Nekromanti Vad trött jag blir!!!!

Shepel_UBBT

Veteran
Jag blir så trött på en del spelare. När dom möter en fiende som faktisk kan mäta sig med spelaren, så klagar dom. Och om dom råkar dö... Så vägrar dom inse det och fortsätter spela med sin caraktär nästa spel möte.

Någon mer som har råkat ut för det???

MVH. En trött sl.

En väldigt trött galning!

darkmoor

Veteran
Usch, spela inte med såna spelare om du inte är sån själv. Ryser åt den hemska tanke och blir tacksam för att min grupp inte är sån.

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)

Zire

Swashbuckler
Heh... avvänjnings (hur f-n stavas det?) läger för den spelaren är nog att rekommendera.
Kör en oseriös omgång med honom där du i princip ger honom precis allt det han vill ha. Gnäller han över att en fiende är för svår, ändrar du dig och ger honom en lättare. Gnäller han över att det inte finns tillräckligt med motstånd för supervapnen, ger du honom en svårare. Gnäller han över att det är för lätt att klara av äventyret, släng ner honom i en igenmurad brunn där han i princip inte kan göra någonting. Tycker han att äventyret är för svårt ge honom uppdrag som: plocka blommor eller dyl och se till att det inte finns några som helst motståndare.
Gnäller han över att du är för oseriös, inte allvarlig och får dumma idéer från rollspelsforumet:
Fråga honom om han kanske har förstått varför det är du som ska bestämma svårighetsgrader på fienden och dyl. och varför det inte ska vara så lätt alla gånger.

Om de inte inser att karaktären är död så är det mycket enkelt att bota: Bränn upp formuläret. Inte spelmötet efter, utan då när karaktären dör. Det är inte bara en mycket effektiv markering om att vissa karaktärer verkligen är döda, det är dessutom en "point of no return" för spelarna, när pappret fattar eld och förkolnas vet de att de ALDRIG kommer att få tillbaka sin karaktär, den är obönhörligt borta.
Då är det inte långt till tårarna :)

- Zire

Lachtezan

Veteran
Jag håller med Schesuz. Skaffa nya spelare. Det är förstås inte så lätt alltid. I ett litet samhälle kan det vara ont om rollspelare. Var han väldigt fäst vid karaktären? Då kan man förstå att han blir deppig men att trots allt fortsätta spela med karaktären... Skjut honom långsamt med en rostig kula om han inte bättrar sej, eller ta bara formuläret ifrån honom. Det är inte säkert att det hjälper. Han kanske har säkerhetskopior hemma.

[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>

Lillgubben

Veteran
Det är inte alla som har så stort val angående spelare, om man inte vill resa flera mil, förstås. Spelare skall ju överleva ett tag ändå, såvida det inte är fråga om s.k. intrig-rollspel. då det faktiskt ÄR meningen att spelarna skall dö. Men annars skall man inte kasta in saker som inte går att lösa, det förstör spelet. Allt skall vara i balans.

Lachtezan

Veteran
SL har rätt att fuska

...om det bevarar balansen i spelet. Sen har vi ju också det snacket om att rollpersonerna är spelets hjältar och inte ska behöva dö på grund av en skitsak. Nu lät det ju inte som om det var någon skitsak Shepel snackade om...

hatten

Swashbuckler
Re: SL fuskar inte..

Varför inte ? OM spelaren är dum nog att fumla eller göra allt för duma saker låt han få en svårs skada i sin lilla fot som tar tid att läka..

Och blir det strid låt både spelare och slp ha ungefär lika chans att överleva..

hatten

Swashbuckler
Skaffa nya spelare..
Eller ge dom en förvarning att skurkarna i detta äventyr är minst lika tuffa som ni är..
Och lagmän tolererar inte att ni bryter lagen..
Och När gubben dör ska han vara död nästa spelmöte med...
Allternativt inför varje ny kampanj eller varje ny gubbe de gör kräv att få närvara för att få SL insyn på hur gubben ser ut och fungerar.. ( väldigt bra sätt då kan SL och SP samarbeta för att göra en figur som passar bättre in i spelet. )
Trots att jag har bra spelare som nästan alldrig fuskar brukar jag kräva att få se när de gör gubben INTE för att de fuskar utan för att JAG ska lära känna figuren de skapar Innan vi börjar spela..

hatten

Swashbuckler

VISST fan fuskar SL..

Jag är SL i Star Wars, Eon, N2, DoD, Fading Suns, Mutant2, vi varierar spel och kampanjer just nu en Fading Suns kampanj före det Eon jag har 5 spelare plus ytterligare några som ibland närvarar..
Givet viss fuskar jag jag fuskar otroligt mycket.
Tror ni att jag memorerar Fv och värde på alla SLP ? Nej hittar på standard värde för de olika typer.
( SLP typ klant låg Fv, Typ: Amatör bättre Fv än klant, Duglig han kan en del, Expert bra på en del, osv )
som jag sen körmed..
I strid TROR ni verkligen att jag håller reda på EXAKT hur mycket skada varje figur gör eller skriver ner allt ? Bara i de viktigaste striderna.. Normalt så kör jag på en höft och det brukar inte vara några problem..

SL ska och bör fuska så länge som fusket inte är orättvist mot spelarna eller av jävulskap. så BÖR SL fuska..
Det snabbar upp spelet och gör det mer flytande..
MEN att fuska på rätt sätt är en konst som få sl kan i början utan något man måste lära sig....

darkmoor

Veteran

Känner igen mig i den beskrivningen. Dessutom anser jag att SL bör fuska med slumpen i bland för att få till intressanta situationer för spelarna.

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)

Bjorn

Hero
Re: OLAGLIGT!!!

Och blir det strid låt både spelare och slp ha ungefär lika chans att överleva..

Att döda spelaren är faktiskt djävligt OLAGLIGT. (Mord och sånt.)
Och även om du menar RP och slp så tycker jag att du har fel, både spelaren och spelledaren har lagt ner massa tid och ansträngning på RP:en medans SLP'er kan man lätt göra nya. Altså är det ett djävla slöseri att låta RP dö bara sådär. Nej RP dör "when the ratings go down" eller när det av andra skäl är dramatiskt viktigt, jag har inga som helst skrupler att det på nå't vis ska vara "rättvist". Rättvisa är inte syftet (IMHO) med rollspel, syftet är att underhålla.

/Bjorn

Lillgubben

Veteran
Re: SL fuskar INTE...

Det måste ju faktiskt vara omöjligt att fuska i de flesta rollspel. Det brukar stå "dessa regler är riktlinjer" eller nåt liknande. Brukar ocksåp stå att sl kan ändra i regler och skriva om regler efter eget tycke, alltså kan SL inte fuska, eftersom han ändrar reglerna allt eftersom, vid behov. Slutsats, SL fuskar inte, bara modifierar reglerna efter eget önskemål

Lachtezan

Veteran
Just det! Spelaren som Shepel nämner måste alltså ha en felkoppling nånstans...

darkmoor

Veteran
Re: Försvar

När jag säger fusk så menar jag inte att FUSKA, utan bara att inte följa reglerna(som för övrigt, precis som du säger, tycker att man inte ska följa reglerna). Lite fel användning av ordet fusk bara. F'låt.

Lachtezan

Veteran

Vår SL kör med en liknande metod och gör inte någon hemlighet av det heller. Så länge det funkar är det helt okej...