En av de roliga sakerna med DanCon är att folk brukar ta med sig spel.
Ännu roligare är om man vet i förväg vad folk tar med sig.
Så... vad tar ni med er?
Jag har på de två föregående DanCon:en inte tagit med mig något, men den här gången tänkte jag ta med mig Hanabi (som alltså är ett (världens bästa) co-up-kortspel), i övrigt räknar jag skamlöst med att bli underhållen av andras spel.
Vimes said:
Jag hade jättegärna tagit med mig typ Terra Mystica, men det känns som att chanserna att få det spelat på ett rollspelskonvent är rätt slimma, och lådan väger typ 5 kilo trä.
Jag tar med mig min vackra kropp, min önskan att snacka strunt och min motvilja mot att spela spel på konvent...
Eller okej, jag tar kanske med mig ett ex av Null State också, ifall jag skulle låta mig övertalas att spelleda det. Och om jag hittar något litet portabelt brädspel jag är sugen på att testa...
Rymdhamster said:
Det händer fortfarande att jag stannar upp, tittar bort mot fjärran och ler lite fånigt när jag kommer att tänka på Nullstatesessionen på förra Dancon med dig och Arvidos som dubbel-SL:ar. Det var en timmes helt underbart kaos.
Jag kommer dra med mig:
Resistance för oss som gillar varulvsspel, King of Tokyo för jag gillar Kaiju, Chrononauts för vem vill inte döda Hitler samt ska försöka få med mig penna och tärningar. Om jag är på bra humör tar jag även med mig själv dit.
Mina favoritbrädspel, vilka är
– Space Alert: världens bästa samarbetsspel.
– Space Cadets: det andra rymdskepps-realtids-samarbets-brädspelet (Space Alert är det första). Det får inte lika högt betyg överlag, men det är grymt bra och väldigt annorlunda från SA.
– Game of Thrones: jag är lite kluven på om jag vill binda upp så här många timmar på DanCon, men vafan. Det är så himla bra.
– Innovation: ett riktigt bra kortspel, som växlar mellan Dominion-style Bra Spel på två spelare till närmast Fluxx-liknande nivåer av kaos (fast kul) på fyra spelare.
Min konventslåda av indierollspel, vilken innehåller
– Apocalypse World, Monsterhearts, Dungeon World: de tre utgivna AW-spelen jag faktiskt spelat.
– Sagas of the Icelanders: AW-hacket som ser kul ut men jag inte spelat. Vikingar på karga Island!
– Mumins Värld: det AW-hack jag skrivit som jag är mest nöjd med.
– Dream Askew: AW-hacket som behåller settingen, men remixar reglerna på vad som verkar vara ett skitcoolt sätt.
– Microscope, The Quiet Year: världsbyggarspelen som alla borde spela någon gång, för att de är så annorlunda.
– Null State, Supergänget: de lätta spelen jag alltid får spela på konvent men egentligen har tröttnat på.
Förutom mina medtagna spel, som ju är så bra att jag gärna spelar dem hela tiden, vill jag jättegärna testa att spela något OSR! Gärna något riktigt hårt, där spelarskicklighet är allt, så att jag bara har mig själv att skylla när något går dåligt. Det har jag velat pröva länge!
Stövelkatten said:
Ooooh, The Quiet Year har jag varit sugen på att testa ett tag.
OSR-liret Whitehack - För att jag själv vill testa det.
Legends of Andor - Fjantasybrädspels co-op för fyra personer.
Fishing for terrorists - Finns-i-sjön-inspirerat kortspel där man, ja, fiskar efter terrorister. Och försöker utmanövrera de andra underrättelsetjänsterna (spelarna).
Bang! The Card Game - Vill du leka pickadulverman i vilda västern? Ja. Det vill du.
Dungeon Dice - Zombie Dice mognare storasyskon
Därtill så kommer jag arrangera ett lajv. "WRNU Småpraten"
Spider Jerusalem said:
WRNU Småpraten vill jag vara med på. Sen så låter Fishing for terrorists så du så det måste man bara testa.
Gnome Hunters, original regler och testversion 'Rasmus'.
Polaris.
Though art but a warrior.
Prosopopee.
(As in: Jag tar med dem, inte: Jag kan dem bra.)
Just nu känner jag mig dock mest lat och vill helst spela brädspel. Men det kan ändra sig.
När jag läser MUMIN i posten ovan blir jag genast blirjag
Jag tar med mig mina egna spel, såklart (Det sjätte inseglet, Utpost och Svart av kval), plus en speltestversion av Anatman (neurologisk hacking i nära framtid). Psychodrame och Prosopopée är såklart stapelvaror, samt InSpectres och Best Friends. Mitt senaste kap Remember Tomorrow har tyvärr visat sig för långsamt för konventsspel.
Spel jag inte har men gärna vill spela: Kagematsu, Panty Explosion, Daughters of Verona, Bläck, Medan världen går under, Sea Dracula (eller har jag en PDF på det någonstans?).
Jag kommer i rollspels väg ta med mig Fiasco, Shab al hiri roach och A taste for murder. Där emot tänker jag lämna Det sjätte inseglet, utpost och svart av kval hemma känns onödigt att ta med dem då Genesis redan gör det.
Sen kommer jag nog även ta med mig lite brädspel, vilka brädspel det blir beror på hur stor väska jag orkar ta med mig.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.