Nekromanti Vad tycker ni om....

NC-SXE

Veteran
Vad tycker ni om folk som kan reglerna bättre än spelis och dessutom rättar spelis när han kanske tar fel på någon regel eller stryker en regel för att den inte passar in i situationen?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

text

<hr></blockquote>

Storuggla

Champion
Vad tycker ni om folk som kan reglerna bättre än spelis och dessutom rättar spelis när han kanske tar fel på någon regel eller stryker en regel för att den inte passar in i situationen?

En spelare som stryker regler för att den inte passar i situationen? /images/icons/hairy.gif Om det tycker jag inte! Det är göken på den gråa sidan av skärmen som bestämmer om sådant, inte spelaren, oavsett hur bra han kan reglerna. Tycker jag.

Sen om en spelare rättar SL ifall han tycker att en regeltolkning är uppåt skogen, det är ju en sak. Det kan man ju ta efter spelmötet för att inte sabba stämningen, bara man är medveten om att en SL också har känslor /images/icons/sad.gif

Men att komma och stryka regler som spelare och inte höra med SL först? Nehej du, där skulle jag kalla göken ifråga för vaddmops och sydynenasare och sedan ignorerar fortsatta regeländringar från den lymmeln.

Storuggla, utfärdar ukaser

Baldyr

Hero
knepig fråga

Jag håller med om att det kan vara ett problem. Egentligen bör nog spelledaren kunna reglerna bäst, helt enkelt.

Ett tips är att den som faktiskt kan reglerna bäst också agerar spelledare, åtminstone tills vidare. Av rent praktiska skäl, alltså.

Ett annat tips är att den duktige spelaren agerar hjälp-spelledare med ansvar för en del av reglerna. Om denne i så fall samtidigt ska delta i kampanjen med en egen rollfigur kan däremot diskuteras. "Huvudspelledaren" (den som har hand om själva kampanjen/handlingen) bör dock ha veto i alla regelfrågor och hjälpspelledaren bör underkasta sig dennes domslut. Annars kan reglerna nämligen inte fungera som ett fullgott verktyg av (huvud-) spelledaren för att roa spelarna.

Jag tycker hur som helst inte att spelarna ska rätta spelledaren hela tiden under spelets gång. I så fall är det nog bättre att strunta i reglerna helt och hållet. (Det kan nämligen förstöra nöjet för duktiga spelare om man är medveten om att spelledaren omedvetet tolkar reglerna fel hela tiden.) Regeldiskussioner förs som bekant helst efter spelmötet, men det är omöjligt att komma ifrån att en spelledare faktiskt gör fel ibland. (Åtminstone jag.)

/Baldyr

Quan'talis

Swashbuckler
Ehh... jag tror att du misstolkade honom lite grann... som jag förstår saken är det fråga om spelare som rättar spelledaren när han (spelledaren, alltså) stryker en regel för att den inte passar in i situationen.

Och sen mitt svar: det är alltid spelledaren som har företräde när det gäller att tolka regler (eller ändra regler, eller strunta i regler). Om en spelare tycker att en regeltolkning (eller -ändring, eller -struntning) är dålig ska han tala om det för spelledaren efter spelmötet.

-JPS-

Balderk

Swashbuckler
Re: knepig fråga

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ett tips är att den som faktiskt kan reglerna bäst också agerar spelledare, åtminstone tills vidare. Av rent praktiska skäl, alltså.

<hr></blockquote>

jag spelar med personen ifråga och han är inte så bra på att spela, hur ska han då kunna spelleda?
dessutom händer det att han somnar mitt under spelmötet, en klar nackdel om man ska spelleda!
det där med en hjälpspelledare är nog en rätt bra idé, särskilt för min stackars SL som blir rättad hela tiden. Men vem vill va hjälpspelledare som bara har makt över reglerna? inte särskilt kul om man frågar mig.

Balderk

Swashbuckler
OBS! Samma Person som i inlägget "Powergaming" [NT

jag menade NO TEXT

Baldyr

Hero
motivering

I det här fallet tycker jag att frågan är mycket enkel. Spelgruppen ifråga har problem med en dålig rollspelare som förstör för alla andra på alla tänkbara vis (verkar det som i alla fall). Flera personer i hans spelgrupp har skrivit på det här forumet, beklagat sig och bett om råd. Mitt råd är helt enkelt att man löser problemet genom att låta bli att spela med sabotören.

Se även det här inlägget, och det här för hela mitt resonemang.

/Baldyr, som hoppas att Chrull inte i själva verket är spelaren ifråga... /images/icons/blush.gif

chrull

Stockholm Kartell
hahaha

hehe. jag mitt paranoida freak tolkade "Samma person som i inlägget..." som att någon trodde att det var en person som körde på två nick och spammade..
och då sa du: "Sparka ut honom i så fall"

:D

nu klarnar det ju lite och jag behöver inte bry mig. :D

chrull