Nekromanti Vad tycker ni om de senaste D&D-produkterna?

G

Guest

Guest
Jag tänkte göra det som passar den soliga våren allra bäst (förutom försöka titta under tjejernas kjolar...), nämligen utöka mitt D&D sortiment. Det finns en hel del intressanta produkter ute nu, så jag tänkte höra vad ni kära forumsdebattörer rekommenderar.

Låt oss göra en 5-i-topp lista på dem bästa produkterna till D&D, inte äldre än 18 månader!

Min lista:

1. Book of Undead (campaign supplement)
2. The Silver Marches (camp suppl)
3. The City of the Spiderqueen (adventure)
4. The Unapproachable East (camp suppl)
5. The Shining South (camp suppl)

(som ni förstår är jag en Forgotten Realms diggare!)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Min lilla lista …

1. E<font size="1">BERRON</font size> Campaign Setting
2. Unearthed Arcana
3. Libris Mortis – The Book of Undead
4. Frostburn
5. Sandstorm

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mina topp 5

1. Draconomicon
2. Lords of Madness
3. Eberron Campaign Setting
4. Underdark
5. Unearthed Arcana

Några är precis 18 månader gamla!

M.

G

Guest

Guest
Re: Mina topp 5

Ja, jäklar...När jag såg din lista kände jag direkt att jag ville skriva om min...

Både "Draconomicon" och "Underdark" är produkter jag tittat på. Eftersom vi senare kommer spela den gamla klassikern "Dragonmountain" så tänkte jag köpa Draconomicon för att kunna skjuta in fler drak-detaljer.

Vi kommer också spela "City of the Spiderqueen" och då blir ju "Underdark" bra som komplement till det äventyret!

G

Guest

Guest
Re: Min lilla lista …

Intressant lista, men Eberron känner jag inte till.

Vi spelar Forgotten Realms, och den tid som blir över tror jag "Dragonlance" eller "Greyhawk" ligger närmast till hands för oss, snarare än en helt ny värld som Eberron. Tyvärr.

Men det vore intressant höra era erfarenheter från denna nya spelvärld!

Hunk

Hero
Jag är inte helt säker på att allt på denna lista är yngre än arton månader, men inget är nog äldre än två år i alla fall. Ordningen på listan är inte helt given, så man kan nog se det som ett urval av bra prylar, men man har ju olika favoriter olika dagar. Ingen av nedanstående är dock en självklar femma på en femgradig skala, utan alla skulle nog placeras som 4+ (det enda supplement till D&D 3e som jag skulle ge en rak femma är nog Forgotten Realms CS och då är jag egentligen inte särskilt förtjust i FR).

1. Player's Guide to the Wilderlands (Necromancer Games/Judges Guild)
En mycket bra uppdatering och utveckling av Judges Guilds klassiska kampanjvärld. Nu väntar jag bara på själva settingen som kommer till hösten.

2. Blackmoor (Zeitgeist Games/Goodman Games)
Har aldrig sett originalet, men den nya versionen är i alla fall mycket välskriven. Innehåller intressanta klasser och specialregler som man kan föra över till andra settings.

3. City State of the Invincible Overlord (Necromancer Games/Judges Guild)
Den, mig veterligen, mest detaljerade fantasystaden till 3e. Även den lyckas behålla originalets känsla och de tillägg som gjorts är också mycket bra.

4. Dungeon Crawl Classics #3: The Mysterious Tower (Goodman Games)
Ett trevligt äventyr med framsidan tecknad av Erol Otus himself kan ju aldrig hamna utanför en sådan här lista. Perfekt om man vill ha ett lågleveläventyr som går snabbt för spelledaren att läsa in sig på och som ändå är spännande.

5. Ancient Kingdoms: Mesopotamia (Necromancer Games)
Mycket välskrivet supplement som nästan fick mig att vilja överge standardfjantasyn (vilket skulle ha varit en verklig bedrift). Förhoppningsvis kommer jag att kunna infoga vissa element samt äventyren från boken i min Wilderlandskampanj.

Som synes finns bara settings och äventyr med på listan, medan regel- och monsterböcker lyser med sin frånvaro. Detta beror på att jag redan har tämligen gott om äldre sådana böcker och därför inte känt något behov av fler, såvida det inte har varit rea på Trad (och då har det i första hand varit produkter som legat länge i lager och därmed varit äldre än 1 1/2 år). Unearthed Arcana verkar i alla fall intressant, så det får nog bli ett inköp någon gång i framtiden... Det jag främst är intresserad av från den boken är alternativa försvars-/stryktålighetssystem eftersom jag alltid har tyckt att det är lite knepigt att AC inte ökar i takt med level, men inte själv hittat någon vettig metod för att balansera det.

G

Guest

Guest
Mycket intressant lista!

Jag har själv mycket goda erfarenheter med Necromancer Games, efter att ha köpt bl.a. äventyren "The Vault of Larin Karr", "Tomb of Abysthor", och "The Crucible of Freya". Samtliga rekommenderas!

Jag har också starka planer på att köpa några äventyr från Goodman Games, som jag vet har bra erbjudanden ute nu! (Jag rekommenderar starkt deras site: www.goodmangames.com )

"City State of the Invincible Overlord" är jag nyfiken på, men tror du det går att infoga den i Forgotten Realms? (går går väl, men blir det trovärdigt och logiskt i sammanhanget?)

