"Den spelledaren kommer då föreslå vilka spel hen kan speleda, och pitcha de spelen."
DET! JUST DET DÄR!
Det tror jag är anledningen till att Indierummet genomgående ger så bra spelupplevelser. Spelledarna som är där går på den grej som de just för stunden är mest peppade på. Och är de inte pepp på att spelleda så gör de inte det.
Och på samma sätt som entusiasm smittar, smittar frånvaron av entusiasm. Är spelledaren peppad blir det bra.
Allt för många gånger har jag på konvent fått spelledare som nog egentligen skulle vilja göra något annat just då. De tycker förmodligen om spelet i sig, men är inte så sugna på det i precis det ögonblicket.
Jag har så smått börjat gå runt och plocka i grejjerna som jag skall packa med mig. I hyllan hittade jag min gamla indierumspärm, komplett med en spelmeny från något uråldrigt konvent. Jag bläddrade lite bland spelen i pärmen, och alla var något som jag skulle kunna tänka mig att spelleda igen någon gång,
Just nu innehåller min pärm:
- The Daughters of Verona - Världens bästa komedirollspel
- Until Dawn - Ett spel om ungdomar som gör inbrott och råkar illa ut.
- Ett hjärta av stål - Ett äventyr till det fantastiska och surrealistiska norska rollspelet Itras By.
- Witch Quest - Ett japanskt rollspel om 13åriga häxor och deras katter.
- Montsegur 1244 - Ett rollspel om en förföljd religös minoritet. Det slutar olyckligt.
- A Taste for Murder - En mordgåta där motiv är allt.
- A Thousand and One Tales From the Palace of The Mad Sultan - Ett rollspel där man berättar sagor för varandra, och försöker överleva till nästa natt.
- Polaris - Ett poetiskt och tragiskt rollspel om riddare på nordpolen.
- A State of Mind - Ett spel om tidsresor.
- Fenomenet - Ett superhjälterollspel med tre spelledare och en spelare.
- Portkod 1034 - Ett nyårskalas spårar ur, ett spel baserat på världens bästa finska zombiefilmsrollspel - Zombie Cinema.
- Love in the Time of Seid - Shakespeare och Wagner gör en vikingasaga tillsammans
- Lady Blackbird - En ångpunkhistoria om kärlek, flygande bläckfiskar och pirater.
Med en sådan samling spel spänner jag upp mängder av olika möjliga spelupplevelser.
När spelarna vandrar in i indierummet så känner jag av gruppen och väljer det som passar just deras och min egen sinnesstämning i det ögonblicket.