Nekromanti Vad tar DIN PC med sig in i Dungeon of Doom?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

Eksem väckte en tanke kring utrustning i D&D.

En av tankarna med Dungeon of Doom är att ta fasta på det som är standard för spelet, att lyfta fram traditionerna.

Monster, grottor, knepiga händelser ... och kreativt användande av de möjligheter miljön ger.

Utrustning är en sån sak. Alla har berättelser om vilka konstiga grejer de tagit med sig in i en dungeon, och hur de fick användning för dem.

Så jag undrar: vad tar DIN PC med sig in i Dungeon of Doom?

Och har du några bra berättelser relaterade till utrustning?

/M

Nightowl

Champion
De tre grejerna man alltid behöver är rep, olja och en pinne som är minst tio fot lång.

Rep kan man använda för att klättra med, för att bygga saker, för att reparera saker, binda samma sig, binda fångar och hänga sig själv när man inser att man är i dungeon of doom.

Olja kan man använda för att smörja saker med, t.e.x uråldrig maskineri eller ens själv innan man kryper genom en trång koboldgång, för att anlägga fällor så folk halkar, för att sätta eld på saker och som bränsle i lyktor. Dessutom kan man laga mat.

Tiofotspålen kan man peta på saker med, bända upp saker med, slå i huvudet på folk, räcka grejer till varandra med, stavhoppa med och i nödfall använda som en del av improviserade byggnationer (inkl. ev. tält). Den ska naturligtvis inte vara en vanlig träpinne utan redigt förstärkt, gärna med ett par utskjutande saker man kan ha som fotstöd och gärna med utrymme att fästa en krok och möjligheter att fälla ihop den.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Herr Nils said:
Skall vi tillbaka till "Vi kollar var enda ruta med vår 10 fots påle" som snabbt följs av att alla spelare skall slå för finna dolda ting och lyssna.
Nä. Vad de skriver här att de tar med sig har inget att göra med den utrustning de till slut får med sig när vi öppnar portarna.

Så sitt still i båten.

/M

Nightowl

Champion
Herr Nils said:
Vad håller du på med.

Skall vi tillbaka till "Vi kollar var enda ruta med vår 10 fots påle" som snabbt följs av att alla spelare skall slå för finna dolda ting och lyssna. Det finns snigeldjur på havets botten som rör sig längre på en timme än dessa tröliga spelgrupper.

Var inte detta den vederstyggels som vi skrivit vårat brinnande manifest emot?
Nu vet jag inte hur D&D fungerar, men det här är just en sådan sak som man borde ha en regel mot/för.

Man utgår från att folk som förflyttar sig i måttlig hastighet automatiskt har en chans att upptäcka allehanda fasor och DM slår alla eventuella slag, och nedsaktning innebär bara större chans att träffa elaka monster.

Eller var det detta ert brinnande manifest gick ut på, innan det brann upp så att Magnus inte kunde konsultera det längre?

Erik, varför envisas folk med att sätta eld på viktiga dokument?

Storuggla

Champion
"Olja kan man använda för att smörja saker med, t.e.x uråldrig maskineri eller ens själv"

Tack för den mentala bilden av en inoljad äventyrare som står och flexar musklerna mitt i en dungeon. Tack så jävla mycket.

Storuggla, arrrrrgh falukorv

Nightowl

Champion
Storuggla said:
"Olja kan man använda för att smörja saker med, t.e.x uråldrig maskineri eller ens själv"

Tack för den mentala bilden av en inoljad äventyrare som står och flexar musklerna mitt i en dungeon. Tack så jävla mycket.

Storuggla, arrrrrgh falukorv
... falukorv? I det här sammanhanget?

Nej, den tolkningen får du stå för. Men: att använda olja för att förföra dungens innevånare eller öka samhörigheten inom gruppen är förstås också möjligt! Där ser ni vad mycket man kan ha olja till!

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Storuggla said:
Då tänker du fel.

Olja brinner.

Så tänk istället så här:

En inoljad ävetyrare stårt och flexar sina muskler, och brinner samtidigt som en fackla.

Det är Dungeon of Doom!

/M

Nightowl

Champion
Magnus Seter said:
Storuggla said:
Då tänker du fel.

Olja brinner.

Så tänk istället så här:

En inoljad ävetyrare stårt och flexar sina muskler, och brinner samtidigt som en fackla.
Sedan kastar han sig över mumiekungen, skyddad av sin protection from fire-spell, och brottar ned honom med bara händerna!

Ännu fler sätt att använda olja!

Erik

Wyldstorm

Swordsman
Tja, av egen erfarenhet har ju ring med force shield (eller vafan ringjäveln med en sköld i heter..) varit extremt bra att ha i många fall..
Wall of force är bättre, men inte så lätt att få massor av.

Immovable rods & rep kan man undvika att röra golvet alls med, tokroligt & vettigt.

Föremål med detect magic & nåt med true seeing för att undvika magiska fällor/illusioner iofs..

Övermagiska oljan utan resistens också, samt roper glue..
Samt brännbar olja naturligtvis..

Något med mage hand är ju värt guld, naturligtvis..
Men hellre nåt med summoneringar i massor, så man kan be monstren göra vissa manövrer om man har tvivel..

Och naturligtvis.. Scrying & nåt för att passera sten.
En urdunnir rogue som ska disable en fälla, är alltid kul att se vad en spelledare säger om.

Och... En 11-foot pole.. hehe..

Just fan, vilken level & så? :gremcrazy:

Historier? o_O
Den enda skitroliga är den lågpannade barbaren som grovt sa åt trollkarlen att "Åt vägen fjolla!" och efterssom brachiation (move i climbing) funkade bra med 2 immovable rods så passerade han den övermagiska golv-schack-fällan i full karriär...

Roligaste konceptet jag har var en urdunnir rogue som sa till folk att han var dungeondykare.
(de kan passera sten & forma sten/metall)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lord of Muppets said:
Just fan, vilken level & så? :gremcrazy:
Spelar egentligen ingen roll. Jag funderar bara på vad ni brukar ta med er in i grottorna, och vad ni gör med grejerna. :gremlaugh:

/M

Eksem

Champion
Saker man behöver:

Speglar är användbart såväl när man behöver titta runt hörn eller andra tokiga vinklar som när man behöver leka med ljuskällor.

Mjöl är anvädbart till allt möjligt, som att se om någon/något lämnar spår efter sig.

Användbarheten hos rep går knappt att sammanfatta, oavsett om man måste klättra upp ur hål, dra något till sig, binda någon, eller fiska demoner.

Kol och krita är väldigt bra att märka upp saker med.

Oj, jag måste jobba lite, jag återkommer med mer sen.

Wyldstorm

Swordsman
Jag har/är vissa element som gör att det blir ibland roligare spela delen då rp's planerar vilka möjliga missöden som kan/kommer att ske..

Svaret på din fråga blir i vilket fall "Everything, AND the kitchen sink!".

All vår gear blev en gång robbad när den stod utanför en klassikt dungeon.. Katastrofers katastrof..