Nekromanti Vad tycker ni om den här pitchen?

RasmusL

Champion
APM;n187526 said:
Ja, jag håller med om att den är bra och framförallt tydlig men det är ju lite skillnad. Kanske inte främst i att det är ett lajv men att det på förhand är bestämt hur interaktionen ska ske och vad som är fokus för berättelsen. I Fornsaga är det ju mycket mer öppet kring innehållet i berättelsen. Det är egentligen inte styrt alls utifrån reglerna och det gör det svårt att tydliggöra vad Fornsaga handlar om på det sättet som den här pitchen gör det.
Ja, helt sant, det gör stor skillnad. Jag skulle vilja veta "vad jag som spelare gör" i spelet, typ.

APM;n187526 said:
Jag har läst på litegrann ur Ron Edwards artikel om GNS (som alltså inte använder termen Story Now). Jag tycker det är tydligt att det inte spelar någon roll varifrån temat i narrativism kommer så länge det handlar om etiska och mänskliga frågeställningar.

Jag tänker att det kan finnas jättemånga teman i en berättelse (som avlöser varandra, lite som quests och sidequests) som man kan utforska för att se vad de leder till och hur man "löser" dem. Fårbondens dilemma tänker jag kan bli ett tema som spelarna utforskar samtidigt som de utforskar sina egna dilemman - ibland kanske de sammanfaller såpass att de lyfts av varandra! En rollpersons karaktärsdrag kan ju ligga latent ett tag för att sedan blomma upp när externa omständigheter lobbar för att spela på just det karaktärsdraget. En av spelarrollpersonerna kanske har "Lyssnar man till sitt hjärta blir man bara vilseledd" medan en annan kanske har "Gå på känsla så tar du dig längst". När de träffar fårbonden är det kanske just hans externa dilemma som får dem att utforska sina egna rollpersoner och se hur mycket de egentligen står för sin åsikt och vad de är villiga att göra för att upprätthålla sin uppfattning!

Sen kan kanske premise/teman vara osagda och ändå vara teman för berättelsen? Jag menar, många gånger kommer jag på i efterhand att det funnits ett tema som vi ändå spelat på undermedvetet. En annan situation är när spelarna helt enkelt inte tycker att ett tema är intressant eller kul och följaktligen släpper det utan att ta ställning. Det blir många gånger uppenbart först i efterhand för mig och min spelgrupp vad som blev berättelsens teman och inte.
Ja, absolut. Grejen är ju dock att för att det ska vara Nar-play så ska det här vara fokus och det kan bara finnas ett fokus åt gången. Om fokus istället blir coolt berättande så får vi något annat. I mitt huvud finns lite jämförelsen actionfilm vs karaktärsdrama. Båda är historier, de utesluter inte varandra men actionfilmen måste inte innehålla karaktärsutveckling och "wanting fictional stuff in play that is emotionally engaging about real-human problems" och karaktärsdramat kräver inte action eller coola plot twists.

Jag tror att vi är inne på samma linje, jag tycker bara att termen är lite knepig ^_^

olaberg

Hero
Tungur pitchur! Älskar att spela i mytisk skandinavisk järnålder själv. Tycker din pitch kanske ska fokusera på vad figuren kan förvänta sig att uppleva, mer än att beskriva vad du gillar med systemet. Om du vill kan du förresten läsa hur jag och lite annat löskefolk har spelat i mytisk skandinavisk järnålder (närmare bestämt Götaälvdalen). https://www.rollspel.nu/threads/71108