Nekromanti Vad tror ni om det här då? (Warband till DDM)

Nightowl

Champion
Re: Sugspel!

Dessutom kan vi inte riktigt använda knepen som flottisarna skriver om på forumen, för vi har helt enkelt inte alla pjäser som krävs - vi får tänka själva istället.
Det här känner jag igen som Games Workshop-amatör - det suger Khornes pung att få taktiktips som alla går ut på "åsså ska du gå i fält med SÅNA trupper" när man inte HAR motsvarande figurer.

Erik, delurkar

Ram

Skev

Problemet med Couatlen är väl att den är så tydligt konstruerad för att användas med silverdraken.
Tycker du? Eller nåja, jag förstår vad du menar, men det dom gjorde som var så bra med Couatl var att fixa till den största svagheten som LG har (förutom dålig skada), dvs att diverse warbands sket i deras fina AC och stekte dem sönder och samman med spells. Couatl och Cleric of Dol-Arrah öppnade upp hela LG och plockade upp dem till samma powernivå som de andra faktionerna utan att behöva använda LSD. Inte för att det gör din poäng mindre riktig för all del. Draken är lite för bra och borde nog bannas.

Något som jag gillar är format som begränsar vilka gubbar man får använda, typ no rares eller att hela warbandet måste kosta under $10 på en given site eller liknande. Eller också bannar man vissa figurer för en tid om man vinner en match eller en turnering. Motståndaren kan få rösta t.ex.

Lambi

Swordsman
Ska ni ha stryk!?

..i minis?

Vi minisspelare är för få för att börja tramsa om vilken speltyp och inställning som är "bäst".
Ni är mindre få idag än igår. Jag har råkat få med mig några hemma. Kastade lite pengar på folket på SF-bokhandeln och vips så gick jag hem med en starter och en booster. Vulf meddelade mig att en starter och två boosters var hans tips till att få ett gäng spelbara minis. Köpte en för lite, för då måste jag gå tillbaka och köpa mer. Tar inte så lång tid att handla minis om jag drar efter jobbet/exjobbet och så är det ju kul! Finns viss risk att det blir två boosters till då.

Det roliga/balla/grymma/feta/enorma/läskiga/onda/goda/bästiga jag fick med mig var Dwarf Samurai(????), Dragon Samurai, Yuan-Ti Halfblood, Dark Traveller, Taer och Catfolk Wilder. Sug på dom ni! :gremgrin:

Ang. warbands så känns det som om enda chansen för mig att lira alls är att alla alignments är godkända i samma warband. Har bara en commander, och för få jeppar med samma alignment för att lira :gremsmirk:

Aja, nu vet ni att jag är minst lika nördiga som ni (förutom Dante då, för han är ultranördigaste(TM). :gremcool:

Dimfrost

Special Circumstances

I vår förening hade en kille gjort en lek med alla enchantments man lade på länder, varelser, artifacter osv som hade effekten: betala 2 varje upkeep eller ta 2 skada. Det fanns en massa sådana enchantments, och han hade wanderlust och den där land enchantmenten som gav en två skada varje gång man tappade landet också. Det var en tydlig temalek, den hade en tydlig comboeffekt och den var skitrolig att möta, men den fungerade inget vidare och var rätt kass egentligen. En sådan lek går inte att göra i draft och ingen skulle komma på tanken i ett turneringsklimat.
Och det är just sådana lekar jag hatar. Jag och casualspelare är ungefär som du och akademiker, eller något. :gremwink:

Sedan är draft väldigt mycket turneringsspel; jag antar att du bara menar constructed när du skriver "turneringsspel", men det skadar inte att påpeka, tänkte jag. Visst kan man inte drafta jättekonstiga kombolekar, men i gengäld kan man använda sig av diverse dåliga kort som kan bli bra i rätt lek, eller helt enkelt som utfyllnad för att komma upp till 23 kort (om man kör 17 länder, alltså).

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Trådflytt …

Det kan vara knepigt att veta vilket forum inlägg om DDM ska postas i. Just denna tråd hör dock definitivt hemma på Allmänna spelforumet.

Tumregel:
Inlägg om DDM som eget spel = Allmänna spelforumet.
Inlägg om DDM och deras bruk i D&D = d20-forumet.

Have a nice day!

alepulp

Veteran

En sak som kan göra DDM skoj om man har ont om minis är att spela en variant som Italienarna kallar "Zad"-varianten.

