QFT.McKatla;n218919 said:som det är nu lider Oktoberlandet av samma problem som Symabroum: boken är starten på något som inte är helt avtäckt förrän efter x antal supplement av den tänkta kampanjen. Jag föredrar en grundbok som talar om vad som gäller, så att jag som spelledare har kött på benen från början, och kan förhålla mig fritt från kampanjen.
Hej!McKatla;n218919 said:Välskrivet och inspirerande! Bra regler, bra äventyr och superb världsbeskrivning. Själva boken är mycket snygg även om de tecknade bilderna inte är lika snygga som layouten i övrigt. Två saker saknar jag dock: någon slags bestiarium (det fanns i första utgåvan, och omtryckt i Lintovaffären) samt en fortsättning på allt det som det hintas om – vad finns egentligen i dimman? En översikt av kampanjen alltså – som det är nu lider Oktoberlandet av samma problem som Symabroum: boken är starten på något som inte är helt avtäckt förrän efter x antal supplement av den tänkta kampanjen. Jag föredrar en grundbok som talar om vad som gäller, så att jag som spelledare har kött på benen från början, och kan förhålla mig fritt från kampanjen.
Hehe … du är medveten om att du just hittade på tre stycken major äventyrshookar bara i den här forumposten? Det är så Oktoberlandet funkar :=).McKatla;n218981 said:Tack för klargörandet om skillnaden mellan Oktoberlandet och Symabroum. Men likväl undrar jag vad som finns där i dimman! LITE mer kunde du/ni väl bjudit på ;-) För jag antar att du och Nils har ERA svar, och att lämna oss i sticket just när skiten är på väg att träffa fläkten, det gör mig sugen på att få veta mer. Mycket mer!
Sedan inser jag att en värld i någon mening måste få leva och utvecklas även för er som uppfunnit den och skriver dess historia (eller då kanske, i ljuset av ditt svar, NÅGRA möjliga historier i dess värld). Men ändå, det är skillnad på spel och spel här: en del håller inne på hemligheterna, andra gör det inte - och Oktoberlandet hör till den förra kategorin. Vad är det för farkost som kommer där i dimman? Är det invasion på väg, efter kraftsamling på Andra Sidan? Eller är det några få stackare som lyckats överleva alla dessa år, och nu äntligen hittar tillbaka till säkerheten? Eller... Ja, du förstår! Du har väckt min nyfikenhet med dina berättelser, och lämnar mig mitt i en cliffhanger... Arrghhh!!
Så två frågor:
- Kommer det fler moduler? När i så fall?
- Kommer ni att återutge de äventyr som fanns till första gåvan (av Nils allihop tror jag), men som jag tappat bort i en migrering bort från disketter till senare hårdvara (och saknar väldigt mycket...)?
Till första utgåvan gjorde Nils Hintze tre äventyr som publicerades som PDF:luddwig;n218983 said:Kompletterande fråga: Vad i form av äventyr och annat som är relaterat till de två utgåvorna av Oktoberlandet har getts ut egentligen?
Lintovaffären är Oktoberlandets stora världsbok, men då världsbeskrivningen utgörs av texter från spelvärlden och dessa dessutom formar en sorts berättelse, kan man läsa det lite som en skönlitterär textsamling också.luddwig;n218992 said:Jag hade fått för mig att Lintovaffären var en novellsamling. Tänk så fel man kan ha.
För övrigt får någon som har koll gärna kortfattat förklara den grundläggande regelmekaniken i de två utgåvorna. Jag har uppfattat det som att den nya utgåvan har tydliga likheter med Mutant År 0 men kanske har jag fått även det om bakfoten? Den gamla utgåvans regler vet jag överhuvudtaget ingenting om.
Nu har Fiktionslek redan svarat så jag vill mest säga min tolkning. Jag har inte läst spelet men jag har första versionen av Oktoberlandet och har därmed antagligen en erfarenhet av hur texten är skriven.McKatla;n218919 said:Två saker saknar jag dock: någon slags bestiarium (det fanns i första utgåvan, och omtryckt i Lintovaffären) samt en fortsättning på allt det som det hintas om – vad finns egentligen i dimman? En översikt av kampanjen alltså – som det är nu lider Oktoberlandet av samma problem som Symabroum: boken är starten på något som inte är helt avtäckt förrän efter x antal supplement av den tänkta kampanjen. Jag föredrar en grundbok som talar om vad som gäller, så att jag som spelledare har kött på benen från början, och kan förhålla mig fritt från kampanjen.
Verkligen roligt att höra! Det är häftigt att någon vill ha ännu mer, när jag just givit ut sammanlagt ca 400 sidor texter från spelvärlden :=). Vi får väl se! Tills vidare kan du kanske trösta dig med att du redan har mycket material att leka med!McKatla;n219148 said:Ja, spelet är unikt. Och det på ett mycket bra sätt – jag kommer inte på något annat rollspel som är så välskrivet rent litterärt. Visst kan jag hitta på tolkningar och äventyr själv, och det gör jag också i alla andra spel jag spelar – det är mycket sällan jag använder färdigskrivna scenarior eller kampanjer. Men i just Oktoberlandets fall är storyn så BRA att jag vill ha mer av den! Jag vill helt enkelt läsa romanen om Anstasia och de andra som nämns i de olika skönlitterära inslagen i grundboken och i Lintovaffären! Jag vill veta vad Fiktionslek (och Nils) tänkt sig kommer att ske – och då blir det extra frustrerande att det INTE är som i Symbaroum där vi i alla fall så småningom får veta vad spelskaparna tänkt sig – här är tanken att SL och spelgrupp själva skall "skriva" fortsättningen.
Med det sagt är jag ändå beredd att säga att detta är en av de få spel i min samling som är omistligt att behålla! (Itras by och några andra hör också dit, men de är få.) Och som jag kommer att läsa om, och det flera gånger – precis sm jag gör med all den skönlitteratur jag uppskattar mest.