Nekromanti Vad tror ni om rollspelsåret 2006 ?

Johan K

Gammal & dryg
Hur tror ni att nästa år kommer att se ut ?

För min del så hoppas jag på att det kommer en del överaskningar, av nån form iaf.. Alltid lika trevligt att bli öceraskat. Eller hur.
Det jag nog mest är nyfiken p blir nog DoDT..

/ Johan K, som njuter av att vara ledig

Gastono

Hero
Nästa år i rollspelsögon kan nog vara intressant...

Neogames har det ju hänt en del för och därifrån tror jag att vi kommer kunna se en hel del med nytt material och andra nyheter.

Seden vet jag inte riktigt vad som kommer hända med andra rollspel och så men jag hoppas på ett par överraskningar precis som du!

För min del hoppas jag att jag skall kunna "effektivisera" en av mina ("döende") spelgrupper.
Konvent är jag också lite sugen på om man nu kan ta det i denna typen av tråd, GothCon kommer härnäst och där har jag höga förväntningar :gremwink:

Storuggla

Champion
Nytt Runequest! Wöö! :gremlaugh:
Annars är det väl 2007 som är det riktiga spelåret numero uno: Traveller 5!
Men ja, nytt Runequest. Glädje.
I övrigt tror jag året kommer suga.

Storuggla, horisontalsnö = dåligt

MrG

Swashbuckler
Nya rollspel;
Har jag aldrig pejl på i förväg... det är sånt som landar i mitt knä, fast är alltid nyfiken på Noir och Pulpmiljöer, så vet något som ska kollas in för en gångs skull :gremwink:

Konvent:
GothCon XXX, har massa roliga förväntningar, ska bli kul att se vad de hittar till jubiléet. Överlag så har det pryt lite i konventssvängen, känns som om ett generationsbyte pågår bland arrangörerna och det genererar nya idéer. Är alltid på för LinCon, _ska_ lyckas ta mig till SSK (förhoppningsvis vill de satsa på fler sceanrion också) och så verkar flera vara sugna på att hänga med till BSK och spela, efter att folk pratat gott om senast.

Personligen:
Involverad i trekampanjer, PTA: The return ska bli kul att köra klart och sedan hoppas jag på att samma gäng kommer fortsätta köra annat... Thugs borde ta våren och Johan pratade om att framöver köra CoC (mask of Nylle) så hoppas på det och helgkampanjen verkar funka och är byggd för minst två år.
Ett scenario klart för GothCon (första speltestet var posetivt, men massa kul feedback att väva in), två i pipen som förhoppningsvis blir till konvent i år och så ska rollseplsbaren fira tio år på nått sätt.

Relaterad kultur:
Med en bunt filmsviter klara (StarWars, Ringen osv), och ingen Buffy/Angel/Firefly känns det lite tomt, ska man se fram emot nästa Potterfilm?
Serievärlden har ett par roliga projekt, Whedons X-men, Astro City Dark Age, DC verkar skramla om ordentligt, vilket Marvel säkert hakar på med en motreaktion.

Torbjörn

Swordsman
Nya rollspel:
Förhoppningsvis blir D&D modulerna årgång 2006 bra. Ser fram emot en Moonsea-modul och hoppas att Red Hand of Doom blir ett riktigt bra äventyr.

Hoppas också på 2320 AD. Det hade varit kul om detta äntligen kunde släppas!

Personligen:
Mörka framtidsutsikter. Nytt jobb kommer att innebära mindre rollspelande. :gremfrown:

Torbjörn

Boboliwsy

Warrior
Nya rollspelsgrejjor:
Ser fram emot lite nytt från Neogames, hoppas kvaliteten är lika hög på modulerna som innan ägarbytet bara.

Sen blir det kanske till att spana in lite nya moduler till Götterdämmerung, ifall det släpps några intressanta sådana under 2006. Har ännu inte testat spelet, men är allt lite sugen...

Spelande:
Min Eonkampanj fortsätter under 2006, med en avslutning på "säsong 1" och en uppstart av "säsong 2" (så fort jag planerat klart den). Eventuellt drar jag även igång en kampanj till Mutant:UA.

Att vara spelare är nåt jag inte blivit så bortskämd med under 2005, men vid horisonten hägrar en polares eonäventyr, en liten minikampanj till All Flesh must be Eaten samt ett systemlöst äventyr som av spelledaren beskrivits som "en blandning av Sällskapsresan och ett mordmysterie", ska bli mycket intressant.

Konvent:
Är ingen konventsräv direkt, men jag brukar ta mig till GothCon (bodde tidigare ganska nära Göteborg och då var det inte så svårt att ta sig dit, dock lyckades jag få med mitt spelgäng från Gävle ner 2005). Får hoppas på det 2006 också, om inte en massa skola eller annat kommer i vägen.

//Boboliwsy

Slarn

Excentriker
På produktfronten hoppas jag på intressanta moduler till Eon (kanske fler nu efter Neos ägarbyte, vem vet?), WHFRP och M:UA.

Vad gäller egna projekt så har jag mitt älskade men ändå förb*nnade steampunkrollspel som jag för några timmar sedan svor att bli klar med under året, plus att jag har planer på ett Götterdämmerungäventyr om Emmanuel Swedenborg och så Eon i någon form (förhoppningsvis vårt 2-spelargruppsäventyr).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det jag ser fram emot under rollspelsåret 2006 är två saker från Järnringen: Coriolis och Hindenburg. Coriolis har sett väldigt spännande ut än så länge, men det är fortfarande svårt att avgöra var spelets fokus kommer att hamna. Jag hoppas på ett relativt realistiskt science fiction-rollspel. Det finns för få sådana.

Sedan hoppas jag att DoDT ska bli bra, och att det ska gå att rekommendera som nybörjarrollspel.

Men mest av allt hoppas jag att det ska dyka upp något överraskande: något som är spännande och nytt och inte bara är ett d20-system, eller ett rollspel baserat på en känd film-, bok- eller tv-serie, eller en till jävla fantasyvärld.

/tobias

Tja... hoppas på att jag hittar en ny spelgrupp eftersom den gamla verkar ha upplösts :gremsuck:

Sedan så kommer jag gå på Gothcon, troligtvist Stockholms spelkonvent (om det blir nått sånt i år d.v.s.) och eventuellt något nytt konvent (Antingen Lincon eller BSK)

I rollspelsboks väg så finns det inte mycket jag direkt länktar efter...

Pontus Löf

Veteran
Det skall bli kul att se hur Neogames ägarbyte påverkar den inhemska rollspelsmarknaden. Kommer något av Neogames alla planerade rollspelsprojekt att realiseras?

För Runans del ser jag framförallt fram emot att vi skall publicera Prag-krönikan som är en episk Vampire-krönika i bästa Transylvania/Giovanni-stil författad av Sven Folkesson. Första delen är planerad till Runan #39 som vi precis skall börja fila på.

G

Guest

Guest
Produktväg
Coriolis och sista delen i Undergångens arvtagare. Jag har inte så stor koll på vad som komma skall utan är mer av en spontanköpare.
I CRPG-väg så får Elder Scrolls IV: Oblivion all uppmärksamhet men som det ser ut nu lär det bli en dyr historia i och med att jag behöver ny hårdvara....
Rollspelande
Om jag överhuvudtaget får spela/spelleda en eller två gånger per månad är jag nöjd. Mer än nöjd.