Har spelat så våldsamt många olika rollspel så det blir svårt att avgränsa sig eller försöka komma ihåg vad man tänkte där och då. Se nedan som någon sorts flyktiga tankar som dök upp när jag begrundade frågan...
Just nu gillar jag Mutant År Noll, bra stämning och bra och enkla regler. Gillar även FFG's Edge of the Empire. Speliga regler och det går snabbt att räkna symbolerna och få fram vad som händer vid ett tärningsslag. Om det fångar Star Wars själ bättre än andra veti faan men jag tycker det funkar lika bra som andra varianter av Star Wars jag har testat (typ d6 och d20) och om sanningen skall fram vill jag inte spela Star Wars och återuppleva filmerna för då kan jag ju bara se dem. Jag vill ha annat, gärna sånt som ligger en bit från handlingen i filmerna.
Oftast när/om jag ogillar ett spel så är det för att regelsystemet inte gör vad det utlovar eller inte funkar för mig/gruppen. Även att jag spelat oWoD i mängder så tycker jag med moderna ögon att det funkar ganska dåligt för vad det är tänkt att göra. Finns lite till inget stöd för sociala konflikter och politiskt maktspel (som beskrivs som något av kärnpunkten iaf. i Vampire), strider är onödigt plåttriga med en massa bokförande och upp till 4 slag för att avgöra en (av potentiellt 10-tals) handling i en runda och med 3-5 spelare som var och en gör 1-5 handlingar var plus vad SLP gör så blir det extremt tunggrott och lägg sedan till att flera av dessa handlingar kan sluta i att inget händer (parader och soak ser till det).
Gamla slätstrukna BRP är jag inte heller så förtjust i då det finns för många problematiska områden som inte är täckta (vad händer när man når över 100%, statiskt abs som vissa inte kan överkomma vilket leder till att man inte kan bidra i strid bl.a.).
Vad gäller favorit-settings så ligger nog Dark Sun (Athas) högst på listan. Post-apokalyptisk fantasy i en värld som sabbats av magiutövare. TSR's främsta setting enligt mig och bilderna av Brom är grymma!
Det finns så mycket mer man kunde försöka täcka in men jag håller där tror jag
Cog.