Spela en turnering som inte har en enda rare-mini. Den varianten är mycket skoj och spelgeni utan pengar kan i vanliga fall komma upp med ett mycket spelbar warband.

Själv spelar jag ofta i vårt lokal spelaffär - varannan vecka - och jag tar oftast med mig Tier 1 eller höga Tier 2 band - i vanliga fall pga att jag spelar utomlands när jag är på affärsresor och spelar för DCI poäng. Ibland så behöver man testa ut ideer. Senast spelade jag i Pittsburgh, USA, med mitt favourit band - Archmage, Pyromancer, Inspiring Marshall, Graycloak Ranger + varg, 2x Elf Warrior och 6 x Xeph Warriors. Svårast motståndare hade Drizz't, Ulmo, Lidda Adventurer, Ialdabode, Mialee, Xeph Warrior och en annan unique som jag har glömt. Att skoj band hade inte klarat sig länge där. Jag lyckades vinna turneringen, men bara just - och det efter att ha övat åtminstånde 40 ggr med bandet. :gremlaugh:

När vi spelar 500 poängare så tar jag med mej mindre extrema band - jag spelar sällan Tier 1 då.

Hemma och med min son och DnD vänner så spelar jag en blandning av tema band or turnerings band. Och på Vassal spelar jag också en blandning - beroende på vem jag spelar mot.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Oj! Coolt att vi verkar ha ett proffs på forumet!

Välkommen!

- Vulf

alepulp

Veteran

ja - proffs är jag väl inte, men i Europa har jag väl haft lite succe. I Europa så har vi väldigt lite DCI spel, så mitt nuvaranda läge som Europa etta är lite missledande:

1 Peter Scott 1713 Sale, England
2 Martin Zimdars 1671 Manchester, England
3 Chris D Atkinson 1670 Milford Haven, Wales
4 Sascha Markrer 1666 Unavailable, UNV, Germany
5 Stephen Biggs 1663 Manchester, England
6 Jack S Hackett 1651 Milford Haven, Wales
7 Nick Nicolau 1649 Manchester, England
7 Massimo Barni 1649 Milano, MI , Italy
9 Owain T Lee 1643 Pembroke, Wales
9 Will Hoskin 1643 london, England
11 Anke Gloetzl 1642 Rheinstetten, BG , Germany
12 Raffaello Robertiello 1641 Montepaone, CZ , Italy
13 Lwc Smith 1634 manchester, England
13 Marco Moretto 1634 Manchester, England
15 Gregor Belogour 1633 Karlsruhe, BW , Germany
16 Dimitris Rodatsos 1632 Peiraias, Greece
17 Aggelos Voulgaris 1631 Peiraias, Greece
18 Andrea Giuntini 1630 Manchester, England
19 Giorgio Leone 1629 San Giorgio a Cremano, NA , Italy
19 Cesare Carini 1629 Milano, MI , Italy

Detta är Europas främsta 20 spelare enligt DCI, men på vassal så förlorar jag rätt så ofta mot andra som inte har DCI poäng alls. Och i våra mästerskap så kom jag bara 9:a. :gremfrown:

Men jag spelar rätt så ofta lokalt och tjänar poäng på så vis.

Men - vi spelar ju inga DDM spel enligt detta i Sverige - det tyckar jag är synd. I allmänhet så är vi Svenskar bra taktiker. Finns det inga spelaffärer som för sanktionerade DDM turneringar (eller kan göra det)?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Men - vi spelar ju inga DDM spel enligt detta i Sverige - det tyckar jag är synd. I allmänhet så är vi Svenskar bra taktiker. Finns det inga spelaffärer som för sanktionerade DDM turneringar (eller kan göra det)?
Tja, jag och Dante anordnade ju SM i DDM på Stockholms Spelkonvent, men det var bara en spelare som anmälde sig. Så det blev inget av :gremfrown:

Vi kommer att börja köra demokvällar på SF-bokhandeln och Dragons Lair. Kanske kan det utvecklas även till att bli turneringar.

- Vulf

Lambi

Swordsman
Demokvällar + casual play?

Låter som en plan. Finns det plats på Dragons Lair (har ju inte vågat mig dit, har hört ryktas om att det bor massa magic-spelare där) för att lira lite casual i närheten? På SF-bokhandeln är det nog ont om plats att lira i krokarna.

Annars, vet folk om det finns ngt schysst café där man kan lira? Där man får sitta ifred tillräckligt för att det ska vara möjligt alltså. Vidare är det caféer i Stockholm inkl. Norrort jag är intresserad av.