Jag är inte helt säker på att allt på denna lista är yngre än arton månader, men inget är nog äldre än två år i alla fall. Ordningen på listan är inte helt given, så man kan nog se det som ett urval av bra prylar, men man har ju olika favoriter olika dagar. Ingen av nedanstående är dock en självklar femma på en femgradig skala, utan alla skulle nog placeras som 4+ (det enda supplement till D&D 3e som jag skulle ge en rak femma är nog Forgotten Realms CS och då är jag egentligen inte särskilt förtjust i FR).
1. Player's Guide to the Wilderlands (Necromancer Games/Judges Guild)
En mycket bra uppdatering och utveckling av Judges Guilds klassiska kampanjvärld. Nu väntar jag bara på själva settingen som kommer till hösten.
2. Blackmoor (Zeitgeist Games/Goodman Games)
Har aldrig sett originalet, men den nya versionen är i alla fall mycket välskriven. Innehåller intressanta klasser och specialregler som man kan föra över till andra settings.
3. City State of the Invincible Overlord (Necromancer Games/Judges Guild)
Den, mig veterligen, mest detaljerade fantasystaden till 3e. Även den lyckas behålla originalets känsla och de tillägg som gjorts är också mycket bra.
4. Dungeon Crawl Classics #3: The Mysterious Tower (Goodman Games)
Ett trevligt äventyr med framsidan tecknad av Erol Otus himself kan ju aldrig hamna utanför en sådan här lista. Perfekt om man vill ha ett lågleveläventyr som går snabbt för spelledaren att läsa in sig på och som ändå är spännande.
5. Ancient Kingdoms: Mesopotamia (Necromancer Games)
Mycket välskrivet supplement som nästan fick mig att vilja överge standardfjantasyn (vilket skulle ha varit en verklig bedrift). Förhoppningsvis kommer jag att kunna infoga vissa element samt äventyren från boken i min Wilderlandskampanj.
Som synes finns bara settings och äventyr med på listan, medan regel- och monsterböcker lyser med sin frånvaro. Detta beror på att jag redan har tämligen gott om äldre sådana böcker och därför inte känt något behov av fler, såvida det inte har varit rea på Trad (och då har det i första hand varit produkter som legat länge i lager och därmed varit äldre än 1 1/2 år). Unearthed Arcana verkar i alla fall intressant, så det får nog bli ett inköp någon gång i framtiden... Det jag främst är intresserad av från den boken är alternativa försvars-/stryktålighetssystem eftersom jag alltid har tyckt att det är lite knepigt att AC inte ökar i takt med level, men inte själv hittat någon vettig metod för att balansera det.