Nekromanti Vad spelledare vill ha

DanielSchenström

Swashbuckler
Som kan ses i min signatur så håller jag på med ett spelledarfansin. I det så kommer det finnas diverse material i anknytning till de olika artiklarna, så jag tänkte helt enkelt kolla vad som är mest önskat, vad ni vill se/ha/få i det.

Är detaljerade spelledarpersoner intressanta?

Detaljerade byggnader och miljöer?

Handouts som kartor, tomma obduktionsrapportformulär och liknande?

Kampanjidéer?

Äventyrsidéer?

Små scenidéer?

Nånting jag inte tagit upp ovan? Alla åsikter välkomnas gladeligen.

Johan K

Gammal & dryg
De saker som du tar upp är ju jäkligt bra faktsitk !
Känns inimellanåt som jag har svårt att komma igång med scenarier & sådant.
Sen så är det ju trevligt om det tas upp lite recensioner av olika slag t. ex moduler & sådant.

Eksem

Champion
Det viktigaste, och svåraste, för en spelledare, tycker jag, är intressanta spelledarpersoner och relationerna mellan dessa intressanta spelledarpersoner. Ska man ha både SLPs och relationer mellan dem underlättar det med en bakgrundsmiljö av något slag.
Detta kombinerat är ju faktiskt en kampanjidé, eller åtminstone en äventyrsidé.

Så jag vill se hela rasket i ett fint paket, minus scenidéer och detaljerade miljöer. Sånt kan man hitta på vid behov.

Eller också tvärt om. En liten verktygslåda eller liknande, med ett antal sidoroller (vad sägs om INTRESSANT barpersonal för en gångs skull?), små fällor och andra listiga konstruktioner, nåt skönt hus på landsbygden eller en festlokal. Spritsorter och droger, populära danser och sånger. Sånt som kan vara bra att slänga fram men svårt att improvisera. DET är nåt jag skulle behöva. För alla möjliga miljöer.

Kanske mallar för sådant material?

EDIT: Kom på en sak
Läste Johan K's kommentar om recensioner. Jag skulle vilja se recensioner av gratis online-material. Sånt ser man alldeles för sällan, eller?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vad jag vill ha...

Jag tycker att det mesta är intressant, så länge det görs bra.

Jao, det uppskattar jag verkligen även om jag sett få exempel på bra spelledarpersoner som inte är "bundna" till något.

Nja, byggnader vet jag inte... Eller jo, speciella byggnader är alltid tufft men ytterligare en skyskrapa känns bara onödigt. Ge mig Operahuset i Sidney!

Kampanjidéer?

Äventyrsidéer?

Små scenidéer?

Självklart! Det är något som jag tycker du ska ha med, vad som än händer. Idéer är jättebra, trots att de kanske inte ger direkta idéer. De flesta idéerna jag får när jag läser äventyrsidéer har inget eller väldigt lite med det jag läser att göra.

Nånting jag inte tagit upp ovan?

Nej, inget jag kan komma på på rak arm. Roliga händelsetabeller för uttråkade spelledare skulle vara roligt men absolut inte nödvändigt.

Feuflux

omjonasson.se
Vad pojkar vill ha. Explosioner.

Okej, det här är vad jag tycker, och jag är ju lite egen. :gremwink:

Nja, mina SLP:s är aldrig detaljerade, jag flummar fram dem allt eftersom.

Om du kan fixa fram en lokal som faktiskt har toaletter så är jag evigt tacksam. :gremwink:

Använder i princip aldrig handouts så nej.

Kampanjidéer? Äventyrsidéer? Små scenidéer?

Jaa! Jubel. Glädjehopp i små cirklar. Sådant här vill jag ha.

Anders Åstrand

Swordsman
Ah, det är bra. Det är svårt att sålla ut det bra i djungeln av gratis material. Recensioner av sådant vill vi ha!

DanielSchenström

Swashbuckler
Recensioner i Solace

Jag måste göra er besvikna på den punkten. Det blir inga som helst recensioner i Solace. Det har jag valt att inte ha med då internet gör ett mycket bättre jobb med såna flyktiga saker. Jag tycker inte länkar gör sig väl i ett fansin som ska komma ut med så få nummer under så kort tid.*

*4 nummer under ett års tid, sen inget mer.

