dawnrazor
Veteran
Jag har själv min D&D bakgrund i B/X D&D, följt av AD&D1e, som vi slutade med ungefär när 2e kom ut, till förmån för andra spel.
2011 återstartade vi rollspelandet efter ca 20 år i malpåse. Det vi körde då var Rules Cyclopedia D&D, i en gammal 70-talskampanj, "Caverns of Thracia". Vi spelade enligt reglerna, men det tog inte lång tid förrän jag började fundera på regeländringar jag ville göra. Jag började kolla in 2e och funderade på att köra det som "hussystem", men tyckte att det var ganska rörigt med alla splatbooks. Sen började jag kolla in OSR-rörelsen och hittade att de där justeringarna redan fanns i olika OSR-spel. Varför uppfinna hjulet igen?
Jag har också introducerat sonen medelst svenska D&D grund och expert. Tyckte dock att det var väldigt meckigt att lära om alla begrepp (t ex AC = PK osv). Ska nu köra ett äventyr med min son och hans kusin, och då blir det Swords & Wizardry Core. Funderar på att köra B4 "The Lost City". Keep it simple.
På vuxensidan har vi nu lirat Call of Cthulhu (Horror on the Orient Express". Vi blev klara med kampanjen i helgen, och nästa projekt blir Pathfinder med en av mina spelare som GM. Jag tror att vi ska köra "The Carrion Crown"-kampanjen.
För min egen del så planerar jag att sen köra Labyrinth Lord + Advanced Edition Characters som regelbas. Gillar B/X regelmotor med AD&D:s utökade raser, klasser, magi mm. Och det var ju så man körde förr om man ska vara ärlig. Jag kommer att använda Jack Shear's utmärkta "World Between" supplement inkl. en hel del av hans husregler, t ex ascending AC, skräckregler, nya klasser, farlig magi mm. Från B&T snor jag skill-systemet och lite andra idéer. (För de intresserade hittar man World Between på "Tales of the Grotesque and Dungeonesque" - en riktigt bra blogg!
Jag har alltid gillar att "ratta runt" i D&D-reglerna, och med OSR-rörelsen och alla kloner, så har man verkligen en verktygslåda att plocka ur för att trimma in sin egen D&D-variant och kunna anpassa den till den typ av värld man vill spela i.
En klon som sällan nämns, men som är riktigt bra är också "Crypts & Things". Baserat på Swords & Wizardry, men mer Conan än LoTR.
Jag tycker också att Blood & Treasure är ett grymt regelset, men det är mer som D&D 3.5 light är en ren retroklon. Har dock massor av options, massor av spells och monster, massor av olika klasser mm. Värt att kolla in tycker jag.
2011 återstartade vi rollspelandet efter ca 20 år i malpåse. Det vi körde då var Rules Cyclopedia D&D, i en gammal 70-talskampanj, "Caverns of Thracia". Vi spelade enligt reglerna, men det tog inte lång tid förrän jag började fundera på regeländringar jag ville göra. Jag började kolla in 2e och funderade på att köra det som "hussystem", men tyckte att det var ganska rörigt med alla splatbooks. Sen började jag kolla in OSR-rörelsen och hittade att de där justeringarna redan fanns i olika OSR-spel. Varför uppfinna hjulet igen?
Jag har också introducerat sonen medelst svenska D&D grund och expert. Tyckte dock att det var väldigt meckigt att lära om alla begrepp (t ex AC = PK osv). Ska nu köra ett äventyr med min son och hans kusin, och då blir det Swords & Wizardry Core. Funderar på att köra B4 "The Lost City". Keep it simple.
På vuxensidan har vi nu lirat Call of Cthulhu (Horror on the Orient Express". Vi blev klara med kampanjen i helgen, och nästa projekt blir Pathfinder med en av mina spelare som GM. Jag tror att vi ska köra "The Carrion Crown"-kampanjen.
För min egen del så planerar jag att sen köra Labyrinth Lord + Advanced Edition Characters som regelbas. Gillar B/X regelmotor med AD&D:s utökade raser, klasser, magi mm. Och det var ju så man körde förr om man ska vara ärlig. Jag kommer att använda Jack Shear's utmärkta "World Between" supplement inkl. en hel del av hans husregler, t ex ascending AC, skräckregler, nya klasser, farlig magi mm. Från B&T snor jag skill-systemet och lite andra idéer. (För de intresserade hittar man World Between på "Tales of the Grotesque and Dungeonesque" - en riktigt bra blogg!
Jag har alltid gillar att "ratta runt" i D&D-reglerna, och med OSR-rörelsen och alla kloner, så har man verkligen en verktygslåda att plocka ur för att trimma in sin egen D&D-variant och kunna anpassa den till den typ av värld man vill spela i.
En klon som sällan nämns, men som är riktigt bra är också "Crypts & Things". Baserat på Swords & Wizardry, men mer Conan än LoTR.
Jag tycker också att Blood & Treasure är ett grymt regelset, men det är mer som D&D 3.5 light är en ren retroklon. Har dock massor av options, massor av spells och monster, massor av olika klasser mm. Värt att kolla in tycker jag.