har jag alltid upplevt att grundboken och äventyren närmast är helt olika saker. Reglerna säger åt dig att bli inspirerad av Lovecraft och ger dig sedan en rätt generell bas (BRP, trots allt) för hur du kan hantera situationer. CoC fick mig att skaffa Arkham House-böckerna och läsa igenom så mycket Lovecraft jag kunde. Inspirerad av det spelledde jag mycket CoC helt utan något annat material. Först senare började jag köpa kampanjer, som Masks of Nyarlathotep, Beyond the Mountains of Madness, och Tatters of the King.

Masks såg jag som närmast helt ospelbar, men jag vet att den är superpoppis. För mig känns den bara som någons författarambitioner uttryckta i rollspelsform; det klickar inte jättebra med Lovecraft som inspiration utan är mer Mythos-sightseeing. (Blev dock väldigt inspirerad av alla props som används i det!) Slutet i den version av kampanjen jag har är också helt bisarrt fånigt, men är väl också "pulp Cthulhu" i någon mån. Vet också att det råder delade meningar om det slutet och att det inte egentligen är nödvändigt eller ens kanon. Men det är det slut jag läst.

BtMoM är en fantastisk modul, men kanske mer intressant som 160 sidor om att utforska Antarktis på 30-talet. Kampanjen i sig är en av få skrivna jag spellett, och den enda jag spellett mer än en gång. Men också två bra exempel på att spelare aldrig gör som du tänkt att de ska, då vi aldrig nått det skrivna (och tyvärr också rätt kassa) slutet. Våra kampanjslut var mycket coolare (för oss)!

Hade jag köpt äventyr eller kampanjer först hade jag nog aldrig spellett CoC, personligen. Med BtMoM som möjligt undantag.

Bifur

Veteran
Det är väl ingen generell regel utan beror på kampanj och person.

Zeedox

Hero
Bland rollspelare av en lite äldre generation kan den nog vara det. Personligen har jag spellett den två gånger, och båda gånger med grupper som var obekanta med källmaterialet. Vilket jag personligen tror är bättre än att spela den med Lovecraftfans. :D
Jo, men då förstärker det ju bara min bild att inbjudan inte säger så mycket bara med sin titel, kan jag tycka!