Det är dock en bra idé, så om nåt högdjur här på rollspel.nu läser detta: hint, hint!

Wyldstorm

Swordsman
Av det du nämnt så är handouts klart det intressantaste för mig..

SLP's bakgrunder är något annat intressant, om du tar upp anledningen varför herr x blev så grundond, osv...
Inget får liv i en SLP så som en bra anledning bakom dess agerande. (där behöver folk/fä ibland hjälp)

Bok/filmtips för att komma in i specifika rpg's känsla kanske?

Sen har vi ju kategorin generella spelledartips... Do's & DONT's.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Är detaljerade spelledarpersoner intressanta?"

Absolut. I alla fall så tycker jag det.

"Detaljerade byggnader och miljöer?"

Nja, inte sådär värst. Som en del av något annat hade det dock fungerat bra. Typ en bykarta eller en karta som är en del av ett äventyr eller en kampanj.

"Handouts som kartor, tomma obduktionsrapportformulär och liknande?"

Kanske, men det är inget som jag hade velat prioritera. Kanske kopplat till ett äventyr precis som med bildern eller som en del av ett temanummer.

"Kampanjidéer?"
"Äventyrsidéer?"
"Små scenidéer?"

Ja, ja respektive ja. Mycket bra. Sådant vill vi se, jag och den tysta majoriteten. :gremwink:

Sällan, det kan jag lösa själv.

Ja, det kan man alltid använda till något.

Visst, om det inte blir för jobbigt för dig att göra. :gremwink:

"Kampanjidéer?"

Nej.

"Äventyrsidéer?"

Ja.

"Små scenidéer?"

Scenidéer är jättekul. Jag går jämt omkring och tänker på hur man kan bygga upp olika scener, platser...lämnar inte mitt huvud någon ro. Från en enda bra idé kan man ibland bygga hela äventyr, så det är en riktigt bra grej.

Annars...tja, om du har tid så är anekdoter alltid välkomna. Att läsa om andra som spelar rollspel är ofta roligt.

Berserk

Warrior

Umm, nej. Jag är i allmänhet inte så för färdiggjorda spelledarpersoner. Tycker det är lättast att fixa dem själva, inte att försöka passa in färdiga. Det blir ofta krystat. Men, visst, i vissa situationer kan det vara mycket bra att ha färdiga slp:n.

Ja, tack! Sådant gillar jag! Kanske för att jag inte ännu har så stora mängder av detta. Jag tänker mig.. ..en hel militärbas, planerad av någon annan än mig. Jag är så dålig på att själv få sådant verklighetstroget! :gremsmile:

Jippii! *Klappar händer av förtjusning* Precis vad jag vill ha! I vintras sökte jag en av polisens brottsrapporter, men det var stört omöjligt att hitta. Jag fick överge min finurliga idé på grund av den detaljen.

Och inget tänder spelarna så som handouts! Många olika formulär och rapporter, filer från gamla brottsregister och sådana grejer. Underbart!

Kampanjidéer?

Äventyrsidéer?

Små scenidéer?

Jo, tack. Idétorka är svår att bota på egen hand. Då är det alltid bra med små hjälpmedel som dessa.

Illern

koppariller
Re: Vad jag vill ha...

Nja, byggnader vet jag inte... Eller jo, speciella byggnader är alltid tufft men ytterligare en skyskrapa känns bara onödigt. Ge mig Operahuset i Sidney!

Fast å andra sidan, om det finns ''repressentativa'' byggnader så kan det vara intressant att se en sådan för den som inte har koll. Exempel på repressentativa byggnader kan vara intressant, MEN i så fall tycker jag man måste ha en stor bredd på dem (om man inte skriver för en speciell miljö förstås) och då kanske dett faller på mängden som skulle gå åt.

Insignia

Swashbuckler

Nej tack.

"Kampanjidéer? Äventyrsidéer? Små scenidéer?"

Ja tack.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Vad jag vill ha...

Fast å andra sidan, om det finns ''repressentativa'' byggnader så kan det vara intressant att se en sådan för den som inte har koll.

Jovisst, det är sant... Vad jag menade var att men inte behöver plocka med elva olika skyskrapor utan en fin skyskrapa och sen lite mysiga Neotech2-deathmatcharenor... :gremgrin: :gremwink: