Rickard
Urverk speldesign
...så jag slänger in allt i ett inlägg så att ni får veta hur mycket (lite) jag har gjort.. Jag håller ju på, som några vet, att slänga in alla specifika besvärjelser i DoD till ett antal generella.. Jag har förut nämnt hur själva reglerna är tänkta att funka och där kan ni även finna specifika besvärjelsebeskrivningar.. Alla animismbesvärjelser finns exempelvis beskrivna i trådstarten.. Är det några indelningar ni tycker är konstiga eller några besvärjelsenamn som är tokiga så säg gärna till.. SG (Svårighetsgrad) står i huvudsak för en besvärjelses minikostnad för PSY när den används.. Jag har inte tänkt över dem så noga och ska balansera dem när jag kan ställa alla besvärjelserna mot varandra..
<TABLE>
<TR><TD>ANIMISM</TD><TD>SG</TD><TD>Kort beskrivning</TD></TR><TR><TD>Anpassa:</TD><TD>4</TD><TD>Anpassning för ett lättare liv i naturen.
</TD></TR><TR><TD>Bota:</TD><TD>12</TD><TD>All världens läkande konst.</TD></TR><TR><TD>Djurkropp:</TD><TD>8</TD><TD>Frambringar den djuriska formen.</TD></TR><TR><TD>Varelsekontroll:</TD><TD>2</TD><TD>Påverkan av en djurgrupp efter egna syften.</TD></TR><TR><TD>Väderkontroll:</TD><TD>6</TD><TD>Allt som har att göra med vädrets makter.</TD></TR><TR><TD>Växtkontroll:</TD><TD>6</TD><TD>Påverkar växter efter egna syften.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>ELEMENTARMAGI</TD></TR><TR><TD>Eld/Värme:</TD><TD>3</TD><TD>Det förintande elementet.</TD></TR><TR><TD>Luft/Ljus:</TD><TD>3</TD><TD>Gör det osynliga märkbart och det märkbara osynligt.</TD></TR><TR><TD>Jord/Mörker:</TD><TD>6</TD><TD>Påverkan av Moder Jords beståndsdelar.</TD></TR><TR><TD>Vatten/Kyla:</TD><TD>3</TD><TD>Förändring av vätskornas egenskaper.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>HARMONISM</TD></TR><TR><TD>Begränsande</TD><TD>4</TD><TD>Berövar en varelses funktioner.</TD></TR><TR><TD>Inställande</TD><TD>3</TD><TD>Tvingar fram välvilja.</TD></TR><TR><TD>Påverkan</TD><TD>3</TD><TD>Manipulation av känslor.</TD></TR><TR><TD>Rofinnande</TD><TD>6</TD><TD>De helande tonerna.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>HÄXKONSTER</TD></TR><TR><TD>Själ</TD><TD>6</TD><TD>Manipulation av själar.</TD></TR><TR><TD>Straff</TD><TD>6</TD><TD>Förbannelser.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD>ILLUSIONISM</TD></TR><TR><TD>Bländverk</TD><TD>8</TD><TD>Synvillor, hägringar och villskepnader.</TD></TR><TR><TD>Skenljud</TD><TD>3</TD><TD>Spökekon, fantasifoster och ljudinbillningar.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>MENTALISM</TD></TR><TR><TD>Förändra
</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Besvärjelsen ger förändrade eller nya fysiska förmågor.</TD></TR><TR><TD>Kontroll</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Besvärjelsen påverkar de mentala förmågorna.</TD></TR><TR><TD>Kommunicera</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Skapar en kommunikation via andra varelser eller med omgivningen i stort.</TD></TR></TABLE>
Jag håller på med att skriva Mentalism-besvärjelserna så beskrivningarna är inte klara.. Utöver det har jag tre magiskolor till att skriva besvärjelser på..
NEKROMANTI
Förvrida psyke - typ skapa en massa mentala nackdelar.
Förvrida kropp - typ skapa en massa förvridna nackdelar.
Animering - typ allt med odöda.
Ande - typ spiritism.
SHAMANISM
Blandning av animistiska och nekromantiska besvärjelser.
SYMBOLISM
Avvärja - typ beskydd mot magi
Lagra - typ skapa magiska föremål.