Dimfrost

Special Circumstances
1. Eberron Campaign Setting

...och sen blir det inte så mycket mer, eftersom ovanstående är 100% av alla mina D&D-böcker och 50% av mina d20-böcker. Men den rockar. :gremcool:

/Dimfrost

Hunk

Hero
Re: CSIO

"City State of the Invincible Overlord" är jag nyfiken på, men tror du det går att infoga den i Forgotten Realms? (går går väl, men blir det trovärdigt och logiskt i sammanhanget?)
Som du skriver är det klart att det går, men det krävs nog lite moddning för att passa in den i en klassisk FR-kampanj. I staden lever orcher, ogres och goblins sida vid sida med alver, dvärgar och människor, vilket kanske inte är helt passande i FR. Å andra sidan är det faktiskt inte så svårt att modifiera detta - en orch kan ju enkelt ändras till en barbarmänniska etc. De tempel som beskrivs tillber gudar som inte finns i Faerun, men detta är ju inte heller så svårt att modifiera.

Boken är skriven för att funka i andra kampanjvärldar än Wilderlands och jag har läst om folk som har placerat den i både Greyhawk, Scarred Lands och Erde. Stadens omgivning beskrivs inte särskilt detaljerat, så den innehåller inte så väldigt mycket info som endast innebär strunt för dig som vill spela i FR. Det som däremot tar upp väldigt mycket sidor (säkert över 120) är kloaker, fängelsehålor och andra tunnlar under staden, vilket är bra inspiration för äventyrsknåpande och som ju funkar utmärkt oavsett kampanjvärld.

Jag tycker i alla fall att boken helt klart är värd att titta på, så kolla om SF-bokhandeln i Stockholm har något ex som du kan bläddra i innan du bestämmer dig.

G

Guest

Guest
Hett tips!

Du grabben, du får komma upp hit till Eken och bränna lite plast på Sf-Bokhandeln!

G

Guest

Guest
1. Eberron Campaign setting.
Skicool värld, sexiga dragon marks, sexiga changelings och warforged.

2. Sharn- City of towers.
Köpte den för två timmar sedan och har bara småbläddrat lite i den. Men bättre bilder än i grundboken, schyssta prestige klasser och coola skurkar. Synd bara att mina spelare är lååångt borta från Sharn för tillfället.

2. Expanded Psionics Handbook.
Köpte den tillsammans med Sharn-boken så jag har inte läst den här heller. Verkar egentligen inte så bra, mest tråkiga nya regler, men den och de två ovanstående är de enda D&D böckerna jag äger som är mindre än 18 månader gamla.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hett tips!

Okej, visserligen är jag inte bekant med uttrycket »bränna plast«, men om du menar att jag bör köpa lite D&D-grejer (och det verkar rätt troligt) så kan jag meddela att:

1. Jag köper inga rollspel på sfbok längre, det är alldeles för dyrt.
2. Jag spelar inte alls D&D (Eberron-boken är alltså alla D&D-böcker jag har, inklusive regler) och har absolut inga planer på att börja (om ingen skulle försöka övertala mig att vara med i en eberronkampanj). Om jag skulle köpa en massa rollspelsböcker just nu skulle det vara till Exalted, men jag försöker behärska mig. :gremsmile: Jag spelar nämligen inte det heller, även om jag har lite vaga planer på att dra igång en kampanj någon gång i en osäker framtid.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hett tips!

Synd att du inte spelar D&D. Det är världens bästa rollspel.
Det kan ju diskuteras, men det känns som om det blir föga konstruktivt så vi låter väl bli. :gremsmirk:

De senaste sakerna jag har köpt har varit på Ebay (samt en obskyr holländsk affär som hade en bok jag ville ha), men annars håller jag med; Amazon speciellt är snuskigt billiga. Adlibris är också rätt billiga på det de har inne, och eftersom frakten bara är 19 spänn tjänar man på att beställa där om man inte ska ha så mycket på en gång.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Jag spelar inte D&D, men bläddrade lite i Sharn-boken idag för att den såg så tuff ut, och såg ut att kunna stå lite för sig självt. Om man är en relativt erfaren rollspelare, kan man använda sig av boken utan att ha varken Eberron-boken eller några D&D-böcker (utom den svenska röda lådan från 80-talet, då)?

G

Guest

Guest
Hej! Jag är fel person att fråga för jag känner varken till den specifika produkten du frågar om, eller Eberron i allmänhet.

Jag föreslår att du ställer frågan i en tråd istället om du vill veta!

Dimfrost

Special Circumstances
För det första är ju det här en tråd, så din sista uppmaning är rätt obegriplig. Och för det andra svarade Eksem på ignatius_reillys inlägg, som handlade om hur coolt Eberron och Sharn var.

/Dimfrost

G

Guest

Guest
Re: Vad tycker ni om de senaste D&D-produk- (OT)

Ledsen att det här blir lite OT, men det relaterar väl fortfarande till ämnet (alltså nya D&D-moduler).
Det är klart att man kan använda den. Där finns väldigt mycket coola ideér och platser att använda om man vill spela i en stor fantasystad. Jag blev väldigt sugen på att köra Chronophia när jag läste den. Vilket får räknas som ett gott betyg.
Men att köra i Sharn blir klurigt om man inte har Eberron-boken eftersom det i stort sett är en mötelseplats för kontinentens alla kulturer, så man behöver ju lite information om kulturerna för att få ut allt ur boken.

Sen ska sägas att min åsikt om boken har försämrats lite sen jag läst den ordentligt. Den radar upp över hundra stadsområden som bara får en handfull rader var i beskrivning. Vilket gör att inget är tillräckligt välbeskrivet för att kunna användas direkt ur boken och samtidigt finns inga vita fläckar att utforska själv.
Men överhuvudtaget är det en schysst stad ´med mycket häftiga miljöer och coola spelledarpersoner. Kartorna är snygga och hur staden funkar är bra beskrivet (på gott och ont).