Nekromanti Vad som händer med Borderline

entomophobiac

Low Prep High Play
Beklagar, Vitulv, att ditt inlägg helt gick mig förbi. Jag har inte varit lika frekvent besökare av forumet den senaste tiden, så det har blivit lite hipp som happ. Därför missar jag en del trådar.

Klantigt, men så är det.

För den som glömt vad som hände för flera dagar sedan så undrade Vitulv vad som händer med projektet Borderline, med ungefär den här ordföljden:

Ja, vad hände igentligen Entomophobiac. Det verkade ju riktigt lovande, men nu har det varit tyst länge.

För den som inte har den blekaste om vad detta är för något så kan ni ju alltid uppsöka den fortfarande temporära preview platsen på http://www16.brinkter.com/darkspire/borderline/Testplay.pdf

Notera att ni måste kopiera adressen till adressfältet - det går inte att klicka på den, eftersom Brinkster inte tillåter direktanslutning. Dumt, men sant.

Så till svaret på frågan: Vad händer med Borderline?

I ärlighetens namn har arbetet legat väldigt lågt av flera anledningar. Dels har responsen från tidigare undersökningar varit ganska sval. Folk som bedyrat sanningen i deras intentioner att läsa testmaterialet har inte gjort detta, och utan några kommentarer är det svårt att komplettera systemet i sitt nuvarande skick. Jag måste dock tillägga att den respons som HAR kommit - bland annat från troberg och Vitulv - har varit otroligt bra, och kommer ge mer kött på benen för en amatör som jag.

Sedan har vi en annan anledning. Internet-tillgång. De som är med och skapar Borderline har bara kunnat hålla kontakten över nätet, med mig som samordnare, och numera har jag inte någon bra kontroll över min internetaktivitet längre. Tyvärr. Det kommer dock repa sig snart.

Men vad har vi då gjort under all denna tid?

Projektet står definitivt inte stilla. Arbetet med att samla ett gediget resursmaterial och återskapa den stämning vi önskar uppnå med projektet pågår fortfarande, och systemet testas emellanåt. Antagligen kommer det testas fler gånger innan en ny testversion kommer upp på nätet.

Arbetet har också fortskridit med en vettig hemsida. Material på denna kommer bland annat vara den tre scenarier långa testkampanjen, som vardera är ett fristående scenario tänkt att illustrera olika segment av spelet. Militär, polisiär och reaktionär.

Spelet har också lämnat sin anti-terror nisch och förvandlats till ett mer renodlat terrorismspel, där antiterror och terrorism får lika stort utrymme. Det skall inte framstå som ett vinklat spel, utan snarare att också terrorister är människor. Ett steg mot att "avamerikanisera" spelet, om ni så vill. Vi ser det mer som ett led mot trovärdighet.

Ett annat beslut har varit att fullkomligt slopa allt vad specifika vapendata heter. Det kommer finnas en serie parametrar som lätt kan överföras till riktiga vapen, och kanske ett par exempel, men inga utförliga listor. Spelet är inget för vapenfetischister, utan försöker snarare rekonstruera personliga trauman och de psykologiska konsekvenserna av strid, terrorism och dylikt.

Så fort Turmoil scenarierna (test-scenarierna) är färdiga så kommer ni få tillgång till dem i PDF format, såklart. När detta händer beror på hur pass bra samordningen mellan mig och mina spelgrupper kommer fungera :gremwink:

Om någon undrar något mer så står jag till edert förfogande. Och i fortsättningen vill jag inte missa några fler trådar.

Ber än en gång Vitulv om ursäkt.