Drakmagi, Demonologi och Mörkermagi tänker jag inte skriva besvärjelser för då dessa inte är magiskolor som är lämpade för normala rollpersoner.. Så, vad tycks? De korta beskrivningarna har jag för att snabba upp magikerskapandet för spelarna så att de inte behöver sitta och läsa igenom varje specifik besvärjelse.. Något som är ett gissel i de flesta rollspel.. Sedan ska det kompletteras med korta förklaringar över varje magiskola, så att nybörjare inte tappar bort sig helt..
/Han som mest postar detta för att få lite tankar ur sig
<TABLE>
<TR><TD>ANIMISM</TD><TD>SG</TD><TD>Kort beskrivning</TD></TR><TR><TD>Anpassa:</TD><TD>4</TD><TD>Anpassning för ett lättare liv i naturen.
</TD></TR><TR><TD>Bota:</TD><TD>12</TD><TD>All världens läkande konst.</TD></TR><TR><TD>Djurkropp:</TD><TD>8</TD><TD>Frambringar den djuriska formen.</TD></TR><TR><TD>Varelsekontroll:</TD><TD>2</TD><TD>Påverkan av en djurgrupp efter egna syften.</TD></TR><TR><TD>Väderkontroll:</TD><TD>6</TD><TD>Allt som har att göra med vädrets makter.</TD></TR><TR><TD>Växtkontroll:</TD><TD>6</TD><TD>Påverkar växter efter egna syften.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>ELEMENTARMAGI</TD></TR><TR><TD>Eld/Värme:</TD><TD>3</TD><TD>Det förintande elementet.</TD></TR><TR><TD>Luft/Ljus:</TD><TD>3</TD><TD>Gör det osynliga märkbart och det märkbara osynligt.</TD></TR><TR><TD>Jord/Mörker:</TD><TD>6</TD><TD>Påverkan av Moder Jords beståndsdelar.</TD></TR><TR><TD>Vatten/Kyla:</TD><TD>3</TD><TD>Förändring av vätskornas egenskaper.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>HARMONISM</TD></TR><TR><TD>Begränsande</TD><TD>4</TD><TD>Berövar en varelses funktioner.</TD></TR><TR><TD>Inställande</TD><TD>3</TD><TD>Tvingar fram välvilja.</TD></TR><TR><TD>Påverkan</TD><TD>3</TD><TD>Manipulation av känslor.</TD></TR><TR><TD>Rofinnande</TD><TD>6</TD><TD>De helande tonerna.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>HÄXKONSTER</TD></TR><TR><TD>Själ</TD><TD>6</TD><TD>Manipulation av själar.</TD></TR><TR><TD>Straff</TD><TD>6</TD><TD>Förbannelser.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD>ILLUSIONISM</TD></TR><TR><TD>Bländverk</TD><TD>8</TD><TD>Synvillor, hägringar och villskepnader.</TD></TR><TR><TD>Skenljud</TD><TD>3</TD><TD>Spökekon, fantasifoster och ljudinbillningar.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>MENTALISM</TD></TR><TR><TD>Förändra
</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Besvärjelsen ger förändrade eller nya fysiska förmågor.</TD></TR><TR><TD>Kontroll</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Besvärjelsen påverkar de mentala förmågorna.</TD></TR><TR><TD>Kommunicera</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Skapar en kommunikation via andra varelser eller med omgivningen i stort.</TD></TR></TABLE>
Jag håller på med att skriva Mentalism-besvärjelserna så beskrivningarna är inte klara.. Utöver det har jag tre magiskolor till att skriva besvärjelser på..
NEKROMANTI
Förvrida psyke - typ skapa en massa mentala nackdelar.
Förvrida kropp - typ skapa en massa förvridna nackdelar.
Animering - typ allt med odöda.
Ande - typ spiritism.
SHAMANISM
Blandning av animistiska och nekromantiska besvärjelser.
SYMBOLISM
Avvärja - typ beskydd mot magi
Lagra - typ skapa magiska föremål.
Drakmagi, Demonologi och Mörkermagi tänker jag inte skriva besvärjelser för då dessa inte är magiskolor som är lämpade för normala rollpersoner.. Så, vad tycks? De korta beskrivningarna har jag för att snabba upp magikerskapandet för spelarna så att de inte behöver sitta och läsa igenom varje specifik besvärjelse.. Något som är ett gissel i de flesta rollspel.. Sedan ska det kompletteras med korta förklaringar över varje magiskola, så att nybörjare inte tappar bort sig helt..
/Han som mest postar detta för att få lite tankar ur sig