Nekromanti Vad spelar folk

Bifur

Veteran
En undersökning på Bräd- och rollspelsforumet visade detta (efter lite sammanslagning av kategorier):

Topp 20 (1128 svarande):

DnD16,0%
Mutant År Noll (eller expansion)8,2%
Eget6,2%
CoC5,4%
Eon5,3%
Coriolis5,1%
Pathfinder4,8%
Symbaroum4,5%
DoD3,6%
Ur Varselklotet2,9%
Star Wars FFG2,7%
Trudvang2,7%
Mutant Undergångens Arvtagare2,1%
Shadowrun2,0%
Vampire1,8%
Kult1,6%
Warhammer1,6%
Hjältarnas TId1,3%
Western1,3%
Sagospelet Äventyr1,1%

Givet diskussioner om DnDs dominans i butiksförsäljningen (75% av alla rollspel...) kan man konstatera att det spelas i betydligt mindre utsträckning, även om det fortfarande är störst. (Å andra sidan kan det ju tänkas att det står för nyinköpen, då borde andelen som spelar det växa framöver...). Annars är det stor spridning. Några iakttagelser utifrån tidigare trådar om de bästa svenska rollspelen:
- Ingen säger sig spela någon tidigare variant av DoD än 1991an (även om gränsen mellan 91 och EDD är flytande när det gäller äventyren), den ligger dock ganska högt med en 9-plats och är det äldsta versionen av ett spel så högt upp
- Eon står sig starkt
- Kult är ganska lite spelat (lär väl ändras när nyutgåvan kommer ut)
- Egna varianter har en stor andel

Svenska spel utgör 52,4% av andelen. Inte oväntat dominerar Fria Ligan med 17,7% (av totalen), följt av Helmgast (som får Kult-spelarna, 9%), Järnringen (6,6%), Äventyrsspel (4,7%) och Riotminds (2,7%).

terje

xenomorf mystiker
Bifur;n276331 said:
Givet diskussioner om DnDs dominans i butiksförsäljningen (75% av alla rollspel...) kan man konstatera att det spelas i betydligt mindre utsträckning, även om det fortfarande är störst. (Å andra sidan kan det ju tänkas att det står för nyinköpen, då borde andelen som spelar det växa framöver...).
Mer sannolikt är väl att merparten av de svenskar som spelar D&D inte deltar i den svenskspråkiga rollspelshobbyns olika forum. Så det finns antagligen ett stort mörkertal i den här undersökningen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Och dessutom kan man i den omröstningen välja fler än ett alternativ – så en och samma person kan spela D&D, Symbaroum och Kult.

Lukas

Mannen i Gult
De flesta ungdomar jag har koll på som spelar rollspel, spelar alla D&D och diskuterar aldrig rollspel med någon utöver sin rollspelsgrupp, de flesta av dem verkar inte förstå poängen med att diskutera rollspel över FB eller forum.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tänk också på att DND i större utsträckning har saker som är intressanta för alla i spelgruppen att köpa. Du har spelarboken, alla splattbooks med extraklasser och världsinfo riktat till spelare, och alla de olika magikortlekarna.

För spel som M:Å0 och Coriolis finns det ju så klart fortfarande visst intresse hos vissa typer av spelare att köpa på sig grundboxen, men spelet är ju inte upplagt för det eftersom boxen innehåller flera saker man som spelare inte har använding för eller "får" läsa (så som kampanjdelen).

M:Å0 kommer väl till viss del runt detta genom att erbjuda de två grundböckerna separat om jag förstått det.

Plus överlag fler böcker i DnD-serien än vad många svenska spel har så det finns ju mer att köpa överlag.

Khan

Kondottiär
Intressant att se det sammanställt! Jag hade tänkt låta det vila en vecka eller så innan jag gjorde samma sak själv. Men nu kanske den tråden är för trött för att hållas igång.

Hur som. Jag tycker det är roligt att det ändå är såpass många olika spel som spelas. Vi får hoppas att D&D är en bra gateway drug, så svenska rollspelsproducenter får större del av svenska rollspelares surt förvärvade slantar. Jag tänker rent ekonomiskt, kvalitet kan vi diskutera i en annan tråd. :)

Kulas said:
De flesta ungdomar jag har koll på som spelar rollspel, spelar alla D&D och diskuterar aldrig rollspel med någon utöver sin rollspelsgrupp, de flesta av dem verkar inte förstå poängen med att diskutera rollspel över FB eller forum.
Jag tror helt på det här jag med. Men också att folk som snubblar in på banan via AP-poddar, youtubers och skämt mest hittar D&D för att det är det man känner till.

Bifur

Veteran
Lukas;n276350 said:
och diskuterar aldrig rollspel med någon utöver sin rollspelsgrupp, de flesta av dem verkar inte förstå poängen med att diskutera rollspel över FB eller forum.
Fast det är i min erfarenhet sant för alla andra spels spelare också. Av de 7 jag spelar med på olika vis nu är jag den enda som skriver här. Ytterligare 3-4 nuvarande och förra spelare är med i FB-forumet men det är bara en som skriver något.

Och att engelspråkiga spels spelare skulle vara extra inaltiva motsägs väl av att nästan 50% av de som svarat spelar sådana spel.